Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plywood i gammal spegeldörr  (läst 9261 gånger)

manna

• -
SV: Plywood i gammal spegeldörr
« Svar #20 skrivet: 24 mar-10 kl 10:27 »
Pratar vi målning som ska stämma med huset, så gäller ju husets stil oxå och inte bara vilket årtal huset är byggt. Ådringsmålade dörrar i ett funkishus har jag t ex aldrig sett eller hört talas om. Det jag har sett har varit antingen vitmålat eller snickrat i "finvirke" (och därför omålat). Andra typer av hus har sitt "facit" - som man kan välja att följa eller att strunta i.

Trärent - hallå eller?

Har du obehandlad furupanel i allmogestil i rummen också? Ett tips i så fall är att man kan flamma den med gasolbrännare - riktigt modernt och fräckt!  >:D

Skämt åsido - måla snickerierna! Säger smakpolisen!  (:)

Ja! Måla flames! Säger Den Riktiga Smakpolisen.  ;D Kanske lite kul trompe l'oeil? En titt in i stallet eller på bordellen? Eller låtsas att köksdörren i själva verket är en FET kassavalvsdörr?  Kanske bygga en lönndörr? Annars finns ju varianten att spika igen dörrhålet, så är problemet ur världen. ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 24 mar-10 kl 13:01 »
Pratar vi målning som ska stämma med huset, så gäller ju husets stil oxå och inte bara vilket årtal huset är byggt. Ådringsmålade dörrar i ett funkishus har jag t ex aldrig sett eller hört talas om. Det jag har sett har varit antingen vitmålat eller snickrat i "finvirke" (och därför omålat). Andra typer av hus har sitt "facit" - som man kan välja att följa eller att strunta i.

Ja! Måla flames! Säger Den Riktiga Smakpolisen.  ;D Kanske lite kul trompe l'oeil? En titt in i stallet eller på bordellen? Eller låtsas att köksdörren i själva verket är en FET kassavalvsdörr?  Kanske bygga en lönndörr? Annars finns ju varianten att spika igen dörrhålet, så är problemet ur världen. ;)
Visst ska man följa vad huset säger först och främst. Problemet uppstår då det inte finns några spår kvar och man vill rekonstruera ett ursprungligare utseende, då kan "årtalsrenovering" vara ett alternativ. Andelen funkishus som byggdes under 30-talet var faktiskt inte så stor, de flesta var av "Per-Albin modell" eller eftersläpande 20-tals klassicism.

manna

• -
« Svar #22 skrivet: 24 mar-10 kl 15:19 »
Visst ska man följa vad huset säger först och främst. Problemet uppstår då det inte finns några spår kvar och man vill rekonstruera ett ursprungligare utseende, då kan "årtalsrenovering" vara ett alternativ. Andelen funkishus som byggdes under 30-talet var faktiskt inte så stor, de flesta var av "Per-Albin modell" eller eftersläpande 20-tals klassicism.

Jag håller med dig. Och inte. ;) Det får ganska mycket till innan ett hus är så förändrat att det inte finns minsta hum om hur huset har sett ut ursprungligen. Hinner man verkligen sabba ett hus från 1938 så mycket att man inte längre ser om det är ett funkisplejs, ett bonnahus med noll av den tidens moderna inslag, eller något annat? Mitt föräldrahem är just ett funkishus från 30-talet, och även om det har blivit renoverat en del sedan byggåret, så finns det en inneboende funkisstil kvar. Men ok, vildbyggen finns det ju alltid. :)

I sunshinexs hus finns flera förmodat ursprungliga dörrar bevarade. Kanske finns det fler originaldetaljer i huset. Så slipper man årtalsrenovera och kan istället, om man nu är lagd åt det hållet, ägna sig åt att restaurera.

... fast jag röstar förstås fortfarande på att göra något kul med den där stackars dörren. Kurbitsmålning är mitt senaste förslag. :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 24 mar-10 kl 18:51 »
Man måste ju få lite konstnärlig frihet också  ;)

Jag tycker nog ändå att förslaget med kassavalvsdörr är det bästa hitills, tänk vilken skön tanke med ett eget kassavalv  ;D

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 01 apr-10 kl 16:54 »
Trodde alla hade eget kassavalv! Bor på prästgård och har en riktig kassavalvsdörr till mitt lilla valv på 6 kvm. För övrigt är dörren dit helvit.  :)

Säger inte var guldet, vapnen och spriten finns förvarade!  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser