Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra värme  (läst 12357 gånger)

primus padus

• Gäst
Lagra värme
« skrivet: 09 apr-06 kl 18:16 »
Hej!
Funderar på att lagra värme på sommaren för att ha till kallare tider.
Man gräver ett stort hål i marken, isolerar botten och sidorna med cellplastblock.
Som värmelagrare använder jag lera. Man börjar med ett lager i botten och lägger sedan en slinga med plaströr, ett nytt lager lera sedan ett lager med slingor osv.
Värmen alstras i en enkel solfångare, vätskan pumpas runt med en cirkulationspump ner i värmelagraren.
Värmelagret skall naturligtvis ligga frostfritt, en bit ner i backen. Jag tänker mig att ha ca 50 kubikmeter lera. Värmen som tas ur lagret kopplas till vår befintliga golvvärmecentral.

Reflektioner????

Hemikring

• Gäst
Re:Lagra värme
« Svar #1 skrivet: 09 apr-06 kl 20:34 »
Förmågan att lagra värme är mycket sämre för lera än för vatten. Alla mineral ligger omkring 0,8 och vatten 4,2 räknat per viktenhet. Nu innehåller ju lera lite vatten och har också högre densitet än vatten så vi hamnar kanske på ungefär hälften, räknat per volymenhet.
Då behöver du dubbelt så stor volym lera jämfört med vatten, för att lagra samma mängd energi.
50 m3 vatten kan lagra runt 2500 kWh energi i ett sådant här fall.
Det här prövades på 70-80-talet i ett villaområde i Linköping. 50000 m3 vatten, 1 meter isolering. Det lönade sig inte.

Bo

Avråder bestämt
« Svar #2 skrivet: 09 apr-06 kl 22:10 »
Använd isoleringen till huset istället.

dg

• Jag är inte så alternativ
« Svar #3 skrivet: 23 apr-06 kl 04:20 »
Årstidslagring verkar var ganska "ohippt" för närvarande. Det tycks vara svårt att få till det, inte minst i "små" system. Men kan du bygga det hela billigt är det ju trots allt ett spännande projekt :-)

Utöver ren värmemagasinering kan du kolla in energilagring i salter.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 apr-06 kl 09:12 »
En del värmepumpsystem påstår sig "ladda" borrhålet genom att pumpa ner överskottsvärme under den varma årstiden. Det tycks mig tämligen meningslöst, ungefär som att hälla vatten i en sjö.

nad

« Svar #5 skrivet: 23 apr-06 kl 09:24 »
Enklaste sättet att "lagra" från sommar till vinter är att förse taket med mycket solceller och sälja på sommaren köpa tillbaka på vintern. Den elen använder du till att driva en värmepump.

Vänl Nad

dg

• Jag är inte så alternativ
« Svar #6 skrivet: 24 apr-06 kl 21:05 »
Ulric Eriksson:
Hmm, jag har utan att reflektera trott på det. Nån som vet mer om verkligheten bakom "hål-laddning"?

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 apr-06 kl 21:40 »
En del värmepumpsystem påstår sig "ladda" borrhålet genom att pumpa ner överskottsvärme under den varma årstiden. Det tycks mig tämligen meningslöst, ungefär som att hälla vatten i en sjö.

Efter vad jag har läst så kyler bergvärme ner marken så mycket att den till slut slutar att fungera om man överutnyttjar systemet. Kan man frysa marken så att det tar åratal innan den tinar borde man ju kunna ladda ner värme i samma omfattning.

Det handlar ju om storleken på temp.differansen, man värmer ju bara upp marken några få grader och inte som i årstidslagring av varmt vatten där man lagrar vatten som kanske är 50-60 grader varmare än omgivande mark. Dessutom får man gratis kyla under årets varmaste tid, värmeanläggningen funkar då som AC.

Om sjön man häller vattnet i är tillräckligt liten så så märker man skillnad efter ett par tre hinkar.  ;)

Fungerar såklart olika beroende på markens och grundvattnets beskaffenhet.

Det var min lilla reflektion, jag har inga närmare data på det hela.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 24 apr-06 kl 21:59 »
Hålladdning borde alltså funka bäst i grundvattenfritt berg.
Vattnet riskerar ju leda bort värmen.
Ett stort berg ovan jord kanske?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hemikring

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 apr-06 kl 22:04 »
Här är ett par länkar om återladdning av borrhål. Det är tydligen ingen bra affär, bl a beroende på att det går åt elenergi för att pumpa ner värmen i hålet, och om man har både solfångare och värmepump så finns det andra sätt att låta dem samarbeta.
Om berget fryser så har man ett feldimensionerat system och då kan det vara värt att återladda det.
http://www.sev.nu/fragor-svar.shtml
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2786.msg27850#msg27850
http://www.solgruppen.se/varmepump.htm

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 24 apr-06 kl 22:23 »
Har man inte kommit ner i grundvatten i borrhålet så har man nog inte någon vidare värmeavgivning till värmepumpen.

På motsvarande sätt - nedladdad värme förs bort på en stund med grundvattnet som rör sig.

Att lagra värme utan en massa isolering lönar sig föga. Gamla oljetanken verkar ju vara en god idé.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 24 apr-06 kl 22:34 »
Jaha, jag trodde det räckte med det cirkulerande vattnet i borrhålet...?!
Nej värmen måste nog omvandlas på nåt sätt för att långtidslagras med nån effektivitet.
Frågan är om det är kostnadseffektivt.
Det är nog betydligt säkrare resultat med superisolering av byggnader.
Inga krånglande maskiner, dyra lager osv...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #12 skrivet: 24 apr-06 kl 23:31 »
« Senast ändrad: 24 apr-06 kl 23:31 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 apr-06 kl 23:48 »
Om sjön man häller vattnet i är tillräckligt liten så så märker man skillnad efter ett par tre hinkar.  ;)

Jo, men efter en liten stund har det ändå runnit undan så att jämvikt råder.

Säg att du vattnar dina tomater med en pump som hämtar vatten från den lilla, lilla sjön. Efter ett tag sjunker vattenståndet. Skulle du då:

1. Bära vatten i hinkar för att hälla i sjön, för att sedan pumpa upp det igen.

2. Hälla vattnet direkt på tomaterna och låta sjön fyllas av tilloppet.

På samma sätt är det ju med borrhålet.

Jag kan hacka i mig om man vill producera kyla på sommaren, att man då kör ner värmen i hålet för att bli av med den. Men långt innan hösten har den värmen forslats bort med grundvattnet.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 25 apr-06 kl 01:29 »
....

Jag kan hacka i mig om man vill producera kyla på sommaren, att man då kör ner värmen i hålet för att bli av med den. Men långt innan hösten har den värmen forslats bort med grundvattnet.

Det var därför jag skrev att det beror på markens och grundvattnets beskaffenheter på den aktuella platsen. Har man "rörligt grundvatten" som det tydligen heter där jag har läst om det så funkar det inte att lagra upp nån värme i marken.

Vegas

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 maj-06 kl 04:43 »
Jag vet att danskarna, som helt enkelt är lite mer vidsynta än oss svenskar, har av tradition satsat mycket på lagringssystem. De saknar egna kärnkraftverk (de får njuta av Barsebäck i fjärran...) och stora älvar att dämma upp så de har laborerat med sånt i årtionden. Bl.a vet jag att de höll på med att lagra värme från solpaneler genom stålbalkar ner i bergrunden. På så vis ledde man ner värmen i berget under huset så att berget skulle värma huset under vintern. De försökte också utvinna vätgas ur solpaneler för att skapa självförsörjande hus. Men nu håller de mest på att borra kilometerdjupa hål ner i marken, vilket man också provar i Skåne någonstans. Danskarna har också testat att utvinna värme från grisars gödsel, som ett levande fjärrvärmeverk. Det håller man även på med i Kina för att utvinna gas till kök etc

Så det är helt klart där du ska kolla om du är intresserad  av lagringstekniker för värme; i Danmark.

Vegas

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 maj-06 kl 04:53 »
Jag tror också att man ska lagra energin i vätskor. Vatten eller olja med fördel vatten. Varför inte testa en större variant av ackumulatortank? Att under tryck bevara energiinehållet i vätskor är en beprövad och enkel teknik.

Lagringsidén är väldigt kittlande. Den triggar samlarbeteendet, precis som man torkar eller saltar mat för att ha i svårare tider så skulle man vilja göra det med energi eller värme. Det är så basalt och självklart.

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 21 maj-06 kl 07:43 »
Jag tror också att man ska lagra energin i vätskor. Vatten eller olja med fördel vatten. Varför inte testa en större variant av ackumulatortank? Att under tryck bevara energiinehållet i vätskor är en beprövad och enkel teknik.

Lagringsidén är väldigt kittlande. Den triggar samlarbeteendet, precis som man torkar eller saltar mat för att ha i svårare tider så skulle man vilja göra det med energi eller värme. Det är så basalt och självklart.

Vad menar du med "Att under tryck bevara energiinehållet i vätskor är en beprövad och enkel teknik"?
Vad är det för mening att trycksätta en vätska?
Den kan ändå inte komprimeras i nämnvärd grad, det kostar energi att komprimera och på vilket sätt skulle trycksättning gynna energilagringen?
Man har provat energilagring i stora cisterner för husuppvärmning i Östergötland.
Det lönade sig inte alls.

Per L

« Svar #18 skrivet: 21 maj-06 kl 08:21 »
Jag vet att danskarna, som helt enkelt är lite mer vidsynta än oss svenskar, har av tradition satsat mycket på lagringssystem. De saknar egna kärnkraftverk (de får njuta av Barsebäck i fjärran...) och stora älvar att dämma upp så de har laborerat med sånt i årtionden.
Så det är helt klart där du ska kolla om du är intresserad  av lagringstekniker för värme; i Danmark.

Ta det lite lugnt med att prisa danskar, dom eldar på i sina kolkraftverk och skitar ned rejält på våra södra breddgrader.

Är danskar mer vidsynta än svenskar ?
Hur kan man bara kläcka ur sig nåt sånt ?!?

Varifrån kommer vanföreställningen om att en svensk eller en dansk eller nån annan för den delen, är på ett visst sätt ?
Det är nog snarare så att du tror att danskar är mer vidsynta bara för att dom publicerar Illustrerad Vetenskap!  ;D

Per L

« Svar #19 skrivet: 21 maj-06 kl 08:24 »

Vad är det för mening att trycksätta en vätska?
Den kan ändå inte komprimeras i nämnvärd grad, det kostar energi att komprimera och på

Så är det....
Det är väl därför, (detta vet jag inte men jag kan ju ha en uppfattning ändå), fiskar som består av 99% vatten, klarar av tryckförändringar i havet, ned till flera hundra meters djup.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser