Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärghöns bättre än stora?  (läst 11085 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
dvärghöns bättre än stora?
« skrivet: 23 mar-10 kl 12:29 »
Undrar om det inte är smartast att ha dvärghöns egentligen om man vill ha ägg...
ta exemplet sv.dvärg hönan väger 500-600 gram och lägger ägg på 30gram
en normalstor höna tex sussex väger 2,5-3kg och lägger ägg på 55gram

viktmässigt går de 5-6 svenska dvärgar på en sussex gångra ägg vikten så blir det 5x30=150gram ägg om dagen i bästa fall istället för 55gram om ni fattar vad jag menar....  dvs matmässigt så borde man kunna göda 5 svenska dvärgar istället för en sussex.... värphybrider tål säkert inte att göra den jämförelsen med men de flesta andra raser verkar de vara så...
Fjäderfän och kaniner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: dvärghöns bättre än stora?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-10 kl 13:27 »
Jag har själv funderat på det där. Jag håller ju på att skapa mig en flock hushållshöns. Är mest förtjust i stora tunga raser men det lär ju gå åt mycket mer mat åt dem i förhållande till mängden ägg man får. Men samtidigt så vill man ju (iaf jag) ha bra storlek på äggen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-10 kl 13:42 »
Jag tyckte att min sussex jag hade åt extremt mkt jämfört med isbar och araucana tex ,,tom mina maraner åt mindre.
Finns ju mellanstora raser om man inte vill ha pytte ägg .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 23 mar-10 kl 13:47 »
Dvärgägg äger stora ägg enligt mig! ;D MYCKET godare! Stora ägg innehåller ju bara en massa vita, ursch, nej, mycket gula i förhållande till vita ska det vara i! ;D Så kan man äta flera stycken istället! :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 23 mar-10 kl 14:14 »
hmmm

detta var intressant.... jag försöka säljer bort mina dvärger just pga ägg storleken... MEN som ni säger kanske man borde ha kvar de i en stor grupp ( hollänsk dv och dv cochin) just för aggen och inte för avel. De äter ju inget och är fina att se på.....

Jag får väl bygga ut lite i ladan ( igen)

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-10 kl 14:38 »
dessutom får man fler ägg i kläckaren och man kan ta nästan samma pris för avelsäggen,....
Fjäderfän och kaniner

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 23 mar-10 kl 14:39 »
Gillar också dvärgarna bättre. De värper stora ägg i jämförelse till sin kroppsvikt och man kan ha flera på samma plats och de äter mycket mindre än de stora. Äggen är som Linkoso skriver också mycket godare  :D

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 23 mar-10 kl 15:09 »
Iaf dv Wyandotten lägger ju jämförelsevis stora ägg för sin lilla kroppshydda, dessutom är det så härligt med dvärgar för man får plats med så många fler.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-10 kl 15:21 »
amrocks dvärg väger ca 1 kg men lägger ägg på 40gram så såna ska jag skaffa ;)
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 mar-10 kl 15:38 »
Jag har kollat på det, och fann att för hushållsägg, kan dvärghöns löna sig bra.
Äggen är mindre, men man kan föda några  dvärghöns utan att köpa så mycket foder.

Vissa höns som gränsar till dvärg, som åsbo håller man ganska lätt på sådant som finns runt knutarna.
Men även tuffa lantrashöns, även om det bara kommer ca 200 ägg, är de inte alls olönsamma för att få ägg till eget hushåll.

Kollade även in ankor(för bla ägg), de äter mer, men fungerar såväl för kött som ägg. Svensk Gul, värper 200 ägg, och tar man och föder upp lite ällingar dessutom under sommaren, blir det ganska mycket man får från att hålla tre/fyra ankor över vintern.

För den som har mycket lite plats, kan få sina ägg från vaktlar, lite dyrare i drift, men vid platsproblem (tom i tätorts radhus) kan man hålla vaktlar för hushållsägg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 23 mar-10 kl 17:00 »
Jag tyckte att min sussex jag hade åt extremt mkt jämfört med isbar och araucana tex ,,tom mina maraner åt mindre.
Finns ju mellanstora raser om man inte vill ha pytte ägg .

-verkligen så extremt mycket ?
jag funderar ju (bredvid Isbar, Araucana och Maran för fina färgade äggens skull) att ha några Austral Orpington och Sussex som "kött"-höns och läste att köttet på Sussex smakar extra bra...
Är dom så högt avlade, eller är dom dåliga att söker foder själva ?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 23 mar-10 kl 17:10 »
jag har en sussex höna som flyttade hit i fjöl.... hon äta mer ä de 5 lohmans hon sällskapa med och har hittills inte värpt ett enda ägg..... men sött är hon... kanske man borde käka upp henne istället???

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 23 mar-10 kl 18:43 »
Av de raser jag haft/har äter sussex långt mycket mer än alla andra, märkte stor skillnad. Betydligt mer än både Maran, Blomme och Barnevelder tex.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #13 skrivet: 23 mar-10 kl 19:29 »
Nu blir jag ju sugen på att skaffa dvärgar :P.
Vilka dvärgraser värper bra då?
Vad är förresten definitionen på en dvärg? Är t.ex. Åsbo dvärgar?

Visserligen tycker jag mina NH-ägg har ganska stora gulor och det är ju där de mesta näringsämnena finns, men de äter förmodligen massa mer också.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 23 mar-10 kl 19:45 »
Dvärgägg äger stora ägg enligt mig! ;D MYCKET godare! Stora ägg innehåller ju bara en massa vita, ursch, nej, mycket gula i förhållande till vita ska det vara i! ;D Så kan man äta flera stycken istället! :D

Tycker vi med.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

zizzi

« Svar #15 skrivet: 23 mar-10 kl 21:32 »
Av de dvärgar jag har havt,så tycker jag att dvärg Welsumer och Mille Fluer är duktiga värpare.
Och äggen är inte så små.

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 23 mar-10 kl 21:45 »
wow mille fleur bra värpare... älskar porslinsfärgade och tvärrandiga mille...
Fjäderfän och kaniner

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 23 mar-10 kl 22:17 »
På kul kan väga gulan från tex dv kochin och en större ras och jämföra.
Hedemorahöns

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 mar-10 kl 23:43 »
kom på en annan grej... dvärgäggen är mindre och kokas snabbare alltså mer energisnålt dvs mer miljövänligt.... dessutom finns de inte i livsmedelsbutikerna och därför blir de mer exlusiva att sälja till påsk...
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 24 mar-10 kl 00:14 »
-verkligen så extremt mycket ?
jag funderar ju (bredvid Isbar, Araucana och Maran för fina färgade äggens skull) att ha några Austral Orpington och Sussex som "kött"-höns och läste att köttet på Sussex smakar extra bra...
Är dom så högt avlade, eller är dom dåliga att söker foder själva ?
Ne då hon letade foder själv det e inga problem men på vintern lämnade hon ju inte matskålen! Sen är dom ju individer o min kanske var hungrigare än andra S**
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser