Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipa handsax med fil  (läst 4237 gånger)

JBF

• Småland
Slipa handsax med fil
« skrivet: 03 apr-10 kl 13:58 »
Hello, jag klipper fåren för fullt men saxen börjar bli slö.. Har nu beställt en slipgrej från LG produkter men det dröjer väl till slutet av veckan innan jag får den. Hur slipar jag upp saxen med en vanlig platt fil? Vilken av saxens sidor skall slipas? Båda eller endast den som är vinklad? Please help. Lilltackan är inte nöjd med sitt nuvarande utseende..  ;D
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

moppe

SV: Slipa handsax med fil
« Svar #1 skrivet: 03 apr-10 kl 16:30 »
Det går bra att fila med en plattfil, fila mot eggen och bara på den vinklade sidan.
Alternativt kan du använda en brynsten om saxen inte är för skadad i eggen.
Var noga med att följa samma vinkel som saxen har idag.

signe

« Svar #2 skrivet: 03 apr-10 kl 16:34 »
Slipgrejen var inte mycket att ha; två små brynen i en plasthållare.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-10 kl 16:48 »
Halaj!

Visst går det att vässa knivar och saxar med fil. Men det är ganska elakt mot filen, den tar stryk och blir slö. En bra egg är härdad. Bättre då att bryna.
Men det bästa är att ta på en bit smärgelduk på filen och sätta fast eggen i ett skruvstäd. Jag tycker att man får bättre styrning på eggvinkeln med en fil.

//T

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 03 apr-10 kl 16:50 »
Slipgrejen var inte mycket att ha; två små brynen i en plasthållare.
Fördelen med slipgrejen är att man får rätt vinkel på det hela, jag tycker den funkar bra och har klippt alla mina får för hand till i höstas då jag köpte klippmaskin.
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser