Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plywood i gammal spegeldörr  (läst 9259 gånger)

sunshinex

Plywood i gammal spegeldörr
« skrivet: 23 mar-10 kl 13:06 »
När vi skulle renovera våra gamla spegeldörrar från 1938, upptäckte vi till vår besvikelse att det endast är ramen som är av massivt trä. Själva spegeln (det finns bara en) är i plywood. Det märktes inte förrän vi började avlägsna färgen.

Plötsligt kändes det så trist att fortsätta renoveringen. Vi ville ha dörrarna trärena, och det ser jättetråkigt ut med plywooden. Nu är vi istället på jakt efter en RIKTIG dörr. Gammal, gärna med 5 speglar.

Var det vanligt att man blandade olika material i spegeldörrar från 30-talet eller är det bara vi som haft otur?

Hur stor är risken att det finns plywood i dörrar från äldre tider?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plywood i gammal spegeldörr
« Svar #1 skrivet: 23 mar-10 kl 13:10 »
Tror man redan under 1920-talet började förenkla fyllningsdörrarna genom att göra speglarna i plywood. Varför inte måla dörren? Då slipper du problemet och får samtidigt än finare dörr ;)

sunshinex

« Svar #2 skrivet: 23 mar-10 kl 13:23 »
Jo, man skulle kunna måla dörren. Vi tyckte dock att det skulle vara fint med en trären dörr som bröt av från allt det vita i vårt hus.

Kan man göra extra speglar genom att be en snickare sätta dit fler ramar av massivt trä? Plywooden syns så tydligt eftersom det blir en sådan stor yta när det bara är en enda spegel.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-10 kl 13:33 »
En snickare kan nog ganska lätt fixa till några speglar i massivt trä om ni vill. Problemet med så "unga" dörrar är att ramverket kan vara limmat vilket kan ställa till problem när ni ska plocka isär dörren för att infoga de nya speglarna. Äldre dörrar är enbart tappade.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #4 skrivet: 23 mar-10 kl 13:56 »
Ibland kan det se bra ut att ha en dörr med målad spegel och trären oljad eller fernissad ram.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 mar-10 kl 15:46 »
Behövs en handöverfräs (luta i vinkel, och använd ett långt verktyg) och lite tid, så gör man speglar.
Hitta en dörr som passar är inte så lätt, eller får man riva hela rasket runt och sätt in nytt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 23 mar-10 kl 16:00 »
Jo, man skulle kunna måla dörren. Vi tyckte dock att det skulle vara fint med en trären dörr som bröt av från allt det vita i vårt hus.

Rosa och guld bryter av mycket mer än det trärena!  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-10 kl 16:02 »
Rosa och guld bryter av mycket mer än det trärena!  ;)
Rosa är en underskattad färg!  :)

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 23 mar-10 kl 16:31 »
Rosa är en underskattad färg!  :)

I sanning är det så!  En mycket underskattad kulör i inredningssammanhang!

När vi skulle renovera våra gamla spegeldörrar från 1938, upptäckte vi till vår besvikelse att det endast är ramen som är av massivt trä. Själva spegeln (det finns bara en) är i plywood. Det märktes inte förrän vi började avlägsna färgen.

Plötsligt kändes det så trist att fortsätta renoveringen. Vi ville ha dörrarna trärena, och det ser jättetråkigt ut med plywooden. Nu är vi istället på jakt efter en RIKTIG dörr. Gammal, gärna med 5 speglar.

Var det vanligt att man blandade olika material i spegeldörrar från 30-talet eller är det bara vi som haft otur?

Hur stor är risken att det finns plywood i dörrar från äldre tider?

Det bara slog mig... Om dörrarna är från -38, så antar jag att ert hus är det oxå. Personligen tycker jag att det skulle se rätt b ut att byta ut husets dörrar mot några som inte alls passar in i stilen.

Vad gäller risken att hitta plywood i äldre dörrar, tror jag att den är ganska liten (om inte dörren har blivit renoverad, that is). Plywooden har inte funnits lika länge som spegeldörren.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

sunshinex

« Svar #9 skrivet: 23 mar-10 kl 17:14 »
Jo, huset är från 1938. Det är egentligen bara en av dörrarna som vi akut vill byta ut/ göra om. Den ser förskräcklig ut just nu, då den en gång i tiden tapetserats med rosa tapet och därefter målats över med vit plastfärg. Nu är den dessutom också trären på vissa ställen då vi tagit bort en del av färgen.

De övriga dörrarna är antikvita och får förbli så i framtiden också.

Frågan är vilken färg som skulle passa till allt det vita. Någon som har förslag på en passande kulör? Det är en dörr mellan köket och farstun. Köket har vita väggar med beige bröstpanel + trägolv. Köksluckorna är vita.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 mar-10 kl 17:17 »
Jo, huset är från 1938. Det är egentligen bara en av dörrarna som vi akut vill byta ut/ göra om. Den ser förskräcklig ut just nu, då den en gång i tiden tapetserats med rosa tapet och därefter målats över med vit plastfärg. Nu är den dessutom också trären på vissa ställen då vi tagit bort en del av färgen.

De övriga dörrarna är antikvita och får förbli så i framtiden också.

Frågan är vilken färg som skulle passa till allt det vita. Någon som har förslag på en passande kulör? Det är en dörr mellan köket och farstun. Köket har vita väggar med beige bröstpanel + trägolv. Köksluckorna är vita.

Ja, jag vet inte. Men jag är nog kär i Manna nu igen.  :-\ :-[

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 23 mar-10 kl 17:21 »
En gamal färgkombination är ljusgrön + ljusgul

Annars är beige + apricot fint (nästan lika som mannas förslag )

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-10 kl 17:27 »
Varför inte köra på de rosa tapeterna!  ;D

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 23 mar-10 kl 19:20 »

Alla kulörer passar! Här är husets sovrumsdörr rosa med guldkringlor på. Skafferidörren är röd, gul, grön och guldrig i olika fält, medan toadörren är grön på ena sidan och målad med grå griffeltavlefärg på andra sidan.

Ta något som passar er! Brandgult! Randigt! Harlekinrutor! Ärtgrön bakgrund med kanariegula pepparkaksbockar på! Eller kanske griffeltavla mot både kök och farstu? Bra att kunna lämna meddelanden och rita hjärtan. :) Med den grå färgen blir inte dörren ett stort svart hål i en i övrigt ljus inredning. Måla med magnetfärg oxå, när ni ändå är igång.

red

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 23 mar-10 kl 19:44 »
Allmogeblå kanske? Eller en mild blekgrön färg. Alternativt en mörkt vinröd färg om ni känner er vågade.
« Senast ändrad: 23 mar-10 kl 19:46 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

korren

« Svar #15 skrivet: 23 mar-10 kl 19:52 »
Bodde själv i ett hus från 30-talet där vi lutade av några dörrar. Plywood i orginaldörrarna även där.

Själv så laserade jag dörrarna. Blev jättefint. Om du tycker att ådringen blir för påtaglig kan du ju lasera lite tjockare lager över spegeln. Grundade med vit lasyr, sedan tunt med kalkgult.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #16 skrivet: 24 mar-10 kl 08:19 »
Om det får kosta är en variant att ådermåla dörren av ett duktigt proffs..

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 24 mar-10 kl 08:25 »
Trärent - hallå eller?

Har du obehandlad furupanel i allmogestil i rummen också? Ett tips i så fall är att man kan flamma den med gasolbrännare - riktigt modernt och fräckt!  >:D

Skämt åsido - måla snickerierna! Säger smakpolisen!  (:)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 24 mar-10 kl 09:38 »
Trärent och naken furu är ju helt ute ju, det är bara 80-90 talsaktigt  ;)

Under 20-30 talet så började man att vitmåla snickerierna, som tidigare ofta var målade i lite mer "vågade" färger som tex rött.

Vill du ha huset stilenligt efter ursprung så är det sannolikt vitmålade dörrar som gäller, modet var ganska sparsmakat på den tiden och det som var ultramodernt på 20-30 talet ser väldigt mycket ut som det som är "avant garde" nuförtiden  ;D

Annars om du är mera pyssligt lagd så finns det en gammal 1800-talsteknik att ta till, nämligen ådringsmålning.
Då målar du dörren så att den ser ut som något trevligt massivt träslag som tex ek eller valnöt - men det är en krävande teknik så räkna inte med att lyckas på första försöket.

Att hitta äldre massiva dörrar som passar i den karm du har brukar vara extremt svårt, så förmodligen åker du på att byta såväl dörr som karm - men det är ju inget konstigt, det klarar en normalt händig människa av med en tigersåg eller bågfil, ett vattpass och lite träkilar.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 24 mar-10 kl 10:12 »
Om du vill ha en tidenligt ådringsmålning så är det framförallt björkimitation du skall titta på. Underskattat och snyggt! Och inte så farligt svårt att ge sig på själv heller. Kolla t.ex. gysingekatalogen för enkla instruktioner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser