Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanlig förkylning?  (läst 25288 gånger)

Grimhild

• Gäst
Re:Vanlig förkylning?
« Svar #20 skrivet: 18 apr-06 kl 09:32 »
Vad tråkigt med kvarkan! Hoppas att hästarna dina inte mår alltför dåligt. Och som redan nämnts, kvarka är mycket smittsamt. Läs om hur du ska agera, här: http://www.sva.se/dok/697.html?searchstring=kvarka&visaarkiv=1. Hoppas att också veterinären ger dig stöd & råd. Veterinären är skyldig att anmäla att smittade hästar finns till SVA.

Insanity

« Svar #21 skrivet: 18 apr-06 kl 09:47 »
Veterinären har anmält det, och jag har fått information av henne också.

Som skrivet, det är ju inte säkert det är kvarka dom fått, det visar sig när provsvaren kommer i slutet på veckan.
Hästarna är iaf mycket piggare nu, knappt något snoriga och hostar knappt någonting nu.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

hönstanten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 apr-06 kl 07:22 »
Jag tror fortfarande inte att det är kvarka. Det är ju trots allt ganska ovanligt och var skulle dina hästar fått smittan från? Vilka har varit i stallet som varit i kontakt med andra hästar. Har dina hästar träffat andra hästar? Har någon annan fått eller haft kvarka?
Gör lite efterforskningar och se om någon har hört talas om någon som har haft eller har kvarka. Jag vet många hästar som i år har/haft kraftiga förkylningar med massor av snor, hosta och feber upp till 40 grader. De har också behandlats med antibiotika och då harfebern försvunnit men hostan och snoret suttit kvar längre.

/HT

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 19 apr-06 kl 16:33 »
Mitt sto har också varit snorigt några dagar, och i dag hörde jag henne hosta!

Antar att det är en vanlig förkylning. Verkar som många härinne menar att man ska ringa veterinären vid en vanlig förkylning? Borde man det?
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 16:34 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

I@

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 apr-06 kl 17:37 »
Antar att det är en vanlig förkylning. Verkar som många härinne menar att man ska ringa veterinären vid en vanlig förkylning? Borde man det?
Inte om inte hästen har feber. Om den har hög feber bör man nog ringa vetten.
MVH Ia  :)

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 19 apr-06 kl 18:34 »
 Precis som Ia skriver skulle jag ringa Veterinären om hästen har feber eller om "allmäntillståndet" är påverkat. Äter dåligt osv...
 Och visste jag att Kvarka eller annan smittsam sjukdom  fanns i närheten eller hästarna ev kan ha utsatts för smitta via besökare så skulle jag vara ännu mer uppmärksam.
 Appropå besökare.... Finns det flera än jag som hela tiden "utsätts" för människor som prompt ska klappa och kladda på hästarna i hagen och mata dom med allt möjligt? Tycker det är lite lätt jobbigt med alla turister som stannar och t o m sträcker fram små bäbisar för att dom ska få gosa med hästarna.. Nu är mina jättesnälla, men en lite knuff på en bäbis kan ju räcka... Även från korna får man ideligen be folk att gå ut ur hagen (dikor med små kalvar). Är det bara jag som aldrig skulle få för mig att hålla på med andras djur? Och vad vet man var dessa människor varit och trampat förut? Kanske dom stannar vid varenda hästhage från Skåne till Haparanda? Det är inte det att jag är "Snål" med mina djur, men man vill ju gärna ha koll på folk som är i hagarna.... En vänlig förfrågan om man får häls på djuren vore ju inte helt fel....
                         Mvh
                      Charlotte
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 18:37 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Seinix

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 apr-06 kl 20:40 »
Jag väntade lite för länge med att  kolla upp min ponny som till en början hostade lite och eftersom även började snora (ca en månad).
Så hon åkte på pencillin OCH antibiotika,  åker man in i tid så sparar man antagligen in hundralapparna för antibiotikan.

Hästar funkar ju inte riktigt som människor att man kan vara lite snorig och hostig i några dagar. Oftast är det något som måste behandlas av veterinär (virus/infektion) annars är det dålig stallmiljö eller dåligt hö.
Har dom väl börjat snora/hosta av miljön eller höet så måste det behandlas av vet. iaf. +att man OMG måste göra något åt orsaken!

//Jenny

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 19 apr-06 kl 21:16 »
penicillin ÄR antibiotika

hälsningar från zeke "wiseguy"
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #28 skrivet: 19 apr-06 kl 23:05 »
Det här är vad SVA skriver om kvarka;

"Kvarka orsakas av bakterien Streptococcus equi. Även andra bakterier, som t ex Streptococcus zooepidemicus kan orsaka övre luftvägsinfektion som liknar kvarka. Dessa streptokocker kan förekomma i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom. Om hästens allmäntillstånd av någon anledning försämras, exempelvis genom en virusinfektion eller stress, kan dessa bakterier växa till och orsaka sjukdom med kvarkaliknande symtom
Kvarkabakterien är i en del fall svår att isolera från den sjuka eller misstänkt infekterade hästen. Om hästen trots negativt provsvar från laboratoriet visar kvarkaliknande symtom med smittspridning till andra hästar, kan kvarka därför inte helt uteslutas. I de fall då Streptococcus zooepidemicus eller annan sjukdomsframkallande bakterie påvisats och där smittspridningen skett till andra hästar bör också försiktighet iakttas. Följande rekommendationer bör därför gälla. Syftet är att snabbast möjligt begränsa spridning av smitta, oavsett vilken bakterie som orsakat sjukdomen. Kontaktsmitta sker lätt mellan djur, via travselar, sadlar, träns och via människor genom att bakterien finns på kläder eller otvättade händer.

Symtom
Den klassiska symtombilden för kvarka är svullna lymfknutor i huvud/halsregionen, varigt näsflöde, hosta och feber. Ofta öppnar sig bölderna i lymfknutorna mellan ganascherna. Sjukdomen kan också förlöpa med betydligt lindrigare symtom, t ex enbart näsflöde eller hosta, och påminner då om en förkylning. Hästarna kan dock bli mycket sjuka och följdsjukdomar är inte alltför ovanliga vid kvarkainfektioner. En sådan kallas kastad kvarka, vilket innebär att bakterien kan spridas med blodet till inre organ och där orsaka bölder. En del hästar kan även få en överkänslighetsreaktion, vilket medför en höggradig vätskeansamling i kroppen kallat anasarka.

Smittspridning
Kvarka är mycket smittsamt. Bakterien förekommer i böldinnehåll, svalget och i nässekret hos smittade hästar. Överföring sker framförallt vid direktkontakt.Forskning om kvarka har visat att bakterien inte alltid hittas vid provtagning, även om hästen är smittad. Om hästen visar symtom som tyder på kvarka men där provsvaret är negativt, det vill säga att bakterien inte hittats, bör man för säkerhets skull hantera sjukdomen som om det vore kvarka konstaterat. (Se Kom ihåglista till hästägare). En häst som haft kvarka blir inte immun, utan kan få det igen.

Behandling
Kvarka går att behandla med antibiotika i vissa skeden. Därför är det viktigt att du kontaktar veterinären, så att rätt behandling snabbt sätts in.

Isolering
För att förhindra smittspridning bör sjuka hästar isoleras och rekommendationer angivna av STC (Svenska Travsportens Centralorganisation) lämpligen följas. Stall med sjuka hästar ska hållas isolerat i minst 20 dagar efter det att den sist insjuknade hästen inte längre visar symtom som varigt näsflöde och/eller feber.
Om sjuka hästar har flyttats till isoleringsstall ska det stall varifrån hästarna flyttades hållas isolerat i 10 dagar under förutsättning att inga kvarvarande hästar insjuknat.

Stallrengöring
När inga hästar längre insjuknar och de drabbade har tillfrisknat är det mycket viktigt att hela stallet rengörs ordentligt, Kvarkabakterien är mycket motståndskraftig jämfört med t ex influensavirus och kan överleva i till exempel smuts på boxinredningar i många månader.
Det finns flera bra desinfektionsmedel att köpa i fackhandeln. Ett är Virkon S som bland annat säljs av Apotek och Lantmännen. Rengör hästtransporter, boxar, stallar, vattenkoppar, badkar och utsatta platser på staket på bete samt utrustning som kan ha kommit i kontakt med smitta.

Börja med att högtrycksspruta den del av stallet som har haft kvarka och efter det görs en desinfektion. Glöm inte att läsa anvisningen på förpackningen noga. Vid ett mer omfattande utbrott av smittsam sjukdom bör hela stallet saneras!"

Jag tycker att det är förvånande att folk ger råd över nätet om att det inte kan vara kvarka när symptomen de facto stämmer?!
Jag HOPPAS för din skulle att det inte är kvarka (kolla dessutom om det är ok att desinficera när du är gravid, annars får mannen mer att göra!).

hönstanten

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 apr-06 kl 07:24 »
Jag tycker att det är förvånande att folk ger råd över nätet om att det inte kan vara kvarka när symptomen de facto stämmer?!
Jag HOPPAS för din skulle att det inte är kvarka (kolla dessutom om det är ok att desinficera när du är gravid, annars får mannen mer att göra!).

Det är väl ingen här som har sagt att man inte skall kontakta veterinären??? Däremot är jag själv emot skrämselpropoaganda. Bara för att en häst är snorig och har hosta betyder det inte att det behöver vara kvarka. Jag reagerade på inlägg här där den första reaktionen var kvarka!!! Med störta sannolikhet är det inte det om du tittar på statistiken. Dessutom är det förkyningstider och jag tror att det gavs råd om att både kolla febern och prata med veterinär.

/HT

« Senast ändrad: 20 apr-06 kl 07:24 av hönstanten »

AKS

« Svar #30 skrivet: 23 apr-06 kl 10:56 »
Till Charlotte som hade problem med objudna gäster i hagen:

Jag har rejäla elstängsel runt mina djur och inga lättöppnade grindar. Elen måste slås av innan jag går in i hagen. Det håller de objudna gästerna ute och djuren inne.  ;D

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 23 apr-06 kl 11:14 »
Till Charlotte som hade problem med objudna gäster i hagen:

Jag har rejäla elstängsel runt mina djur och inga lättöppnade grindar. Elen måste slås av innan jag går in i hagen. Det håller de objudna gästerna ute och djuren inne.  ;D

Kan du beskriva närmare hur det funkar?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #32 skrivet: 23 apr-06 kl 11:21 »
Eller sätt upp varningsskyltar om att hästarna är folkilskna ;) ;D

AKS

« Svar #33 skrivet: 23 apr-06 kl 11:44 »
Hur det funkar? Det är helt vanliga elstängsel av lite högre typ runt hagarna. Det är inte några människor som vill gå igenom sådana stängsel när elen är på. Jag har inga såna där grindar som man snabbt hakar på och av, utan en lite krånglig variant eltråd som man knyter upp när man ska passera igenom och knyter dit när man stänger. Därför måste elen slås av först. Det är egentligen inte för att stänga folk ute ur hagen, utan för att det aldrig blir av att köpa såna där hakar.  ;D

Men jag tror att även om man har enklare konstruktion så undviker nog folk att ge sig i kast med elstaket. Men en varning för tjurenskylt brukar inte vara fel, oavsett vilka djur som går i hagen. ;)

Filip Skräplund

« Svar #34 skrivet: 23 apr-06 kl 11:58 »
Hehe, det var ju enkelt...en knytvariant.
Jag ska nog köra med det på lämpliga ställen. Tack för tipset.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 30 maj-06 kl 13:55 »
Där vi hade hästen innan flytten (kollektivstall) var det en häst som fick åka till Strömsholm pga kolik. Ägaren hade gjort vad hon kunde åt koliken och sista instans var Strömsholm, ev operation. De tog prov innan och det visade sig vara bandmask. Bandmask kan ge kolik, men också hosta. I stallet fanns två hästar som hostat hela våren, efter avmaskning försvann hostan. Enligt Strömsholm skulle 80% av hästarna i Sverige vara bandmaskangripna. Historien förtäljer inte om de dessutom kan vara snoriga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser