Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad tycker ni är lämpligt angående massiv import av bin och drottningar?

Totalt STOPP av import!
16 (32%)
Enbart import av Drottningar!
8 (16%)
Kan tänka mig fri import!
4 (8%)
Enbart import av Avelsmaterial.
15 (30%)
Kan tänka mig begränsad import!
7 (14%)

Antal personer som röstat: 47

Omröstningen har avslutats: 23 mar-10 kl 17:15

Författare Ämne:  Omröstning om import av bin från andra länder utan att föra en dialog med andra!  (läst 12298 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Det har väl inte undgått någon att ledande BF medlemmar satsar på att försöka importera mängder av paketbin och drottningar.
Själv anser jag att ett styrelseskick som går emot majoriteten av sina egna medlemmar inte kan sitta kvar. Men det fungerar kanske inte så i alla föreningar.
Eftersom diskussionen inte är öppen (även om den läcker som ett såll!!) så tänkte jag höra vad alla på Alternativ.nu tycker, här finns en hel del biodlare.
Upplägget för importivrarna är att det finns friskare bin i andra länder genom att få ett protokoll på alla tester som går att göra inklusive en hel del åkommor som vi inte kan få här hemma pga klimatet. Nu har man hittat en variant av Traké kvalster i Slovakien och det finns stora chanser att det finns sådant i andra eller närliggande Europeiska länder.
Många länder inom EU handlar med bin över gränserna, ibland med befinliga lagar men oftast emot landets egna bestämmelser.
Amerikansk yngelröta kom till Skandinavien genom import hit och flytt mellan de Skandinaviska länderna förde smittan till Sverige.
Samma resa har kvalstret Varroa Destructor gjort och som idag är ett gissel för de flesta biodlare, stor som små, med eller utan F-skatt sedel.
Amerikans yngelröta har också stannat ibland våra populationer och bryter ut ibland med svåra konsekvenser som följd. Läs på SJV om utbredningen i Sverige och vilka regioner som SJV räknar som "smittad". Du blir förvånad när du läser din egen ort i dessa listor. Men så är den verklighet vi lever i pga av tanklös import av bin.
« Senast ändrad: 13 mar-10 kl 17:46 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
Två kommentarer har jag

- Försiktighetsprincipen måste råda
- Som styrelsemedlem för en organisation är man i en känslig situation

ersam

• -
Har fått för mig att avelsarbetet kommit längre ute i Europa och att alla bin vi idag har kommer därifrån.  Hur ser lagstiftningen ut i det aktuella fallet med att importera paketbin?

David Nordin

• Halland
    • Blog
Jag står fast vid att begränsa och reglera ner import som är annan än för avelssyfte, och ser det helst hanterat av en grupp som arbetar för att förse landet med materialet.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Jag får nog rösta emot import för jag ser inte ännu att vinsterna uppväger riskerna. Men frågan är egentligen ganska svår.

Med import tror jag att vi väldigt snart får hit apistanresistenta kvalster. Det kommer att tvinga de som använder apistan att tänka om. Man kan se det som positivt i eländet.

Jag håller med om försiktighetsprincipen, men på lite sikt finns det viktigare frågor, vi kommer ändå att ha alla sjukdomar här så småningom.

Men i detta sammanhanget kan det vara bra att titta på USA/Canada. Biodlingen i Europa med enhetliga regler och fri flyttning hade kunnat ha samma fördelar (och nackdelar) som där.

Sanntos

• Gäst
Avel är väl en sak, en helt annan är att i onödan importera nya små kvalster och virus. Bara för att tjäna några kronor. Skulle man vilja ha in en speciell avelsdrottning hade man väl inte behövt importera tusentals lådor..?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Skillnaden mellan att importera bin eller att bygga/köpa avläggare hemma är att ett importerat tidigt kan komma i produktion och betala av sig under sässongen i stället för att få vänta till nästkommade sässong. Det handlar inte så mycket om tillgången på bin utan det handlar om ekonomin och avkastning på investerat kapital (pay-off tiden).

Alla som har 3-400 samhällen kan när som helst på hösten dubbla. De flesta idag som har 300 vill bara komma upp till typ 500 smh. Men det är inte tillräckligt lönsamt med egna bin.

Sanntos

• Gäst
Klart att dom tjänar på att importera, tid eller pengar, samma sak, problemet är att vi vet inte kostnaden. Och den eventuella kostnaden bärs av alla. Ett exempel - I Sydamerika var det en klipsk odlare som ville importera bin från Afrika, kostnaderna av det tilltaget är oöverskådliga, ett antal dödsfall och en befolkning i USA som blir skrämda av bin. Var det nån som kunde förutse det - nej därför kan man vänta några månader och utöka i säkerhet

Drönarn

• Gästrikland
Återigen får vi in Trakekvalstret då kan vi snacka om sannolika vinterförluster i kubik
det är den först av främsta anledningen att vi INTE skall exponera svensk biodling med en ÖKAD risk faktor, sen få folk säga vad de vill för i dess släptåg får vi en massa annat skit

Huvudorsaken till importen ÄR egoistiska vinst intressen som inte tar hänsyn till andra, importera några så är det en lavin året därpå = utom kontroll

Det går med samlade krafter och tydlig strategi att producera det som behövs här i landet.

Nån kan säga att det tar tid att få fram paketbin i tid, förvisso om man försöker göra detta samma säsong, bisäsongen börjar året innan, prodecera och övervintra en överproduktion av samhällen för att tillfredssställa detta egoistiska behov.

Nåja detta är alltså en större fråga än den GMO debatt som pågick, var är dessa krafter nu ?

toredh

• Gäst
Det finns en sedelärande historia om Varroans ankomst till Sverige. Och jag tycker att den, i viss mån, äger bäring på hur det låter i debatten nu idag. Det började på norra Gotland på sena sjuttiotalet. En uppmärksam biodlare upptäckte ett kryp i kupan, räknade benen, det var inte en spindel. Kontaktade SLU och därmed var det bekräftat. Varroa Destructor hade ankommit. Exakt hur det gick till vet nog inte ens det lilla krypet. Men man skeppade på den tiden in mycket timmer till en närliggande hamn. Och det är en väg vildsamhällen åkt med på förr. Så sent som förra året var det en artikel i ATL om detta, om jag inte missminner mig.

Nu utbröt en hätsk debatt i biodlar Sverige. Det var direkta anklagelser att bin hade förts in illegalt. Det fanns dom, på fastlandet, som var ”helt säkra” på att så var fallet. Även om ordet”jävla Pucko” inte fanns i bruk, så var det liknande tillmälen. Stämningen blev fort obehaglig.  Det gick så lång som till polisanmälan. Ärendet avskrevs då det inte fanns någon som helst substans i det.

Vad är då bäringen till dagens debatt?
Jo, ”importörerna” påpekar, med all rätt, att vi inte har en klar bild av det nuvarande hälsoläget. Handen på hjärtat, har någon kollat om traké kvalster eller nosema förekommer i det egna beståndet? De fåtaliga försök till kartläggning som gjorts, har varit synnerligen ofullständiga. ”Importörerna” har strålkastar ljuset på sig, och är nog på väg att få Sveriges mest kontrollerade bestånd. Banar även väg att sådana tester kan ske i större skala, för oss alla andra. Den dagen nya sjukdomar konstateras är det ”importörerna” som kommer att få all skit. Ansvariga eller ej.

Så låter debatten nu, så var det också på sjuttiotalet.

Inget ont som inte har något gott med sig. Fram för bättre kartläggning av det allmänna hälsotillståndet hos alla. Där kan man vara ansvarstagande biodlare.

Sen kan man reflektera över att Varroan hade en utbredningstakt med 5km/år, som sedan blev 110km/timmen, och nu 900km/timmen på 12 000m höjd…. Men det är i vår tid med fri handel, svårt att göra något åt!
Ha det gott!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Karantän en hel sässong på enslig säker plats med regelbundna besiktningar och provtagning skulle göra allt säkrare och ta bort det ekonomiska incitamentet som jag tycker är synnerligen cyniskt.
Biodlingsföretagarna anser sig alltså att det är de som bestämmer bihälsan i Sverige och att alla här skall besiktiga sina kupor för där finns mera skit än hos dem.
Vilket löjligt resonemang! Bara en mytoman kan komma med ett sådant påstående.
Man ifrågasätter förstås vilken attityd till binäringen man har inom Biodlingsföretagarna.
Någonting där är riktigt jäkla fel, fattar medlemmarna inte det själva? Detta visar ju bara hur toppstyrt och hur svag en organisation är som tillåter detta.
Blir det massiv import är hela biodlarsverige i kris och vems ansvar är det om det blir problem?
Man går nu ut och nästan sjukförklarar hela Sverige om att sjukdomarna som kommer in redan finns i landet och att de har papper på att deras bin är friskare än alla andra för de har testats.

Hur testar man 3 liter bin x 2 - 3.000 paket?   Lite fyndigt tar man stickprov!!!

toredh

• Gäst
Skulle personligen gärna se att en klarare bild av "läget" kom till, och då hos alla... Innan förhastade slutsatser dras och skitkastningen eskalerar bortom vett och sans...
ha det gott!

David Nordin

• Halland
    • Blog
Och då är det ju långt om vettigare att *avvakta* import - inte tvärtom, men det är som sagt inte mycket att göra åt denna hycklande organisation av biodlarsverige.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Återigen får vi in Trakekvalstret då kan vi snacka om sannolika vinterförluster i kubik
det är den först av främsta anledningen att vi INTE skall exponera svensk biodling med en ÖKAD risk faktor, sen få folk säga vad de vill för i dess släptåg får vi en massa annat skit

Huvudorsaken till importen ÄR egoistiska vinst intressen som inte tar hänsyn till andra, importera några så är det en lavin året därpå = utom kontroll

Det går med samlade krafter och tydlig strategi att producera det som behövs här i landet.

Nån kan säga att det tar tid att få fram paketbin i tid, förvisso om man försöker göra detta samma säsong, bisäsongen börjar året innan, prodecera och övervintra en överproduktion av samhällen för att tillfredssställa detta egoistiska behov.

Nåja detta är alltså en större fråga än den GMO debatt som pågick, var är dessa krafter nu ?

Ja! Var är dessa krafter nu när man fasktiskt kan påverka. GMO är förlorat och var förlorat innan krafterna började. Nu kan de påverka men då gör man det inte.

Vi håller på tillsammans med sällskap (Vetrinär + Jurist) men en stor egen inlaga som skall skickas till SJV och medier, vi får se vad det får för effekter.
Jag hopps bara att BF inte får bidrag, EU slantar mm från SJV för att importera, då kan vi lägga ner alla myndigheter, då fungerar dom inte längre.

Seniorerna på SLU och SJV skall jagas med blåslampa! Det skall svida ordentligt hos ansvariga på SJV.
« Senast ändrad: 14 mar-10 kl 09:54 av Sten-Åke Lindell »

Ulric Eriksson

• Gäst
Massiv biimport leder till massiv sjukdomsimport. Det är självklart. Det är så det går till när människan sprider sjukdomar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
För den som vill läsa mera så har denna länk varit uppe att antal gånger utan reaktion ...
så jag klipper ut ett avsnitt ur texten ...
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra09_24.pdf

"Det har nu kommit signaler om att man vill importera paketbin från Nya Zeeland, vilket
enligt EUs regelverk tycks vara legalt att göra. Paketbin är fullständiga små bisamhällen
med drottning och upp till 15000 arbetsbin."

"Det har visat sig att de hälsointyg som utfärdas för olika djurslag, inklusive bin, inte
alltid speglar det aktuella tillståndet för de djur som ska införas. Man kan alltså inte helt
lita på sådana intyg. Vi måste alltid kontrollera alla importer med avseende på
trakékvalster, liksom lilla kupskalbaggen och tropilaelapskvalstret."

bo_i_dala

Hej!
Vill bara påminna om att varroan kom till sverige genom (olaglig) import av bin.................
mvh

bo_i_dala

Hej!
Jag kommer ihåg hur ofantligt mycket enklare och "renare" biodlingen var BV (before varroa)  ;) ;)
mvh

Anders Wizping

• Småland
Paket bina ska komma från Italien och inte Nya Zeland där var dom tydligen full bokade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare
ärt, Digegavy, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser