Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppsägning av arrende  (läst 7253 gånger)

Xavier

Uppsägning av arrende
« skrivet: 07 mar-10 kl 23:47 »
Hej

Jag undrar ifall det finns någon som vet om vad man kan få tag på några standard mallar vid kontraktskrivning för uppsägning av jordbruksarrende? Söker på internet men hittar bara en massa komplicerade sidor med udda betalningsalternativ.
Tacksam för hjälp.

trädman

SV: Uppsägning av arrende
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 23:54 »
Hej

Jag undrar ifall det finns någon som vet om vad man kan få tag på några standard mallar vid kontraktskrivning för uppsägning av jordbruksarrende? Söker på internet men hittar bara en massa komplicerade sidor med udda betalningsalternativ.
Tacksam för hjälp.

Det finns/har funnits på LRFs hemsida för den som är medlem.

Tänk på att det även finns formkrav på hur uppsägningen ska "överlämnas". Om personen i fråga inte vill bli uppsagd så är det viktigt att ha gjort formellt rätt. Annars kommer man som markägare ingenstans.

Xavier

« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 07:46 »
Tyvärr är jag inte medlem där ännu. All övrig formalia har uppfyllts. Säger upp det 1 år i förväg han har inget direkt emot att jag säger upp arrendet men det skulle vara trevligt att ha en mall så att man kan skriva ett korrekt uppsägningsavtal. Ingen som eventuellt skulle kunna skriva ner några exempel på punkter som är vitalt att ta med i dokumentet.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 07:50 av Xavier »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 17:40 »
Att snåla in och rafsa ihop ett eget kontrakt för att spara ynka 1000-2000:- kan bli en extremt dyrköpt erfarenhet i slutändan, och då är det oftast markägaren som drabbas,,,,tyvärr!
Jag råder dig därför att antingen anlita LRF K, eller någon som är extremt kunnig inom fastighetsjuridik för att sy ihop ett heltäckande kontrakt å dina vägnar.

Xavier

« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 20:22 »
Ja visserligen. Men nu är kontraktet underskrivet i alla fall. Det är ju utformat efter de standard kontrakt som finns, och ifall de ville bråka skulle det nog varit bättre att dragit det inför arrendenämnde redan innan. Hade nog varit 50/50 hur de hade givit sin dom. Nu blev det skifte och jag får tillbaks den utarrenderade åkermarken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser