Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm och säd  (läst 7538 gånger)

moppe

Lamm och säd
« skrivet: 11 mar-10 kl 16:29 »
Lamm får ju inte äta säd. Men när kan de börja äta det? Hur är det med tex soja? Jag känner att det blir för lite proteiner med bara hö, pellets och betfor. Hur fodrar ni andra era lamm?

bloke1

• Östergötland
SV: Lamm och säd
« Svar #1 skrivet: 11 mar-10 kl 16:49 »
Har man pälsfår som lammar i april, så behövs ingen tilläggsutfodring. Rätt ut på bete bara, så är de mogna i oktober!

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 11 mar-10 kl 16:51 »
Pellets innehåller ju oftast spannmål (säd) så jag förstår inte riktigt hur du resonerar?
Jag har aldrig hört att lamm inte får äta spannmål, däremot så ska man helst ge den hel.

Det enklaste sättet att ge lammen ett väl avvägt foder är att köpa pellets till lamm.
Ska man hålla på och laborera själv så tycker jag att man bör läsa på noga om foderstater och vommens balans, gå kurs eller ha fortlöpande kontakt med någon som är kunnig och som kanske kan titta på dina djur också. Lamm kan ofta växa fort och det är ju viktigt att de får bra foder.

moppe

« Svar #3 skrivet: 11 mar-10 kl 17:28 »
Självklart ska de ha bra foder. Nu utgår jag från foderanalysen på höet och i det fallet så blir det inte riktigt bra.
Säd har jag hört från flera som sagt att det kan sätta igen på lammen så det blir stopp på vägen.
Visst är det säd i pelletsen det är därför jag undrar hur andra gör. Visst kan man bygga lammgömma där lammen får lammpellets men stänger man in lammen när tackorna ska äta då eller hur går det till. Våra lamm äter hejvilt tillsammans med tackorna. Som det ser ut nu så växer lammen jättebra så det känns inte som att de behöver särskilt lammfoder. Däremot skulle jag vilja sätta tackorna på annat foder, framförallt lägga till lite mer proteiner än vad det är i pelletsen.
Många funderingar är det  :)

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-10 kl 19:13 »
Jag bygger " lamm hagar" åt lammen när de blir en 3 veckor ca, med särskilda grindar där bara lammen kan gå igenom .http://www.siltbergs.se/products/index.asp?pid=7 Där inne får lammen hel havre, samtidigt som tackorna får havre, och fint hö. Det brukar vara kö in där !  ;D 
sen gäller det att släppa ut dem på parasitfritt välkomstbete, osv....

Jag hade också önskat att jag kunde öka protein givan för tackorna under laktation,före betet alltså,  men jag har inte hittat något bra alternativ ... soja använde vi tidigare. Tillsvidare ökar jag havregivan och delar den  3 gånger om dagen .. fri tillgång på ensilage och hö.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 11 mar-10 kl 19:58 »
Mina lamm äter helhavre tillsammans med sina mammor och verkar då må hur bra som helst, kan det vara farligt :-\
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 11 mar-10 kl 22:04 »
Jag hade ett lamm förra året som åt kornkross och föråt sig på det, veterinären sa att lamm som äter för mycket spannmål kan bli igensatta och få förstoppning, gaser i magen, svullen mage, vi fick hällla i henne paraffinolja och då blev hon bra igen....hon var dessutom inte särskilt liten, hon var sex veckor gammal....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Birgit

« Svar #7 skrivet: 12 mar-10 kl 07:11 »
Undrar bara lite varför man ska trycka i lammen en massa spannmål(kraftfoder) nu? Ska de gödas snabbt för slakt innan betessäsongen ???
Ska de ut på bete sedan, så blir ju den omställningen mer omfattande innan de tillgodogör sig betet och normalt hinner de ju växa på bra då.

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 12 mar-10 kl 07:46 »
Jag hade ett lamm förra året som åt kornkross och föråt sig på det, veterinären sa att lamm som äter för mycket spannmål kan bli igensatta och få förstoppning, gaser i magen, svullen mage, vi fick hällla i henne paraffinolja och då blev hon bra igen....hon var dessutom inte särskilt liten, hon var sex veckor gammal....
Det är skillnad på krossat spannmål och hela kärnor. Krossat ger lättare obalans och framför allt om man ökar på givan för snabbt.
Enligt engelska foderrådgivaren Lesley Stubbings så kan man ge hela ärtor till lammen och tackorna. Detta äter de glatt och man tror tänderna ska åka ut. Lamm kan äta hela ärtor från start och hela åkerbönor från det att de är 2 månader. Vill man ge bönor tidigare så ska de klämmas lite lätt. Detta är ju ett sätt att tillföra mer protein.
Mina smålamm älskar ärtor!

Angående lammkammare så gäller det att göra den rymlig och trevlig; fluffig halm och inte dragigt. Sedan kan man hänga in en egen saltsten och ett fodertråg till dem. Där ska det alltid finnas foder så att även de minsta kommer åt att äta.
Lättaste sättet att göra den är med lammkammargrindar som många företag säljer. Se till att göra två utgångar på olika ställen då tackor ibland kan blockera ena utgången.
Annars kan man köpa en foderautomat med ställbara öppningar. Då behöver man inte bygga en lammkammare. Dessa är dock mycket viktigt att de aldrig blir tomma för om de blir det när lammen blir lite större så kan det bli trängsel med kvävningar som följd om man inte ser upp när man fyller på den.

moppe

« Svar #9 skrivet: 12 mar-10 kl 08:34 »
Birgit: Min tanke var inte att göda lammen, snarare tvärtom. De klarar sig fint och är väldigt runda och goa, men fortfarande så äter de när tackorna äter, därav problemet.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 12 mar-10 kl 21:25 »
 ??? ??? ???
Om allt är bra, vad är problemet? Låt dem leva och njuta av livet?

moppe

« Svar #11 skrivet: 13 mar-10 kl 18:10 »
Problemet är att tackornas foderstat hade sett bättre ut med säd och proteiner. Då hade det stämt med höanalysen och det syns även på tackorna att det troligen behövs lite mer proteiner. Någon skrev ärtor, ska kanske prova med det för jag vet ännu inte om det går bra att ge sojamjöl till lammen.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 13 mar-10 kl 20:37 »
Finns inget miljö-tänk alls på alternativ :o
Sojamjöl 8) Från nedsågade regnskogar?

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 14 mar-10 kl 13:01 »
Jag trodde inte man använde soja mjöl längre i sverige till får... Det var många år sen vi använde det...

Moppe, jag förstår inte  riktigt...(jag är blond  :-[  ) du skriver att du vill ge mer proteiner till tackorna som mjölkar , det förstår jag , men sen att du inte vet om lammen kan äta soja mjöl... varför ska lammen äta det ? Eller är det för att de går och tjuv äter av tackorna ? Men om lammen har en egen "lammhage" så går de dit och knaprar betfor och lite havre och gott hö medans tackorna äter sin mat....  Jag ger inte lammen för att göda dem, det behövs inte, utan för att få bort dem så mammorna får äta sin mat i fred. Men det kanske har med ras att göra ? Eller ska de snart på slakt , så de måste upp i vikt snabbt ? påsklamm kanske ?

Birgit

« Svar #14 skrivet: 14 mar-10 kl 16:19 »
I många kraftfoder finns just sojaprotein.

moppe

« Svar #15 skrivet: 14 mar-10 kl 18:56 »
Problemet är just precis att det tjuvar av tackornas mat :). Då vi inte har jättemycket plats så är det svårt att bygga egen del till lammen. Soja undrade jag över eftersom man ger det till hästar med proteinbehov, men jag visste inte om det var samma som med säd till lammen. Det är ju alltid bäst att fråga de som kan innan man laborerar ;). Lammen var inte tänkt att broyler uppfödas så jag behöver inte ge dem extra kraftfoder. De får bli slaktfärdiga när de är det helt enkelt.

Maddie

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 14 mar-10 kl 19:32 »
Jag fattar !!  ;D 

Sano

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 14 mar-10 kl 19:38 »
Jag har alltid gett mina digivande tackor spannmål (hel havre + rågvete). Lammen äter av det, men det har aldrig varit några problem med det. När det fina, proteinrika betet komer igång i maj slutar jag ge kraftfoder, då brukar lammen vara 1 - 2 månader, så efter det får de inget. Jag ger även Gullviva ekologiskt proteinfoder från ca två veckor innan lamning, även av det äter lammen utan problem.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, kullagulla, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser