Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i ladugård  (läst 3062 gånger)

Ullis27

Hund i ladugård
« skrivet: 17 mar-10 kl 21:54 »
Min hund brukar vara med mig på jobbet, i lagårn. Men nu har en del kor fått skabb/lös och kalvarna har ringorm. Han är inte invallad än så han är inte inne hos korna i lösdriften. Utan är med när jag fodrar och gör annat pyssel.  Hur gör ni med era hundar om korna får ringorm, lös eller vad det nu kan vara? Vill ju inte att hunden ska få något av det..!

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Hund i ladugård
« Svar #1 skrivet: 17 mar-10 kl 22:28 »
Mina hundar har aldrig fått ringorm eller löss av att vara i ladugården.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 06:58 »
Inte mina heller ;)

Ullis27

« Svar #3 skrivet: 18 mar-10 kl 08:53 »
Vad bra! då kan han hänga med mig till jobbet i fortsättningen, och jag slipper få dåligt samvete på morgonen när han blänger på mig för att han inte får följa med  ;)

Det smittar väll mer om hunden gnider sig mot lössen eller mot djuren med ringorm. Och så nära får/vill han inte va.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 11:48 »
Mina hundar har aldrig heller fått nån smitta av korna.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 15:19 »
Hundar kan få ringorm, men inte löss av nötkreatur. Jag hade varit orolig för ringorm, eftersom det även kan gå på människor.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 15:48 »
Jag fick ringorm i stallet där jag red. Sedan drog jag hem det till hundarna  :P
Det var dyra medeciner både till mig och vovvarna..

Ullis27

« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 11:01 »
ja, ringorm är inget kul alls. Nu är det bara kalvarna som har det och dit in behöver inte hunden gå in. Hur pass lätt/svårt smittar det? Korna har haft det men det har läkt ut nu, kan man ha med hunden  in i lösdriften då utan att riskera att få en fläckig hund..?

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 mar-10 kl 17:13 »
När jag hade ringorm sa de att det var väldigt smittsamt. Det behöver inte vara via direktkontakt utan smittas via luften. Färdas via damm och skit i luften...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 mar-10 kl 15:27 »
När jag hade ringorm sa de att det var väldigt smittsamt. Det behöver inte vara via direktkontakt utan smittas via luften. Färdas via damm och skit i luften...

Och jag säger precis tvärtom, min erfarenhet är att det inte alls är så smittsamt som många säger, olika arter emellan alltså.
Vi fick med oss ringorm hem på en kalv efter en koutställning, varenda nötdjur fick det men varken jag, mannen, våra två döttrar eller hundarna fick det, trots att alla var i ladugården som vanligt och pysslade med djuren under tiden som de hade det som värst.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-10 kl 17:22 »
Här är en länk för den som vill läsa lite om ringorm :)
Verkar inte vara så vanligt att det smittar från människa till människa. Kor, marsvin och katter verkar vara de vanligaste smittobärarna.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ringorm/

Ullis27

« Svar #11 skrivet: 23 mar-10 kl 20:08 »
hmmm.. vet inte hur jag ska göra.. vågar jag med mig hunden eller inte..
Jag tar inte i kalvarna med ringorm mer än nödvändigt, och har jag gjort det så rör jag inte hunden efter. Han kommer inte i kontakt med dom, så egentligen borde det vara ok att han följer med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser