Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att köpa på distans och hur ordnar man frakt?  (läst 3375 gånger)

TW

• Finland
Jag söker efter en vettig skogskärra och en vajerkran till traktorn.
Sådanna maskiner är ju otroligt billiga i södra Sverige. Här i Finland är efterfrågan större än utbudet och maskinerna är oftast hårt använda och totalt utslitna.

Exempel på sådanna grejor som jag söker: http://www.blocket.se/ostergotland/Skogsvagn_och_vajerkran_24133139.htm?ca=2&w=3
Kranen i annonsen skulle kosta omkring 1500 euro (15000kr) och kärran omkring 1300 euro (13000kr) här i Österbotten.

I går kväll stod jag och pratade med en kamrat och så föddes den vansinniga tanken att köpa i Sverige och få dem hämtade med någon lastbil som kör hem utan lass. Enligt min kamrat kör bilarna ofta halvtoma till Finland.

Har någon gjort det här? Hur minskar man risken att bli lurad?

Alla goda ideer mottages med tacksamhet!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas Lagerqvist

• Gäst
SV: Går det att köpa på distans och hur ordnar man frakt?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-10 kl 18:56 »
Japp...
det går alldelse utmärkt att göra så.
mitt exe, jag köpte en traktorgrävare 9.5 ton i denmark för 22000 o dansken ordnade frakten med en finsk lastbil som kördetom hem han fick 3000 ca 42 mil. en liknande ca 85000 här i sverige.
lycka till :D

mvh T

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 15 mar-10 kl 19:02 »
Säger det samma  :D
Köpte min traktor i Sverige då jag inte ville ha ngn gamal belarus .

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-10 kl 22:07 »
Tack
Det låter ju lovande det där.......

En följdfråga:
Hur är det med moms på begagnade grejor i Sverige?
Somliga annonserar ju om pris plus moms ??? Jag är dålig på det där eftersom jag inte har jordbruk.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

trädman

« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 22:18 »
Det borde inte vara några problem att  importera från Se till Fi. Om både säljaren och köparen är momsregistrerade behöver säljaren inte lägga på momsen på beloppet, men måste redovisa exporten i sin momsdeklaration (eller motsv). Vi sålde diverse maskiner till en Lett och det var inga problem.

Den finska hårdvalutan borde kunna göra att det finns en del goda affärer att göra i Sverige. Det enda land där man med svensk valuta kan köpa "billigt" är väl Storbritanien. Där går det att köpa entreprenadmaskiner och traktorer mm till bra priser.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 15 mar-10 kl 22:33 »
Jasså
Vad jag vet är gamla grejor momsbefriade i Finland.

Jag har varken företag eller jordbruk och är altså inte momsregistrerad. Jag hugger ved och virke för husbehov.
Enligt det här skulle jag bli tvungen att betala moms om jag köper en begagnad kärra i Sverige ???

Antifacist.

trädman

« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 10:03 »
Jasså
Vad jag vet är gamla grejor momsbefriade i Finland.

Jag har varken företag eller jordbruk och är altså inte momsregistrerad. Jag hugger ved och virke för husbehov.
Enligt det här skulle jag bli tvungen att betala moms om jag köper en begagnad kärra i Sverige ???

Jag kan inget om de finska reglerna. Vid vår "lettlandsaffär" debiterade vi inte köparen någon moms, men redovisade försäljningen på någon särskild rad i momsdeklarationen. Bäst du kollar upp vad som gäller i Finland. Jag tror dock att en Svensk säljare måste ha köparens giltiga momsregistreringsnummer för att kunna låta bli att debitera momsen. Annars blir det krångel för säljaren. Ett annat alternativ är att köpa "kontant"...

Thomas Lagerqvist

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 10:11 »
ja kontant de bästa skulle jag tro då kan de bli s det kan bli >:D

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 15:47 »
 ;D Skattefusk är Österbottnisk nationalsport så jag förstår.... ;D

Hur ordnar man betalningen på ett vettigt vis? Jag vill ju inte betala innan varan är på lastbilen.

Skall jag tala med åkaren om de kan förmedla pengarna?.....eller?
Antifacist.

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 19 mar-10 kl 16:24 »
Du har tur om du hittar en enda som säljer utan att pengarna finns på kontot föra lastning och av transport .

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 19 mar-10 kl 16:44 »
Blocket har ju en betalningstjänst som är säker i bägge ändar: Köparen deponerar pengar på ett konto, varvid säljaren underrättas om detta, när sen köparen får hem varan meddelar han "banken" som då sätter in pengen hos säljaren.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 19 mar-10 kl 20:05 »
Blockets betalningstjänst låter förnuftig.
Tack för tipset!

Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 29 apr-10 kl 12:26 »
Nu är jag lycklig ägare till en 6 tons Gisebo skogskärra med boggie.
Jag skickade kontanter i ett kuvert med chauffören som plockade upp den som returfrakt efter att ha fört en last plaströr till Sverige. Jag skickade med ett noga specifiserat kvitto skrivet enligt beskrivningen säljaren gav per telefon och som säljaren skrev under.  Dessutom lade jag med en bra bild av kärran så att chauffören inte skulle bli lurad att ta någon annan kärra.

Allt gick bra. Däcken är litet sämre än de borde ha varit men själva kärran är i bättre skick än den borde ha varit så det jämnar ut sig.
Antifacist.

trädman

« Svar #13 skrivet: 30 apr-10 kl 23:43 »
Grattis! Kul att det blev affär! Nu blir det kalmark av hela Österbotten...

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 10 maj-10 kl 16:27 »
Visst blir det så. Jag har ju det där skogsskiftet som går tvärs över alla andras;)

......Betyder i klartext att jag brukar köpa gallringar och vindfällen på rot.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1123 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser