Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad tycker ni är lämpligt angående massiv import av bin och drottningar?

Totalt STOPP av import!
16 (32%)
Enbart import av Drottningar!
8 (16%)
Kan tänka mig fri import!
4 (8%)
Enbart import av Avelsmaterial.
15 (30%)
Kan tänka mig begränsad import!
7 (14%)

Antal personer som röstat: 47

Omröstningen har avslutats: 23 mar-10 kl 17:15

Författare Ämne:  Omröstning om import av bin från andra länder utan att föra en dialog med andra!  (läst 12292 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SBR har sina stadgar öppet, precis som det skall vara i en förening.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/157/1/

Bi alive

• Bohuslän
Vad sägs om att bilda en ny där man skriver in den här typen av problematik i stadgarna. Föreningen som sådan har ändå access till alla andra faciliteter genom ett medlemskap i SBR tills vidare. Jag bjuder på startkapitalet om det blir kreativt och utvecklande.
Ser man till historien så var det flera ganska olika organisationer som gick samman med olika värderingar. De värderingsskillnaderna belyses stort nu när inte ens företagandet är en sammanhållade faktor längre. Jag tror på en lågmäld förening med ekologiska förtecken som ändå kan bedriva god avel, utveckla kommunikation och biodling tillsammans med andra organisationer.
Bondförnuftet som borde funnits finns ju inte och många fler är kanske i samma tankar.

Jag anmäler mej som medlem NR1

En förening med ekologiskibiodling på menyn  behöver vi
Och avel inom sverige,paketbin kan vi väl göra själva.

ersam

• -
Jag tycker att föreningsformen i många fall är förlegad. Ett nytt sätt att formera sig kring intressefrågor är just på det sätt vi arbetar här. De som vill engagerar sig i en fråga och det blir kanske någonting mer såsom samarbeten, skrivelser och annat. Överväg detta innan man går in i nått nytt!

För övrigt ska man aldrig vara rädd att lägga ner nått som inte längre fyller en funktion och det kan vara bra att börja från noll. Risken är bara att det blir massa små föreningar med "utbrytargrupper" som arbetar självständigt och det hjälper inte saken. Jfr Life of Brian.  :)

Tyvärr är nog BF den stora förloraren i detta.  :-\

Drönarn

• Gästrikland
Ibland undrar jag varför det ska vara grundlag att alltid bilda nåt eget, när det redan finns en gruppering för branschen.
Såsom förbundet utvecklat sig senaste tiden skulle jag förmoda att en förfrågan kunde ställas till förbundet att kunna ha en egen gruppering inom förbundets ram, det sk kvinnluga nätverket är ett exempel på detta, det torde gå att kopiera för andra områden såsom kravodlare eller liknande
intresseområden som tilltalar.
Skulle man göra så då kan man dra nytta av förbundets kansli personal och annat som de kan stödja

Starta man en ny egen förening då ska det vara årsmöten, valberedningar, ordföranden o annat som tar energi istället för at med full kraft ägna sig åt sitt intresse område och låta andra sköta resten.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Alla är vi olika vissa vill ha

en kupa i trädgården ,

En vill har lite fler , sälja / byta honung med vänner/grannar/arbetskamrater.

Dryga ut lönen/pensionen

Deltids sysselsättning/bonde med flera inkomst grenar

Eller stor odlaren som vill kunna leva på sin bi odlingen.

En sak har vi gemensamt är att vi äskar våra små tjej kompisar och vill se till att vi kan ha en god samarbete tillsammans

Vi får honung/polen/propolis/bin/drottningar och en massa nöjen och in blick hur naturen fungerar och forlöper.

Bi odlaren ser till att bin har det bra och hjälper dem att bekämpa alla möjliga hot och sjukdomar

Kan vi gå tillsammar stor som små och utbyta tips trix och erfarenheter utan avundsjuka , missunnsamhet , Kan vi föra fram bi odling på ett roligt och trevligt sätt där alla är välkomna

Den trevande ny början ska inte behöva känna sig rädd för andra "stora" bi odlare som har glömt hur det var att vara ny och osäker på sin sak.

DESTU FLER VI ÄR JU ROLIGARE DET BLIR

MVH BART  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Jag förstår det också, men ser man till en stor koloss så har den svårt att tillgodose allas behov och allt blir en stor kompromiss som inte alltid är så lyckad. Det finns gott om ekonomiska föreningar kring biodlingen och många av dessa har ett särintresse, typ sälj, företagandet, etc. Många små intressenter har gått ihop för att bli större och det är resultatet av detta vi ser idag. Hur gör man flera nöjda?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Under avdelningar där man kan bejaka sär intressen.

ligger allt under samma paraply så kan alla ta del av nyskapande tänk idéer och framsteg som kan då läcka över till andra avdelningar.

Dock så krävs att det är väldigt högt i tak   mvh bart  :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
ANDERS W är varmt välkommen till vårat forum här på alternativ.nu
Hoppas att alla som lämnar BF känner att detta forum är för alla.
Tror inte att vi behöver nån ny förening.
Det vi har här går inte att få i nån förening.
Önskar alla en god bisäsong.

Mvh
Bi alive

Sten-Åke Lindell

• Gäst
En önskan var att detta publicerades!

På gott & ont! Ingen kan påvisa att något inte existerar i en besättning bin om flera tusen paketbin bara genom att göra tester och att utfärda ett dokument från ett prov från leverantören. Frågan är varför man överhuvudtaget håller på med sådant på SLU.
Tung medicinsk kompetens här hävdar att det är omöjligt så varför utfärda ett sådant dokument över huvud taget?
« Senast ändrad: 23 apr-10 kl 20:36 av Sten-Åke Lindell »

Anders Wizping

• Småland
Om jag förstår det rätt så har dom hittat trake kvalster och en drös med virus i provet från dom italienska bina dom vill importera.
Isåfall borde det väl vara stopp för dom bina.
Eller har jag missuppfattat det?

Curt

Tung medicinsk kompetens här hävdar att det är omöjligt så varför utfärda et sådant dokument över huvud taget?
Vem är det som hävdar vad? Vem är "Tung medicinsk kompetens"?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Jag kan läsa innantill och det kan väl för tusan ni också men läs rätt!!
Vad de än hittat i ett prov säger bara att man hittat problem.
Men om man nu inte funnit något och lämnat ett godkännande!
Hur skulle man kunna påvisa att försändelsen inte har något existerande problem genom att sända ett prov på analys?
Klagomålet var mätmetoden!!
Ingen kan påvisa att t ex 1.000 människor är helt smittfria genom att sända en först för test och sedan 999 plain om det första var ok och hävda att ALLA inte har smitta.
Därför är ett sådant test löjligt!
Att man sedan påvisat problem om nu dokumentet är äkta så är det väl bara till fördel för oss som inte vill ha införsel av bin på det sättet.
Forskare i all ära, men det finns riktiga doktorer som arbetar med microbiologi och de slår man inte på tassarna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Det enda positiva på mätsidan är qPCR som är en väldigt känslig metod där man letar efter speciella gensekvenser och man kan absolut inte ifrågasätta ett sådant resultat.
Fanns det så fanns det!
« Senast ändrad: 23 apr-10 kl 21:04 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Om jag förstår det rätt så har dom hittat trake kvalster och en drös med virus i provet från dom italienska bina dom vill importera.
Isåfall borde det väl vara stopp för dom bina.
Eller har jag missuppfattat det?

Självklart blir det stopp och ännu svårare nästa gång.

Abigail

Jag håller med. Det är ju dödslöjligt med stickprov och sedan tro att resten skulle vara okej. Frågan är inte OM vi får in något elände utan NÄR. Här finns mängder med bin i Sverige att avla på. Om man är orolig för utarmning av gener så är det ju bara att se till att ta drottningar från många olika kupor och låta dem fripara sig. En del väljer renparat. Bra att vi odlar på olika egenskaper. Mångfalden finns redan i Sverige.

ersam

• -
Utifrån benämningarna ser det ju riktigt otäckt ut. Men hur mycket sån här skit hittar man hemma om man skulle börja analysera?  ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Trakévarianter har inte förekommit!
Om virus kan nog ingen uttala sig eftersom det även finns legal import av avelsmaterial etc och alla dessa drottningar som importerades förra året.
Hur mycket testades dom?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Jag håller med. Det är ju dödslöjligt med stickprov och sedan tro att resten skulle vara okej. Frågan är inte OM vi får in något elände utan NÄR. Här finns mängder med bin i Sverige att avla på. Om man är orolig för utarmning av gener så är det ju bara att se till att ta drottningar från många olika kupor och låta dem fripara sig. En del väljer renparat. Bra att vi odlar på olika egenskaper. Mångfalden finns redan i Sverige.

Frågan är hur man hanterar det nästa gång man vill ha prover. Om det då går igenom, skall vi tillåta införsel då? eftersom man har ett dokument som inte påvisar smitta.
Det här är ohanterligt om det skall skötas seriöst, det är inte bara att införa paketbin med tillhörade dokument. Bara en rättshaverist fortsätter.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Nån j*vla stjärna har viss planer på att importera drottningar från italien. För att tjäna lite tid (mammon)

I området finns trakékvalster..  SÅNT MÅSTE STOPPAS
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
En stilla undran?
Hur lite brains har en biodlingsföretagare egentligen?
De måste snart hamna i Guiness rekordbok!

Vilka är BF's revisorer? De finns inte listade!
« Senast ändrad: 29 apr-10 kl 20:56 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser