Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt?  (läst 1663 gånger)

StephanieP

• Östergötland
Slakt?
« skrivet: 08 mar-10 kl 13:39 »
Hejsan, vill bara börja med att säga att det är hemskt intressant att läsa här i erat forum! Men som alltid så dyker det upp lite frågor. Nu undrar jag över slakten av era lamm - är det något ni sköter själva, eller skickar ni iväg dem till slakterier? Hur går det till i så fall, båda fallen alltså?

Tack på förhand!  :)

StephanieP

• Östergötland
SV: Slakt?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 13:40 »
Jag undrar även hur ni gör med era andra djur, höns osv. Så har ni annat också, så får ni gärna berätta lite om hur ni gör med dem med  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 15:25 »
Jag har inga får, men kaniner, gäss och ankor, snart höns också. I framtiden tänker jag ha får eller (troligare) getter. Och för eget bruk tänker jag slakta själv, smådjur slaktar jag genom att slå dem i huvudet och sedan snabbt skära av halspulsåsrorna. Större djur har jag ännu inte slaktat helt själv, bara tillsammans med farfar, men dem slaktade vi genom att skjuta dem genom pannbenet, och sedan skära av halspulsådrorna, varpå man snabbt ska hissa upp dem så att de blodar av, lämpligen med någon form av block och talja, för det är jättetungt. Annars är slaktmask ett bra alternativ, men detta var för 10-15 år sedan, och det fanns ett salongsgevär tillgängligt, därför användes det.

Det finns bra böcker att läsa, och många slakterier håller kurser så att man kan lära sig. På slakterier används bultpistol eller slaktmask till stora djur, fåglar dödas ofta med elbad. Annars ser det ganska likt ut, skillnaden är att det finns utrustning som gör det mer ergonomiskt och lättare att hålla hygieniskt på ett slakteri, men att stressnivån för djuren oftast är lägre vid hemslakt. Reglerna säger att man måste slakta i godkänd lokal för att få sälja köttet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

moppe

« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 15:55 »
Vi har grisar och får. Här är det bultpistol och avblodning som gäller och det har aldrig varit några problem. Det gäller dock att ha ett bra ställe att hänga dem på då de är tunga. Bra redskap för styckningen är också bra, det går så mycket smidigare med bra grejer. Det finns bra filmer om styckning. Vet ej om det finns om slakt också, har tyvärr inte hittat det ännu.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 23:24 »
Ett bra sätt är att ta jaktlicens. Då brukar det ingå slakt/styckning eller åtminstone hur man gör. Kan vara lite lurigt de första gångerna men som jag brukar säga: - Har man väl skjutit djuret så är det ju bara att pröva sig fram!  8)

Äter man kött ska man också vara beredd att ta vara på det från början. Tycker jag.

StephanieP

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-10 kl 23:48 »
Tack för era svar  :) Det låter som om det inte är allt för ovanligt att man slaktar själv hemma alltså? Jaktlicens lät ju rätt lämpligt då, och kan säkert vara till nytta annars också. Vad kostar det att ta?

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 09 mar-10 kl 07:35 »
Tack för era svar  :) Det låter som om det inte är allt för ovanligt att man slaktar själv hemma alltså?

Det var jättevanligt när jag växte upp, nu är det väl inte så längre. Men inte ovanligt inte. Jag slaktar får med bultpistol och kniv. Jag har även tagit ett par tuppar med påk och yxa. Jag slaktade ett rådjur som fastnat i ett staket och brutit benet med bultpistolen oxå, det var inte lätt.

Det verkar som det behövs anordnas kurser i hemslakt! Det är många som frågar. Jag visar gärna det lilla jag kan om det.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 09 mar-10 kl 14:16 »
Har också sett nån notis om kurs i hemslakt - vet inte var så håll ögon öppna!

Angående jaktlicens så brukar det anordnas av studieförbunden. Kolla in exempelvis Vuxenskolan, ABF, Sensus mfl.

StephanieP

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-10 kl 22:40 »
Hur är det med att skicka iväg djur för slakt då? Alltså för att själv få köttet? Vad kostar det, eller brukar man göra någon form av "deal" då?  :P

mobben

« Svar #9 skrivet: 10 mar-10 kl 07:10 »
Det vi behöver själva slaktar jag själv. Det vi säljer till kund slaktas på ett mindre slakteri och kostar 270 kr för slakt och ca 8 kr/kg för styckningen vi tar sen 85 kr kg.
Resten går till det stora slakteriet ,tyvärr, men det ska det bli ändring på med tiden.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 10 mar-10 kl 14:37 »
Hur är det med att skicka iväg djur för slakt då? Alltså för att själv få köttet? Vad kostar det, eller brukar man göra någon form av "deal" då?  :P
Dagsfärska siffror för återtagsslakt från "mitt" slakteri:
300 kr/lamm och 80 kr/lamm för styckning + moms så det gäller att ha lamm som inte väger alltför  lite för att återtag till försäljning ska kunna löna sig.... Men å andra sidan så går allt helt lagligt till och god nattsömn är ju också värt något ;)
Chauffören för slaktbilen brukar vilja ha 2,50/kg slaktvikt för transport till slakteriet.
                                              Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 mar-10 kl 16:26 »
Påpekar för säkerhets skull att det är fullkomligt lagligt och förenligt med god nattsömn att slakta hemma för egen konsumtion.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
Ollefund, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser