Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanlig förkylning?  (läst 25266 gånger)

Insanity

Vanlig förkylning?
« skrivet: 10 apr-06 kl 10:28 »
Jag har hållit på med hästar i snart 15 år, och varit hästägare i 9 år, men då min häst jämt är frisk som en nötkärna så har jag aldrig råkat ut för en sjuk häst.
Lite hälta och mugg är allt.

Nu har jag köpt mig en liten shettis också, och har upptäckt att hon är lite snorig och idag hörde jag henne hosta.

Snoret har varit vitt och väldigt tjockt, och hon har liksom "frustat" ut det, men det verkar ha lättat upp lite på henne nu iaf. Nu när jag skulle leda ut henne i hagen hostade hon även en del, men det var inte nån hemsk rosslande hosta, utan vanlig hosta typ.

Hon är 11 månader gammal och har gått på lösdrift hela livet, så hon har tjock och rejäl päls. Sen jag fick hem henne har hon stått i stall på nätterna.

Funderar på om det kan vara en vanlig förkylning hon drabbats av, för i övrigt har hon verkat pigg och rusat en massa i hagen, men verkade lite krasslig idag, men det tror jag berodde på hostan för det var först därefter det märktes, för hon var aktiv i boxen och bökade runt och hade sig tidigare i morse.

Mitt andra sto är litelite snorigt, men genomskinnligt och det rinner lätt, och hon har ingen hosta eller liknande och är i övrigt väldigt pigg.

Vad tror ni?  ???
Är det en vanlig förkylning, eller kan det vara nått värre?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vanlig förkylning?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-06 kl 10:57 »
Ring veterinären NU ! ....din häst kan ha Kvarka.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-06 kl 11:17 »
Hej!
Nej, kvarka tror jag inte det är! Det låter som en vanlig förkylning. Om man stallar in en häst på nätterna som är van att gå på lösdrift är det lätt hänt att den blir förkyld. Har du ingen lösdrift så att shettisen kan fortsätta gå på lösdrift? Den skulle nog må bäst av det.

MVH Ia  :)

Insanity

« Svar #3 skrivet: 10 apr-06 kl 11:34 »
Näe, känns som hon är lite för pigg för att det ska vara kvarka.
Hon har härjat som bara den i hagen och verkar inte hängig på så sätt, vilket hon borde gjort väl om det varit kvarka?

Dessutom har det ju varit väldigt regnigt och blött, och med hennes päls tar det ju också ett tag innan hon torkar till.

Lösdriften är tyvärr inte tillgänglig, den bebos av tre grisar för tillfället, dessutom måste mitt andra sto stå installat på nätterna, speciellt när det är så blött ute, hon har fortfarande litelite besvär med mugg dessvärre.

hönstanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 apr-06 kl 12:39 »
Hej,
Har hästen feber?
Kolla den varje morgon så ser du om hästen blir bättre eller sämre.

/HT

Insanity

« Svar #5 skrivet: 10 apr-06 kl 13:01 »
Har inte tagit tempen på henne. Det är min man som släpper ut dom på morgonarna, och då han inte är så hästvan vill jag gärna inte be honom ta tempen.

Jag är ju dessutom höggravid och hästen är inte så mycket hanterad och ganska sprallig så jag räknar inte med att dom kommer gå lugnt till när det är dags att ta tempen på henne.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 apr-06 kl 18:35 »
Kvarka finns ju i två "varianter" en där hästen blir väldigt sjuk och en där:
"Sjukdomen förlöper med betydligt lindrigare symtom, till exempel enbart näsflöde eller hosta, och påminner då om en förkylning. " källa:SVA
 ;)

Men jag skulle ringa veterinären om min häst var dålig.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

I@

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 apr-06 kl 11:26 »
Hej!
Om det vore kvarka skulle hästen även ha bölder på kroppen.

MVH Ia  ;)

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 11 apr-06 kl 11:38 »
 Min familjs ponny hade kvarka för en massa år sedan (kanske 30) och vad jag har hört hade han inga bölder.
 Kvarka är smittsamt som tusan vår ponny träffade inga andra hästar, så antingen var det veterinär eller någon annan besökare som måste ha haft med sig smittan.
 Jag skulle på något sätt ha försökt kolla tempen, har du ingen kompis som kan hjälpa dig? Ring också veterinär, dom har ju i alla fall koll på vilka sjukdomar som härjar i närheten, det finns ju fler virus som till och från drabbar hästar, A2 tex.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 apr-06 kl 17:54 »
MVH Ia  ;)

Aha... så du anser att SVA har fel då!!  ;)
När dom upplyser hästägare om att den lindrigare varianten av kvarka ser ut så här:
"Sjukdomen förlöper med betydligt lindrigare symtom, till exempel enbart näsflöde eller hosta, och påminner då om en förkylning. " källa:SVA

Ring SVA och tala om för dom att det är fel, då blir dom nog tacksamma  ;D
« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 15:12 av Rosa »

Insanity

« Svar #10 skrivet: 12 apr-06 kl 10:08 »
Mitt andra sto har också börjat hosta nu, så jag har ringt veterinären som skulle försöka komma ut idag eller imorgon.

Nu hoppas jag bara att det är nån vanlig förkylning och inte nåt värre. Pratade även med hon som haft shettisen innan, och det är varken nån hosta eller hosta på någon av hennes andra hästar iaf.

Vore rätt surt om det nu är kvarka, det blir ju en hel del jobb, och det är ju knappast nån höjdare  att utföra allt det när jag är beräknad att föda om lite mer än en månad  :(

hönstanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 apr-06 kl 10:47 »
Vid kvarka ska lymfköttlarna vid ganasherna vara svullna och varfyllda. Dom kan även spricka. Kolla det om du kan. Jag skulle gissa att det är vanlig förkylning. Kan ju vara en virusförkylning från början där bakterier nu istället härjar och forsätter det kan det bli lunginflamation. Det är möjligt att veterinären kommer att skriva ut antibiotika men det är ju svårt att avgöra om det är virus eller bakterier om du inte vet om hästen har feber.

Tigerironlady

« Svar #12 skrivet: 12 apr-06 kl 14:52 »
Hej!

Inte synliga bölder väl; utan det är det inre förloppet? Är inte kvarka feber, slem ur nosen och hosta och allmänna  förkylningstillstånd??? Och att det uppstår invertes bölder?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Insanity

« Svar #13 skrivet: 12 apr-06 kl 19:17 »
Veterinären kommer inte ut förräns imorgon.
Upptäckte nu när jag skulle ta in hästarna att mitt äldre sto nu är riktigt snorig, och snoret är gult :(

Det lutar väl åt att det är kvarka, men jag håller tummarna för att det inte är det.

Är det måste i alla fall av kvarka att desinficera stallet, eller är det bara i svåra fall?

hönstanten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 apr-06 kl 19:31 »
Vanlig förkylning har också gul-grönt tjockt snor!!  :)

Insanity

« Svar #15 skrivet: 12 apr-06 kl 20:10 »
Oh, men då kan jag kanske pusta ut lite

Mitt sto som jag haft i över 9 år har ju aldrig varit sjuk, så jag är nybörjare när det gäller det här med sjukdomar på hästar, så man är ju totalt nollställd nu.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 13 apr-06 kl 13:49 »
Veterinären kommer inte ut förräns imorgon.

Hur gick det ?

Får önska en

och hoppas att det bara var en vanlig förkylning /Rosa

Grimhild

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 apr-06 kl 09:49 »
Är också lite nyfiken på hur det har gått! Hoppas att det var något betydligt lindrigare än kvarka.

Insanity

« Svar #18 skrivet: 15 apr-06 kl 18:23 »
Veterinären var här i torsdags, och båda hästarna hade runt 38,4 i feber, var väldigt snoriga, hostiga och lite småhängiga.
Även så var det lite småknutor på lymfkörtlarna vad jag förstod det som, så det lutar väl åt att det är kvarka tyvärr.
Det hördes även rosslande ljud från lungorna.

Hon tog svabbprov och svaret borde vi i slutet på nästa vecka.

Nu går dom på varsin pencillinkur och har blivit lite piggare iaf, mina stackars pållar :(

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kvarka
« Svar #19 skrivet: 17 apr-06 kl 18:35 »
Det lutar väl åt att det är kvarka, men jag håller tummarna för att det inte är det.
Är det måste i alla fall av kvarka att desinficera stallet, eller är det bara i svåra fall?

Kvarka är mycket smittsamt.

Kvarkabakterien är mycket motståndskraftig jämfört med t ex influensavirus och kan överleva i till exempel smuts på boxinredningar i många månader...

Kontaktsmitta sker lätt mellan djur, via selar, sadlar, träns och via människor genom att bakterien finns på kläder eller otvättade händer.

Stall med sjuka hästar ska hållas isolerat i minst 20 dagar efter det att den sist insjuknade hästen inte längre visar symtom som varigt näsflöde och/eller feber.
När inga hästar längre insjuknar och de drabbade har tillfrisknat är det mycket viktigt att hela stallet rengörs ordentligt.

Börja med att högtrycksspruta stallet som har haft kvarka och efter det görs en desinfektion.
Det finns flera bra desinfektionsmedel att köpa i fackhandeln. Ett är Virkon S som bland annat säljs av Apotek och Lantmännen.
Rengör hästtransporter, boxar, stallar, vattenkoppar, badkar och utsatta platser på staket på bete samt utrustning som kan ha kommit i kontakt med smitta.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

1636 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser