Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande hönsmamma  (läst 1276 gånger)

ninaf

• Södermanland
Blivande hönsmamma
« skrivet: 22 mar-10 kl 22:35 »
Jag planerar att skaffa höns. Hönshuset skall byggas till sommaren och så fort det är klart är det dags för djuren.

Brahma verkar vara en lugn och tystare? tupp enligt böckerna. Ni som har erfarenhet: stämmer det?

Hur är Faverollen? Kan dessa 2 raser samsas? Går det att ha en tupp av vardera om de vuxit upp tillsammans?

Jag är sugen på att låta kläcka själv. Skall då ägg från olika besättningar skaffas och tupp väljas av ena gruppen och höns från den andra?

Finns det någon med dessa hönsraser nära mej? Bor i Haninge söder om Stockholm. Skulle vilja se dem i verkligheten.

Tacksam för svar.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
SV: Blivande hönsmamma
« Svar #1 skrivet: 04 apr-10 kl 15:43 »
Hej!
är du ute efter mycket ägg? jag är själv nybörjare och fått veta att de inte lägger så mycket och inte så stora ägg. Australien orpington har lite bättre äggläggning.

När det kommer till tuparna så frågade jag min uppfödare och hon svarade att ju större de är (rasen) desto mindre låter de. Jag fick höra skillnaden och tror att man kan dra den slutsatsen då hon hade många olika raser. någon här kanske har andra åsikter men australien orpington låter inte så speciellt högt när de gal, och då den 'är nästan lika stor som brahman kan jag tänka mig att det är samma där.

Om du skall kläcka äggen själv så skickar de flesta så om de finns nära eller inte kanske inte är det viktigaste i det läget.

Men jag vet jag är bara nybörjare, men just det där med tuppar och rasens storlek tyckte jag var lite intressant. de minsta skar i öronen medan de stora australienorperna knappt "hördes" stod bredvid och om jag måste skaffa tupp till mina blir det defenetivt en STOR ras

ninaf

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 20:48 »
Åh va kul att någon svarade till slut! Det var mitt alldra första inlägg i något forum någonsin. Fick problem nu när jag skulle svara, Jag trodde jag var inloggad men det var jag inte...   :-[

Jo, jag vill ha många ägg. och gärna olika typer och färger. Och jag tror på teorin att de stora lugna raserna galer dovare och kanske förhoppningsvis mer sällan...

Jag måste få se dessa höns i verkligheten innan jag väljer och med hänsyn till grannar skall jag nog välja att behålla en tupp. Känner jag mej själv rätt så kommer jag nog vilja ha fler raser på hönorna. Gröna ägg verkar läckert!

Hur länge har du haft dina höns? Har du stött på några problem? Såg någon rysare på tv om en dansk hönsgård där räven gjorde besök och där alla kycklingar blev galna tuppar. Nu är inte jag fullt så blödig som de men jag har svårt att tänka mej att äta de jag matat. Vi får se.
Idag har träden fällts  där hönshuset skall ligga. Det blir inte så stort men åh, så roligt det skall bli.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 21:03 »
Flera raser är så enkelt att skaffa  :-[ jag skulle bara ha en liten flock med en ras. Brahma. Nu skall jag hämta min lilla ras på 7st höns Blomme, australien orpington och lohman ;) härligt med höns. Pratar med flera som började smått och sedan bara växte det och växte. Jag har utrymmet då jag har ett gamalt grishus med superfina boxar som bara är att bygga om.

Men så skall man ha tid och lite utav en verksamhet när man har lite större flock. Känner jag i alla fall. men som hobbyhöns kan man ju ändå ha en lite halvstor flock bara avgöra om äggen skall ätas eller kläckas :)

Ja, har själv läst runt en massa sista dagarna då vi inte skall skaffa en tupp som första beslut, lätt att få tag på en fin tupp sen om man behöver en verar de inte så svåra att få tag på. Men en stor tupp har ett bättre läte sedan var det som någon skrev att det kan vara bra att köpa en vuxen och hitta en bra uppfödare som kan hjälpa en att få en bra tupp med rätt temperament. Speciellt om man bor i ex villaområde eler nära grannar som kan gnälla

Som sag jag får hem mina nu i helgen. mitt största bekymer som jag oroarmig för det är att de börjar lägga äggen utomhus men men då får man väll stänga in dem och träna dem lite extra. kanske ett konstägg extra i redena.

Så vi får se vad det dyker upp för problem. brukar ju alltid vara någon liten grej man aldrig riktigt tänkt på.

Har elstängsel för räven, funkat hitils med geterna så det blir spännande och håller tummarna för att rovdjuren håller sig borta från MINA djur :)

ninaf

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 22:02 »
Va underbart med utrymme. Jag bor nära Stockholm och där är hårda regler för byggnation. Jag jobbar hemifrån, driver ett djurpensionat sen -08. Men nu har jag bara 8.5 kvm kvar om jag skall slippa söka bygglov. Jag får börja så. Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område här men "staden" kryper närmare. Därför känner jag att det är brått. Om jag redan har höns får jag kanske behålla dem? Vem vet? Det var inte det lättaste att få igenom pensionatet. Några hundar (som var grundtanken) var inte att tänka på. 1 granne av 16 fick bestämma.  Katter, fågel och smådjur fick det bli. Här är stora tomter, min på 6000 kvm. Det är Kommunen som är larvig tror jag. I Stockholms stad ligger det hunddagis i hyreshus och det är ingen som klagar.

Tänkte att man kanske kunde sälja överskottet av ägg. Jag har ju rätt många kunder vid det här laget. Mitt lilla pensionat har en hemsida www.bjorkdalens.se om någon är intresserad. Jag går en kurs för att lära mej göra den bättre. Är urusel på datorer.

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #5 skrivet: 08 apr-10 kl 08:38 »
Själv har jag Faverolle och de är väldigt lugna höns, brahma har en vän till mig och vad jag har sett av den är den också lugn. Tystare vet jag inte, men det kan nog stämma...

En del syftar ju på att man inte ska ha flera tuppar, men jag tror inte att det spelar någon roll, visst kommer dom säkert bråka, men det brukar ju ge med sig.
Och jag tror att dessa raser funkar tillsammans, jag har mina ankor tms med hönsen och det funkar bra ;)

Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

ninaf

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-10 kl 12:08 »
Hej.

Kul, du som har Faverollen, ger den så där bra med ägg som skrivs? Den ser ju så himla mysig ut, som en liten uggla. fastnade för den direkt när jag började kolla raser. Att man sen kan skilja könen på kycklingarna måste ju vara ett plus. Har du tupp av den också? Har någon höna ruvat? Det skall den visst inte vara så bra på. storlek på äggen? Hoppas att du svarar igen. Det såg ut på dina fina bilder, särskilt de på bryggan, som du bor en bra bit från Stockholm. Så att komma och hälsa på dina höns blir nog inte möjligt.
Vad har man ankor till? äter man äggen av dessa också? eller är det bara för att de är charmiga?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-10 kl 12:34 »
Dom små fönix tupparna jag hade gjorde inte mkt ljud i från sej .
Små som vackra papegojor  ;D
Annars är jag själv väldigt förtjust i mina Isbar (som lägger gröna ägg) silkes är ju en klar favvo oxå men dom kan inte flyga.
Båda raserna tycker jag lägger bra med ägg faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare
LimJans, torpjens, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser