Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väldigt nybörjarfrågor om getter  (läst 2390 gånger)

catgirl

• Norrbotten
Väldigt nybörjarfrågor om getter
« skrivet: 18 mar-10 kl 22:27 »
Jag och min man har en stuga långt ute i skogen. Vi har en del gräsmattor som snart blivit typ skor/vildmark. Vi har börjat fundera lite lätt på att låna ett par sommargetter. Både han och jag är väldigt djurintresserade och vill att dom ska må bra hos oss, därför tänkte vi ställe ett par, kanske självklara, frågor om getter.

1. Hur länge klarar dom sig ensamma? Dom kommer, självklart, att ha tillgång till vatten och bete dygnet runt.
2. Hur stor yta klara dom sig på? Har vi för liten gräsmatta? 250-300 kvm
3. Hur många ska man ha minst för att tillfredställa flockbehovet?
4. Borde vi köpa till något kraftfoder för att dom ska klara sig?

Tacksam för svar

Sussilo

• Gäst
SV: Väldigt nybörjarfrågor om getter
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 06:45 »
Hej catgirl!

1.  Alla djur ska ha daglig tillsyn. Tänk inte tanken på att skaffa getter om de ska lämnas   ensamma i en hage ett par dagar. De är alldeles för sällskapliga, påhittiga och duktiga på att ta sig ut ur inhägnader!
2.  Getter är inga bra gräsklippare. De betar "uppifrån- och nedåt" och vill ha sly, buskar och     ris i första hand. Stenar, klippor att klättra på tycker de också om.
3.  Minst två, helst fler.
4.  Jag anser inte att kraftfoder behövs på sommaren, för jag antar att du inte tänker ha mjölkgetter. En bra salt/mineralsten ska de ha och friskt vatten.

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 08:12 »
Det låter mer som om ni skulle ha får. De är mer av "gräsklippare" har jag förstått. Fast om stugan ligger i skogen kanske ni har skog också, som geten kan käka i.

Jag är också totalt novis men är av någon outgrundlig anledning väääldigt sugen på en get (eller två) trots att alla säger att de är så omöjliga att hålla.

Skulle vilja ha en jättetam rackare som kan hänga med mig på gården, en riktig klappget helt enkelt. Nu kanske någon får för sig att påpeka att jag egentligen borde ha en HUND, men jag är astmatiker (inte jätteallergisk men tål ej att ha pälsdjur som bor inne).

Skulle också vilja höra mer om erfarenheter av "Get i Trädgård".

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 09:29 »
Jag har bara haft mina några månader och får nog hålla med om att de är väldigt påhittiga  ;D
De gillar även att tugga på sånt som inte är så lämpligt som plast, tyg, målat trä, mm.
Men jag äääälskar dem (2 st afrikanska dvärggetter)
men som sagt de är mer slyätare än gräsätare och bör ha tillsyn minst 1 ggr om dan helst 2.
Jag vet inte om du kanske kan blanda get och får?
för då blir du av med både gräs och sly.
Jag är allergisk mot hund, katt och kaniner och har asma.
Men tåler getterna bättre och minigrisarna reagerar jag inte alls på.

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 11:29 »
Jag är lite småallergisk mot allt (växter mm) så utomhus måste jag ta medicin oavsett, men djur i bostaden skulle bli för påfrestande för allergin.

Tycker du att dina getter verkar bli tama trots att du har 2?

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-10 kl 11:31 »
Bocken är ganska tam, medans geten är något skyggare.
Men så lägger jag inte någon speciell energi på det ännu, det kommer automatiskt i sommar  :-[
De var inte tama för fem öre när jag hämtade dem sent i höstas.
Men de äter ur handen, kommer springande till mej när jag kommer och står gärna och tuggar på mina kläder men klappade är de fortfarande skeptiska mot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare (1 dolda)
Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser