Skytten: Är det heller inte bra att det engelska kungahuset varit föregångare i ekologiskt lantbruk? Jag har aldrig förstått denna upprördhet över att de stora godsen får de största stöden, de har ju dock de största utgifterna med.
Det här luktar avundsjuka lång väg!
Jag har väldigt lite att vara avundsjuk på, då jag sällan prodecerar något för marknaden(och bethöver inga sådana pengar).
Med mina 3000 kvm tomt står jag givetvis utanför näringen.
Kungen har miljöbilar, men även Ferrari, så ligger det till med de större gårdarna de har och tar ett ansvar för miljön,så att det finns jaktbyte i skogarna och på fälten.
Men de är samtidigt rationella storjordbrukare, och har stora besättningar, ingen av de större jordägarna driver ett ekologiskt jordbruk, i större skala, men skickliga på att vårda sin image.
Produktionsenheterna, då de drivs i bolagsform, så det är inte alltid synligt vem som äger.
Ett bidragsystem som riktade sig åt ett hållbarare jordbruk, är väl att föredra än att betala per areal. Vi ger pengar till att omställa elförsörjning och drivmedel, som är förnybara, och i analogi med det kan man använda pengarna just till att ändra färdriktning.
Annars varför ska vi betala för maten via skattsedeln? Ska den som odlar i sin trädgård dessutom betala för något han inte äter?
Offentliga subentioner ska givetvis innehålla någon form av politiska mål.
Jag tror också att EU kommer att förändra detta inom inte allför lång tid.
Annars har jag inget emot en stor enhet, om den drevs på ett hållbart sätt. Det KAN tom vara en fördel, då det finns utrymme för att skaffa kompetens.