Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fårras passar nybörjare?  (läst 2153 gånger)

Tinos

• Gäst
Vilken fårras passar nybörjare?
« skrivet: 13 mar-10 kl 15:10 »
Lite fler frågor kring får...
Vilken eller vilka raser är lämpliga som första får? Tanken är att vi skall köpa nu till våren ochh slakta till hösten.
Vad är rimligt att betala för ett lamm? Eller tacka och lamm?
Om man själv skall slakta till hösten. Är det viktigt att djuren är vaccinerade då? Annat som är bra att tänka på eller någon sida med bra info ni kan tipsa om?

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Vilken fårras passar nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 15:57 »
Köp någon ras som inte får för många lamm och har lätta lammningar tex pälsfår.
Köp boken får av Erik Sjödin, där står det mesta man behöver veta.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 16:05 »
Är det meningen att du bara ska ha dem över sommaren? Köp i så fall avvanda bagglamm och släpp på betet. Ras - någon lugn ras som inte är rymningsbenägna.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-10 kl 18:54 »
Hej på er!
Vi kanske också ska skaffa några baggar, som markputsare. Men vilken ras är minst rymningsbenägen och lugn?
Och, kan man ha dessa baggar i ett dragfritt, men icke isolerat utrymme, under vintern? Jag räknar med varmbädd som mockas ut på våren och hösten. Det blir kallt här uppe, 20-30 minus!
Naturligtvis kommer de att få hö, ensilage och någon giva kraftfoder, plus frukt och annat godis. De kommer nog att bli rätt bortskämda om jag känner mig själv. Jag räknar med att de ska få gå här tills dom "ber om en kula".
Hälsningar från Krantzgården

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 06:54 »
Hej på er!
Vi kanske också ska skaffa några baggar, som markputsare. Men vilken ras är minst rymningsbenägen och lugn?
Och, kan man ha dessa baggar i ett dragfritt, men icke isolerat utrymme, under vintern? Jag räknar med varmbädd som mockas ut på våren och hösten. Det blir kallt här uppe, 20-30 minus!

Det är individuellt, skulle jag påstå. Av min erfarenhet så är det bra om man har skjuts på stängslet i början när lammen för första gångerna går på strömstängsel för då lägger man en fin grund för framtida instängningar. Lär dom sig från början att det inte är så farligt att gå genom tråden så blir det merarbete att lära om dem. Så, enligt mig beror det lite på hur den som först stänger in dem gör (Det här gäller om man tänkt stänga med tråd/band, elnät är ju lättare att hålla dem innanför, men det är lika viktigt att lära dem respektera det från början annars kan man lätt få lamm som fastnar och det är inte så kul). Sen lär man ju upprätthålla detta för, iaf mina tackor, kollar av om det är ström de gånger de är på löta kan man nästan vara hundraprocent säker på att strömmen har strejkat.

Inga problem med din tänkta vinterinhysning. Det är mycket bättre med oisolerat ouppvärmt med kall-luft än uppvärmt där man riskerar problem med dålig fuktig varm luft.

Hoppas du hittar några trevliga rackare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser