Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa, skära skinn.  (läst 7267 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Klippa, skära skinn.
« skrivet: 11 mar-10 kl 15:31 »
Hur gör ni när ni ska ha remsor av lammskinn (med fäll på ena sidan)? Klipper eller skär man? Vilket blir rakast? Vill ju inte bli av med för mycket päls.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Klippa, skära skinn.
« Svar #1 skrivet: 11 mar-10 kl 15:39 »
Hej! Skär med mattkniv eller liknande från köttsidan.
Tommy.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 mar-10 kl 16:33 »
Tommy vet hur, jag gjorde samma men kammade mittbena dessutom ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #3 skrivet: 11 mar-10 kl 17:42 »
Skär, precis som föregående talare säger.
Och om du vill ha det rakt och fint kan du t.ex. skära med en stål-linjal som stöd. Plast- och trälinjaler kan man råka skära snett in i om man är lite för vildsint. ;)
Min 1-meters stål-linjal har varit en av mina favoritjulklappar någonsin. Använder den till mycket när jag skall sy, rita upp mönster osv. Så en sån rekommenderas absolut att införskaffa.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-10 kl 23:13 »
Skär bara precis igenom skinnet annars kan pälsen bli kapad och dra bitarna från varandra. Sätt gärna in en bild på resultatet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 11 mar-10 kl 23:45 »
Tack!  :D :-* Jag hade garanterat klippt ifall jag inte frågat men, det kändes lite för osäkert. Vill ju inte förstöra mer än nödvändigt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mammacaries

• Norrbotten
    • Ljuså 2:5
« Svar #6 skrivet: 12 mar-10 kl 11:05 »
Skär försiktigt från avigsidan, det finns speciella skinnknivar, rakbladsvassa (utbytbara) skär. Då riskerar man inte att skära av hår.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-10 kl 23:10 »
Det bästa när man ska skära päls är att man tar en bra linjal och ritar med en trubbig blyerts där man ska skära. Sen lägger man undan linjalen och skär efter strecket med en vass skinnkniv (eller rakblad/skalpell eller annat vasst) förstiktigt, försiktigt med mjuk hand bara precis så man kommer igenom själva huden. Det blir inte alls snyggt om man skär av en massa hår.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 4 användare
Tiomilaskogen, Bender, simon.arvestrand, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser