Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stridshöns tråden  (läst 65319 gånger)

Emme-li

  • Inlägg: 14
    • Öland
SV: stridshöns tråden
« Svar #140 skrivet: 24 feb-11 kl 12:45 »
Ja dom indiska stridshönsen är verkligen otroligt härliga.

Nyfikna, sociala och allmänt underhållande.

Med dom i hönshuset har man aldrig tråkigt.

Tycker om dom väldigt mycket.

Emme-li

  • Inlägg: 14
    • Öland
SV: stridshöns tråden
« Svar #141 skrivet: 24 feb-11 kl 19:16 »
Här kommer lite bilder på vårat indiska stridshöns-gäng (har delad höns-vårdnad med marielo här på forumet ).

En härlig grupp fjäderfä med många upptåg och bus...

fauve

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #142 skrivet: 01 mar-11 kl 12:40 »
Jag trodde jag skulle få hem indiska stridhöns, men jag fick hem MES:ar istället  ;D



Snygg liten stridis tycker jag



Saken är den att jag har en kompis som visste att jag letade indiska stridisar och när hon då träffade en annan hönsmänniska som hade stridshöns att sälja så ringde hon mig och talade om att den personen hade indiska stridshöns till salu, så jag ringde, gjorde affär och senare åkte de upp hit med en kompis till mig som bor åt det hållet som hönsen kommer från när han skulle hit.

När jag släppte ut dem ur transportlådan så sa jag till maken att jag tyckte de var små  ??? Ringde hur som haver föregående ägare, talade om att det gått bra och att de funnit sig väl tillrätta, men att jag tyckte de var små.. Hon svarade att de var ju jättar jämfört med den mindre varianten och då gick ett liljeholmens upp här och jag sa: Är det MES:ar????

Ja, svarade hon och undrade vad jag trodde så jag sa ju som det var och sedan garvade vi lite åt hur lätt det blir missförstånd, så nu har är jag med MES och de indiska kommer i vår i form av ägg som jag ska kläcka fram  ;D

Förresten, ni som kan: Vad är det för färg på de 3?

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #143 skrivet: 01 mar-11 kl 13:30 »
Snygga Guldhalsade MESar  ;D ,
Blå Guldhalsad tupp(antar jag) och höna och Guldhalsad höna ser jag.

 

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #144 skrivet: 20 mar-11 kl 18:43 »
Hehe, tog kort på min O'Shamotupp idag, JAG tycker han är snygg (lite mer fjädrar bara) och så otroligt snäll och när han gal så låter han som en Gök  -Ko-Ko , så otroligt fjantigt och omanligt  :-* :P, hans flickor är märkbart mindre än honom, hoppas de växer till sig, annars går de nog av på mitten, vid parning  :-\ :



Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #145 skrivet: 20 mar-11 kl 21:49 »
Jösses,  han ser verkligen gigantisk ut bredvid dina hönor :o Mina hönor såg inte alls så små ut jämte honom :P Fast mina kläcktes ju betydligt tidigare än dina och dom växer långsamt så dina kommer nog att växa lite till.

Angående mer fjäder så ska vingknogen synas, och lika så det röda bröstet. Det är kardinalpunkter på rasen :D  Tuppens största fel är att kammen är något hög, och att han har för mörka ögon. Ska bli spännande att se vad det kan bli för kycklingar med dina hönor ;D

Jag håller tummarna att dom inser vilken snygg kavaljer dom fått :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #146 skrivet: 21 mar-11 kl 06:46 »
Jösses,  han ser verkligen gigantisk ut bredvid dina hönor :o Mina hönor såg inte alls så små ut jämte honom :P Fast mina kläcktes ju betydligt tidigare än dina och dom växer långsamt så dina kommer nog att växa lite till.

Angående mer fjäder så ska vingknogen synas, och lika så det röda bröstet. Det är kardinalpunkter på rasen :D  Tuppens största fel är att kammen är något hög, och att han har för mörka ögon. Ska bli spännande att se vad det kan bli för kycklingar med dina hönor ;D

Jag håller tummarna att dom inser vilken snygg kavaljer dom fått :-*

Ingen fara med de punkterna, det är ju sama på Ko Shamo, men jag tänkte mer på halsen, han ser jut nu ut att ha en spik krage  ;D, hönorna har visst festat på honom ,precis då han kom hem... ::)...

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: stridshöns tråden
« Svar #147 skrivet: 21 mar-11 kl 06:55 »
Hehe, tog kort på min O'Shamotupp idag, JAG tycker han är snygg (lite mer fjädrar bara) och så otroligt snäll och när han gal så låter han som en Gök  -Ko-Ko , så otroligt fjantigt och omanligt  :-* :P, hans flickor är märkbart mindre än honom, hoppas de växer till sig, annars går de nog av på mitten, vid parning  :-\ :






Ohhh vad pampiga de ser ut.... trots fjäder ruffs på halsen ...hehehe  blir kär på nytt känns det som .... ;D ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

botrops

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #148 skrivet: 15 aug-11 kl 22:21 »
Hej!!
Får starta igång denna tråden igen!!
Är på jakt efter höns då jag har varit utan dom i alltför många år!!
Främst 3-4 raser som är av intresse!! Malay, Turkisk strids, O shamo och Yokohama.
Skulle vilja komma i kontakt med likasinnande hönsfolk!
Hade Malay och Dv malay för ca 10år sedan o älskade dom högt!!
Har bla läst att Fuglemakarn och Trallala har Malay, Turkar och O shamo

Men alla som har någon koll på folk som har någon av raserna får kackla till  ;)

Mvh Stefan
Only when the last tree has died, the last fish caught, the last river poisoned, only then will we realize that one cannot eat money

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: stridshöns tråden
« Svar #149 skrivet: 16 aug-11 kl 22:18 »
Min fina malaytupp dog i våras men nu har jag fått en ersättare. Lovande men inte riktigt den färg jag önskat. Under tiden roar (?) sig hönorna med gamletuppens jättestora son, kan nästan användas som ponny.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

botrops

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #150 skrivet: 19 aug-11 kl 17:36 »
Hej Fuglemakeren!
Hur många Malayer har du? Känner du någon i Sverige som har kanske??

Mvh Stefan
Only when the last tree has died, the last fish caught, the last river poisoned, only then will we realize that one cannot eat money

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: stridshöns tråden
« Svar #151 skrivet: 27 aug-11 kl 17:31 »
Nu har här flyttat in två Indiska Stridshöns. Fyra månader är flickorna. Nu ska jag bara få tag i en tupp.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: stridshöns tråden
« Svar #152 skrivet: 29 aug-11 kl 22:59 »
Min fina malaytupp dog i våras men nu har jag fått en ersättare. Lovande men inte riktigt den färg jag önskat. Under tiden roar (?) sig hönorna med gamletuppens jättestora son, kan nästan användas som ponny.

Vilken fiffig sadel...  ;D ;D
skulle behövas ibland till favvo hönorna ... ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: stridshöns tråden
« Svar #153 skrivet: 30 aug-11 kl 14:43 »
Gertrud (malayen med sadel) blev helt utsliten på ryggen. Har kompletterat sadeln med små änglavingar nu för att skydda vingknogarna.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: stridshöns tråden
« Svar #154 skrivet: 30 aug-11 kl 17:00 »
Gertrud (malayen med sadel) blev helt utsliten på ryggen. Har kompletterat sadeln med små änglavingar nu för att skydda vingknogarna.



Har du sytt denna själv ??..Vad gulligt med änglavingar ...=D ...en del av mina Brahma höns skulle behöva nått som skydd en del ser förskräckliga ut nu på eftersommaren ...de blir ju lite slitna =D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: stridshöns tråden
« Svar #155 skrivet: 31 aug-11 kl 01:56 »
Nu har här flyttat in två Indiska Stridshöns. Fyra månader är flickorna. Nu ska jag bara få tag i en tupp.
Det var ena rediga damer, ingen som pillar dom på näbben tänker jag  >:D
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: stridshöns tråden
« Svar #156 skrivet: 13 aug-12 kl 23:32 »
Her har tilkommit fyra halvvuxna ynglingar. Tjejerna är sådär måttligt imponerade. dom håller ihop och utforskar både trädgård, hönshus och badplatser. Dom uppför sig ganska bra tycker jeg, ingen direkt krångling. Fast Maiko, O Shamogudinna, bad dem dra dit de kom från på et väldigt oförskämt sätt. Där gick tydligen gränsen för tupp A. Det är nog första gången Maiko får på näbbet.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Tobbe98

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #157 skrivet: 16 feb-13 kl 20:13 »
min indiska stridstupp '' indiana jones ''  :P
Tobias Axelsson

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: stridshöns tråden
« Svar #158 skrivet: 16 feb-13 kl 21:21 »
Visste inte om att det fanns en tråd för stridshöns! Duktigt av mig att missa det.
Jag har O'shamo och Mes. Konstigt nog så är jag på jakt efter en tupp då jag har tre ensama o'shamo hönor.
Tyvärr har mina tuppar båda gått bort :(


Mestuppen Foppa


Meshönan Kolibri


O'shamon Anthrax. Har ingen bra bild på henne alls.


Unghönan Vingfåle. O'shamo.


Den bortgångne Conchord


Den bortgångne Mammon. 6 månader på bilden.

Jag la upp bilder häromdagen på min andra O'shamohöna Patsy i galleriet. Orkar inte försöka få upp den här nu.
Har även en till Meshöna som jag inte förevigat på bild.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Franko

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: stridshöns tråden
« Svar #159 skrivet: 17 feb-13 kl 20:57 »
Vilka stridshöns raser finns i Sverige?

Turkiska Stridshöns


Moderna Engelska Stridshöns, även dvärg

Allvarlig MES tupp:


Någon som har bilder på
Indiska Stridsh....
Ko shamo
O shamo
etc etc
Vi har O-shamo, MES, Satsumadori, Kraienköppe av stridshöns.
Våra raser: s-cochin, sussex, appenzeller, o-shamo, d-cochin, chabo, sebright, hamburger, d-brahma, mes, sabelpoot, satsumadori, malayèr, kraienköppe..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser