Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Onormal bagge?  (läst 1374 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Onormal bagge?
« skrivet: 24 mar-10 kl 14:59 »
Hmmm, börjar bli lite fundersam. Första året som vi betäckt fåren och väntar nu med spänning på lamm. Efter det att jag släppt på baggen (ett äldre bagglamm) i höstas så upplevde jag honom som väldigt velig. Tackorna var betydligt mer intresserade av honom än vad han var av dom. Jag upplevde att det fanns vissa tackor som verkade brunstiga (intresserade) så länge som 7 veckor efter tillsläppet. Efter det har jag inte upplevt att någon av dom verkat intresserade. Vissa tackor verkar definitivt dräktiga men det har nu gått 155 dagar sedan jag släppte in baggen och inga lamm...inte heller juver på G. Är detta normalt? Hos grannen som släppte på samma dag med annan bagge ploppar lammen fram! Skulle tackorna ha visat på brunst nu om dom inte är betäckta eller blir dom inte brunstiga den här tiden ? Hur utdragen kan lamningen bli?
Villrådig.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Onormal bagge?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-10 kl 17:48 »
Vi brukar få våra första lamm nästan på dagen 145 dar efter baggsläpp, de äldsta tackorna verkar gå igång på direkten.... ;D

Men sedan brukar det ta 1-2 veckor innan det kommer igång ordentligt och hela vår lammning håller på i ungefär en månad. 145-175 dar efter baggsläpp. Unga tackor är ofta senare än äldre och jag tycker att det är svårare att se på dem när det är dags.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 08:07 »
Jag har inga ungtackor... alla har lammat förrut. Tycker mig nu skönja antydan på juver på en av dom men inga andra tecken.Gjorde en hullbedömning i går och dom är inte feta... däremot gigantiska. Måste vara lamm. Annars blir jag tokig. Då åker Ullrik i frysboxen.
Suck... denna väntan.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 10:25 »
Jag har haft ett litet gäng, 1 bagge + 3 tackor, Gutar sen 2005 och det slår aldrig fel att 25 april är det dags.
En eller ett par dagar före / efter är det som skiljer.
Bocken går hela året med sina tjejer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser