Jag har inga får, men kaniner, gäss och ankor, snart höns också. I framtiden tänker jag ha får eller (troligare) getter. Och för eget bruk tänker jag slakta själv, smådjur slaktar jag genom att slå dem i huvudet och sedan snabbt skära av halspulsåsrorna. Större djur har jag ännu inte slaktat helt själv, bara tillsammans med farfar, men dem slaktade vi genom att skjuta dem genom pannbenet, och sedan skära av halspulsådrorna, varpå man snabbt ska hissa upp dem så att de blodar av, lämpligen med någon form av block och talja, för det är jättetungt. Annars är slaktmask ett bra alternativ, men detta var för 10-15 år sedan, och det fanns ett salongsgevär tillgängligt, därför användes det.
Det finns bra böcker att läsa, och många slakterier håller kurser så att man kan lära sig. På slakterier används bultpistol eller slaktmask till stora djur, fåglar dödas ofta med elbad. Annars ser det ganska likt ut, skillnaden är att det finns utrustning som gör det mer ergonomiskt och lättare att hålla hygieniskt på ett slakteri, men att stressnivån för djuren oftast är lägre vid hemslakt. Reglerna säger att man måste slakta i godkänd lokal för att få sälja köttet.