Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för arrende, 4 ha åkermark?  (läst 8593 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
Kostnad för arrende, 4 ha åkermark?
« skrivet: 08 mar-10 kl 17:49 »
Kan någon ge mig en uppfattning om vad som skulle vara ett rimligt arrende för ca 4 ha åkermark?

Att den exakta summan är en förhandlingsfråga mellan parterna inser jag men det skulle vara intressant att ha ett hum om ungefär vad man kan förvänta sig att det rör sig om i kronor räknat i dagsläget.

Fastigheten ligger i centrala Västra Götaland om geografin har betydelse, mitt i odlingslandskap.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Hundens Husse

• Västergötland
SV: Kostnad för arrende, 4 ha åkermark?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 19:58 »
Efter lite ytterligare letande så hittade jag Länsförsäkringars Lantbruksbörsen nr 2/2009 där det finns ett fint diagram över prisutvecklingen på arrende sedan några år tillbaka. Tydligen ligger det för Västsverige någonstans runt 1500 kr/ha. Det står inte uttryckligen men jag antar att detta är per år - att det skulle vara på längre tid än per år låter helt oskäligt.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-10 kl 12:58 »
Ja, det är ju ett normalt arrende för ett år.. men sen hänger det ju lite på vem som ska få stöden, du eller markägaren.. Om du tar stöden, som är på ca 1500 om året och hektar, så kan nog ägaren vilja ha lite mer i arrende, och tvärtom ifall han tar stöden.

För att förtydliga..det riktiga är att brukaren, dvs arrendatorn, får stöden.

eva f

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-10 kl 15:41 »
och om man vill köpa marken då? vad blir det /ha?

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 mar-10 kl 16:03 »
Är det god jord i västra götaland, så får du räkna med 60 000 per hektar åtminstone..

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-10 kl 16:19 »
För mig gäller det obrukad åkermark i västernorrland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser