Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårrasen Dorper  (läst 11408 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Fårrasen Dorper
« Svar #20 skrivet: 22 mar-10 kl 07:48 »
Det finns nästan inga stora lammproducenter i Sverige jämfört med "riktiga fårländer". Åsanissar är inget hot mot stora lammproducenter.

Nej inga småproducenter bli något större hot mot fabrikerna idag, men visst har vi ett legalt system som missgynnar småskalighet.  Man mäter inte med samma mått, och skulle en liten djurhållare sköta sina djur som en stor gör, blir det anmälan direkt.
Det sista är inte fel, men väl att de större kan klara sig.

Det var inte endast får jag tänker på utan djurhållning överhuvudtaget. En del lagstiftning är inte endast nationell, utan påverkas av internationelle handelsavtal och vad man kommer överens om inom EU.  Vilka får mest pengar från den europeiska jordbruksstödet?
Jo  Drottning Elisabet.   Vilken får mest pengar i Skåne, det vet jag inte exakt, men visst är det väl en greve.

En enskilld småföretegare kan få en del stöd, men sammantaget är det en liten andel av medlen som går till dem.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Birgit

« Svar #21 skrivet: 22 mar-10 kl 09:05 »
Klokt resonerat samaka ;)
ulfg. läste du min artikel, eller ???

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #22 skrivet: 22 mar-10 kl 13:09 »
Skytten: Är det heller inte bra att det engelska kungahuset varit föregångare i ekologiskt lantbruk? Jag har aldrig förstått denna upprördhet över att de stora godsen får de största stöden, de har ju dock de största utgifterna med.
Det här luktar avundsjuka lång väg!
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 22 mar-10 kl 13:45 »
Skytten: Är det heller inte bra att det engelska kungahuset varit föregångare i ekologiskt lantbruk? Jag har aldrig förstått denna upprördhet över att de stora godsen får de största stöden, de har ju dock de största utgifterna med.
Det här luktar avundsjuka lång väg!

Jag har väldigt lite att vara avundsjuk på, då jag sällan prodecerar något för marknaden(och bethöver inga sådana pengar).
Med mina 3000 kvm tomt står jag givetvis utanför näringen.

Kungen har miljöbilar, men även Ferrari, så ligger det till med de större gårdarna de har och tar ett ansvar för miljön,så att det finns jaktbyte i skogarna och på fälten.
Men de är samtidigt rationella storjordbrukare, och har stora besättningar, ingen av de större jordägarna driver ett ekologiskt jordbruk, i större skala, men skickliga på att vårda sin image.

Produktionsenheterna, då de drivs i bolagsform, så det är inte alltid synligt vem som äger.

Ett bidragsystem som riktade sig åt ett hållbarare jordbruk, är väl att föredra än att betala per areal. Vi ger pengar till att omställa elförsörjning och drivmedel, som är förnybara, och i analogi med det kan man använda pengarna just till att ändra färdriktning.
Annars varför ska vi betala för maten via skattsedeln? Ska den som odlar i sin trädgård dessutom betala för något han inte äter?

Offentliga subentioner ska givetvis innehålla någon form av politiska mål.

Jag tror också att EU kommer att förändra detta inom inte allför lång tid.
Annars har jag inget emot en stor enhet, om den drevs på ett hållbart sätt. Det KAN tom vara en fördel, då det finns utrymme för att skaffa kompetens.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

freeky

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 mar-10 kl 17:13 »
Skytten, du du är klok :-*.

Birgit

« Svar #25 skrivet: 24 mar-10 kl 19:42 »
Håller helt med Skytten, det är inte storleken som är problemet utan sättet att producera.

ulfg

« Svar #26 skrivet: 25 mar-10 kl 05:45 »
Jag får egentligen utan större svårigheter upp mina gutelamm i slaktvikter bortåt 18-20 kg, utan kraftfoder. Beror mest på parasitfritt bete och ärftlighet (stor bagge), tror jag. Men det är som Charlotte redan säger ändå "kört", för det mesta att kunna konkurrera med de riktiga köttraserna. När marknaden mognat en smula i Sverige tror jag ändå att det finns en möjlighet för att kunna nischa kött från lantrasfår till en säljbar särskild produkt. Tydligt varumärke och bindande regler om inget kraftfoder och bete på marker med särskilda miljövärden, osv. Men inget Åsanisseri, utan tuff förening med bindande regler för alla, leveransplikt och anställd duktig marknadsförare, mm. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser