Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljudisolering i innervägg  (läst 16022 gånger)

Myosurus

• Östergötland
Ljudisolering i innervägg
« skrivet: 30 mar-10 kl 23:59 »
Hej!
Behöver råd angående en innervägg. Ett hus från 1930-talet. Ett större rum på övervåningen ska delas upp i två (sovrum) med en mellanvägg. Vad är en lämplig/rimlig ljudisolering? Väggens grundkonstruktion är bestämd: regel med råspont och gips på varje sida enligt skiss. Återstår frågan om vi ska fylla mellanrummet med något? En snickare vi pratade med tyckte att det inte behövs, men fler synpunkter är välkomna. En tanke är ett extra gipslager eftersom jag hört att tunga material ljudisolerar bra. Är det dumt med tomrum i väggen? Borde vi fylla det med isolering? Vi bygger utan mineralull så i så fall får det bli cellulosafiber eller liknande. Men det är ju inte något tungt material.

Det kan tilläggas att mellan våningarna används kolstybb och det fungerar inte. Vanligt prat hörs rakt genom golvet. Så hur vi än gör med mellanväggen så blir det inte några särskilt ljudisolerade rum.

torbjorn

• Medelpad
SV: Ljudisolering i innervägg
« Svar #1 skrivet: 31 mar-10 kl 08:36 »
Ett knep som påstås göra viss nytta (fast jag har ingen erfarenhet av det) är att isolera väggmaterialet (råspont i detta fall) från reglarna med någon slags mjukt mellanlägg, t ex filt eller papp. Men jag är tveksam till detta, alla vibrationer kommer ju ändå att överföras via spikarna. Om den lösningen ska ha en chans att fungera så borde man nästan borra frigående hål i råsponten och isolera med gummi- eller filtbrickor även under spik/skruvskallarna.

Då är det bättre att fylla väggen med något om man vill vara säker på att få den ljuddämpande. Sågspån blandat med gipsskiveavfall sönderbrutet i småbitar sägs vara en idé (förr blandade man sågspån med kalkgrus).

En annan bra sak är att se till att väggstommen verkligen blir styv - att alla reglar och kortlingar sitter ihop stumt med varandra, gärna limmade. Väggbeklädnaden bör i sin tur bara sitta fast i reglarna och inte ligga an mot t ex golv eller tak.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 mar-10 kl 09:05 »
En vild gissning som bara kom över mig..kalkgruset var nog för att slippa möss i väggarna. Dom sägs ju inte gilla kalk.

klastorpet

« Svar #3 skrivet: 31 mar-10 kl 09:56 »
nu finns det nog många som har bättre koll på att göra seriösa ljudisoleringar i innerväggar.. men jag skulle minst ha 60reglar med gips ytterst och spånskiva innanför (heltäckande) och sedan skulle jag ha stenull i väggen..

varför?
först och främst skulle stenullen dämpa de ytor som är som 'trumskinn' och lätt sätts i rörelse av vanlig 'röstbas' och blir olidligt med en transistorradio..
Stenullen skulle agera brandbarriär mellan rummen.
Sedan så hatar jag gipsväggar, de blir lätt skadade och att hänga en tavla är inte det lättaste, så därför skulle jag ha spånskiva innanför.

och ska man ha ljudisolerat efter den högre skolan så har man separata reglar för väggsidorna, så att rummens innerväggar inte har fysisk kontakt.. men det är nog överkurs..

ps.. nu såg jag att det fanns en 'råspont' innanför gipsen.. jag har sett ett antal med rena gippskonstruktioner utan isolering.. och det är ett endast ett insynsskygg.. vill man inte ha stenull  kan man ha sågspån, men då får man fylla på efter några år..  DS

PS2 jag googlade på 'kolstybb' och inser att brandbarriär mellan rummen kanske inte är helt nödvändig  :-X, DS..
« Senast ändrad: 31 mar-10 kl 10:11 av klastorpet »

korren

« Svar #4 skrivet: 31 mar-10 kl 18:59 »
Hittade följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/isolering/50973-ljudisolering-i-innervaegg.html

"För övrigt använde vi skrynklat tidningspapper i innerväggarna. Det är förvånande effektiv ljuddämpning - jag antar att det blir fantastiskt stor ljudupptagande yta med alla vecken samtidigt som pappret spänner mot OSB:n och dämpar dess svängningar."

Kanske kan dämpa något?

GunnarE

« Svar #5 skrivet: 01 apr-10 kl 10:19 »
Det handlar om hur isolerat det önskas.
Mellan kontorsrum har man dubbel uppsättning reglar försjutna så att en 3 cm mineralullsmatta kan gå i zick.zack horisontellt. Ena sidans gips sitter på varannan regel och andra sidanpå de andra. Då överföres inte ljudet via stommen.

korren

« Svar #6 skrivet: 01 apr-10 kl 15:47 »

"Väggens grundkonstruktion är bestämd: regel med råspont och gips på varje sida enligt skiss."

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 01 apr-10 kl 16:30 »
Fyll med vanlig isolering! Eftersom det är en innervägg så behövs ingen plast eller annat.

Finns ingen anledning att greja med sågspån eller cellulosafibrer eftersom du inte riskerar fuktproblem med innerväggar.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 01 apr-10 kl 17:16 »
Isolering eller inte beror kanske på om du inte vill ha in några ljud, eller UT för den delen från eller till det andra rummet :-[ ;) ;)

"Skämt" å sido, skall rummen bara användas till sovrum åt barnen? eller kan det tänkas hamna en ljudanläggning intill mellanväggen eller en TV, skillnaden mellan oisolerat eller inte kan vara avgörande för hur användningsmöjligheterna/möbleringen för rummen kan komma att påverkas.
« Senast ändrad: 01 apr-10 kl 17:20 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ideskog

• Småland
« Svar #9 skrivet: 01 apr-10 kl 18:50 »
Tycker absolut att du ska isolera. Det låter inte kul från ihåliga väggar.

Sågspån är väl inte fel men det riskerar att vibrera ner med tiden och då får du hålrum upptill, vilket kanske visserligen inte är hela världen...

Jag skulle använt vanlig mineralullisolering. Det är inte så noga med dimention på isoleringen, bara fyll väggen lite. Du behöver inte använda plast eller något sånt eftersom det är samma klimat på båda sidorna av väggen.

Lycka till! /Daniel

MonicaA

« Svar #10 skrivet: 01 apr-10 kl 19:02 »
Hittade följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/isolering/50973-ljudisolering-i-innervaegg.html

"För övrigt använde vi skrynklat tidningspapper i innerväggarna. Det är förvånande effektiv ljuddämpning - jag antar att det blir fantastiskt stor ljudupptagande yta med alla vecken samtidigt som pappret spänner mot OSB:n och dämpar dess svängningar."

Kanske kan dämpa något?

Jag har länge undrat om färgerna i tidningspappret är ohälsosamt för inomhusmiljön. Vet du nåt om detta, för det låter ju annars förträffligt bra att kunna använda ett isoleringsmaterial som man redan har hemma.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 01 apr-10 kl 20:23 »
Lösull eller ännu hellre frigolit säger sambon som är byggare, tjockt lager lösull eller vara mycket noggrann med frigoliten.

Jag har själv använt frigolit mellan sovrum och storarum vid ett tidigare husägande och det funkade ypperligt med ganska tjocka skivor, man får som sagt bara se till att det inte blir springor mellan skivorna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

korren

« Svar #12 skrivet: 01 apr-10 kl 22:48 »
Jag har länge undrat om färgerna i tidningspappret är ohälsosamt för inomhusmiljön. Vet du nåt om detta, för det låter ju annars förträffligt bra att kunna använda ett isoleringsmaterial som man redan har hemma.

Enligt Ekofiber som använder dagstidningar i sin isolering så trycks de svenska dagstidningarna med miljövänlig vegetabilisk tryckfärg.

Vet inte så mycket mer än så för tillfället.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 02 apr-10 kl 12:04 »
Tidningspapper kan vara bra av flera orsaker. Förutom att det är billigt (gratis), inte sjunker ihop som sågspån, så har det en avvisande effekt på en del insekter, bl.a. mal, och vi som är biodlare använder det för att begränsa vaxmalens härjningar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hidalgo

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 04 apr-10 kl 20:38 »
Jag tror det finns fyra grundregler för ljudisolering:
1. Så mycket massa som möjligt.
2. Lufttätt.
3. Det är effektivast att dela upp massan i exakt två skikt. Det är t.ex. effektivare med två skivor med mellanrum än samma skivor ihop.
4. Ju mer skikten kan frikopplas från varandra desto bättre.

Gipsskivor är bra eftersom dom är tunga. Att lägga på fler lager gips skulle förbättra ljudisoleringen.

Ju tyngre material i väggen desto bättre ljudisolering. Skulle sand kunna funka?

Tänk på lufttätheten, det är meningslöst med en ljudisolerad vägg om en dörr står på glänt bredvid. Fast det kanske är självklart.

Andreas
« Senast ändrad: 04 apr-10 kl 20:50 av hidalgo »

Ideskog

• Småland
« Svar #15 skrivet: 04 apr-10 kl 21:09 »
Att tänka på vid isolering med tidningspapper och frigolit är att det brinner väldigt bra. När man isolerar med tidningspapper (butiksköpt isolering) brukar den vara behandlad med brandskyddsmedel, borsalt tror jag.

korren

« Svar #16 skrivet: 04 apr-10 kl 21:45 »
http://www.byggahus.se/forum/isolering/51134-isolera-innervaeggar.html

"Inte det bästa ur brandsynpunkt, jag vet, men sitter det bakom gips lär det inte vara nån större fara. Har det brunnit genom gipset lär det inte bli mycket kvar av huset iallafall. Har man råspontsväggar lär det ju verkligen kvitta."

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #17 skrivet: 05 apr-10 kl 10:18 »
Mineralull och dubbla gipskivor på vardera sida ger en mycket bättre ljudisolering än normala förhållanden, eventuellt kan regeltjockleken ökas till 95. Mineralull och gips har mycket bra ljudisoleringsegenskaper.

korren

« Svar #18 skrivet: 05 apr-10 kl 17:47 »
Vi bygger utan mineralull så i så fall får det bli cellulosafiber eller liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 4 användare
matematiker, peterm, Conorcccc, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser