Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarva rått trä.  (läst 9313 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Svarva rått trä.
« skrivet: 03 apr-10 kl 17:48 »
Morn!

Har sågat ner ett plommonträd och fått några riktigt fina svarvbitar. Har hört att man kan svarva rått trä men hur gör man sen? För att det inte ska spricka?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Svarva rått trä.
« Svar #1 skrivet: 03 apr-10 kl 17:59 »
Skulle kunna tänka mig att du kan ge dig på att linolja alstret när det är klart. Om du linoljar till mättnad (upprepade gånger någon gång var eller varannan dag tills träet inte längre suger) så ersätter linoljan vattnet i träet vartefter det torkar och risken för sprickor minskar.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 03 apr-10 kl 18:49 »
Har man väl provat å svarva i rått så torrsvarvar man aldrig mer! Jag brukar bädda ner grejerna i en sågspånslåda eller gnida in med mosad potatis. Skålar blir så snygga när man råsvarvat dom för de blir lite ovala efter torkning. Lycka till!

Rabarbern

« Svar #3 skrivet: 03 apr-10 kl 19:10 »
Låter intressant.
Jag har bara svarvat i torrt trä, men eftersom jag har ett klarbärsträd som ligger risigt till verkar det vara ett lysande tillfälla att testa lite rå svarvning. :)

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #4 skrivet: 04 apr-10 kl 07:11 »
Allmäna regler för rått trä är

* undvik de innersta bitarna av stammen
* få ned tjockleken ganska snabbt
* låt torka långsamt (i en hög sågspån, ingnidning med potatis, inlindad i hushållspapper i kylskåpet, osv)

Det som är fällan är att träet rör sig när det torkar, och blir spänningen för stor så spricker det.  När det väl är torrt så är det bara att behandla efter eget tycke (jag kör linfröolja från ICA; inga konstiga tillsatser i mina träskedar eller skålar)

Du bör nog hellre skärsvarva än skrapsvarva.

dallo

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 04 apr-10 kl 23:47 »
Håller med föregående talare ! Tårka långsamt i sågspån!
(utbildad möbelsnickare i finland)

Majken

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 17:02 »
Jag har svarvat lite skålar i färsk björk. Jag brukar lägga dem i en papperskasse och vika ihop den lite. Tittar till skålen och luftar lite då och då. Efter ett par dagar är den torr.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 20:41 »
Morn!

Har sågat ner ett plommonträd och fått några riktigt fina svarvbitar. Har hört att man kan svarva rått trä men hur gör man sen? För att det inte ska spricka?
Dom bitarna är tyvärr ved nu :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser