Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placenta  (läst 2658 gånger)

Skogssol

• Kör i vind!!
    • -
Placenta
« skrivet: 18 mar-10 kl 12:39 »
 ::)

Hej allihopa!

Imorse fick vi lamm nummer två. Det var vår fina Selma som födde ett litet lamm. När jag fann dem var det alldeles nyss utkommet och fortfarande våt i den fetgula pälsen. Visst Miss Evil har hon väl brukat få fler lamm tidigare? Kanske åldern gör att det bara blir en eller är det så ibland?
Hursomhelst så kan jag inte hitta någon placenta och jag har fått olika besked tidigare av andra som haft får huruvida tackan äter upp den eller inte.

En liten undran till.

Modern mår ju bra så vitt jag kan se och lillbaggen diar och har mjölk i mungipan *L* han har tillomed tagit ett mikroskutt!
Men, OM en tacka inte stöter ut placentan hur vet jag det?
och när börjar hon isådanafall vanligtvis visa tecken på att något är fel?

Och en till...   ;)

Om tackan bär fler lamm hur tätt skall de komma?
Och vilka tecken skall jag titta efter som kan tyda på att där finns fler. Levande eller ej.

Mvh

Sol i skogen och en Husse i handen
Inte låsa, men öppna...

Maddie

• Uppland
SV: Placenta
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 13:42 »
Hej !  :)
I går stod en tacka här och åt  efterbörd, vanligast är att den ligger kvar någonstans, ned trampad.
Om den inte har blivit utstött så brukar en del hänga kvar, alltså att den inte har släppt helt.
Om det hänger vanligt slem färgat slem ur vulva så kan det finnas lamm kvar. Lamm som ligger fel kan innebära att tackans värkar avtar, och slutar helt.  Då måste hon ha hjälp att få ut dem .. Jag brukar känna efter om något ligger fel efter någon/ några timmar, om ingen efterbörd kommit . Det är en känsla man får om något är fel, man känner ju sina damer.. ;)
Senast i går var det en sån tacka, som fick ett lamm på morgonen vid 7 och halv 9 hängde det fortfarande slem, ingen efterbörd.. Inga värkar.. Kände efter och hon hade en unge som låg i rygg bjudning . Alla 3 mår bra i dag !  :)  Jag har alltid koll på nylammade tackor, så de äter, juvret fungerar,  och att de inte får feber dagarna efter lammning.  Lycka till !

bloke1

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 21:35 »
får har ju inte en lika dan placenta som människor. de har flera små som heter kotelydoner(?), kallas "kottar". kvarbliven efterbörd finns ju vilket kan bero på kvarvarande lamm. lämpligt är ju att känna efter när tackan helt verkar ha avslutat förlossningsarbetet. kvarvarande efterbörd visar sig så gott som alltid med att rest av fosterhinnor hänger ut. om inget lamm finns kvar låter man efterbörden hänga kvar. lossnar så gott som alltid inom några dagar. kolla hur tackan mår i boxen.

Skogssol

• Kör i vind!!
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 08:06 »
 :D Tack snälla ni vilka trevliga och fina svar! mysigt med människor som ni.
Inga hinnor eller slem syns och tackan verkar må fint, liksom den lille baggen.
Nu väntar vi på den sista som skall lamma ochdet är första gången för henne. Hon är ett finullsfår och hemskt söt och nu även stor som en ballong *L*

Jag önskar er en riktigt god dag och en fantastisk helg!

/Sol
Inte låsa, men öppna...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 08:22 »
Men om lammungen fortfarande var blöt, har jag svårt att tro att tackan redan skulle ha hunnit släppa och äta upp efterbörden?

Vi hade en tacka förra året vars värkar avtog efter lamm 1, tackan mådde bra, och lammet diade. Ingenting hängde ut i form av slem eller annat utan hon var helt "ren".  Efter en stund fattade jag misstankar och kände efter, och då var det en kvar därinne, som jag fick dra ut. Så nu mera känner jag alltid efter om jag inte är helt säker på att efterbörden är på väg, eller är ute.

Gällande kvarbliven efterbörd så kan det bli tämligen allvarligt. Vad jag fått lära mig ska den vara ute efter några timmar, annars kan det bli problem. Vi har även drabbats av detta en gång förra året, och redan efter 12 timmar var tackan ordentligt dålig. Hon klarade sig med hjälp av oxtocin och antibiotika, men var väldigt nära gränsen ett bra tag. Så jag skulle inte rekomendera att nonchalera en ev. kvarbliven efterbörd...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
EnriqueKee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser