Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obetald stallhyra  (läst 7612 gånger)

Appeltorp 13

• Gäst
SV: Obetald stallhyra
« Svar #40 skrivet: 08 apr-10 kl 08:01 »
Nu har vi iofs en annan situation, då vår fd hyresgäst dels är skyldig oss runt tjugo laxar, dels (vilket är jobbigare) varken har avhämtat sina skrymmande ägodelar eller lämnat nyckeln. Just nu har vi "bara" haft kfm på henne för avhysning. Hon har dock (vilket jag nog redan skrivit) hållit sig undan så att kfm inte kunnat delge henne. Nu har tre månader gått, och kfm kan inget mer göra. Det är upp till oss att "sköta delgivningen själva" eller vända oss till tingsrätten. Personen vi vill bli av med är redan försatt i konkurs och samtliga "ägodelar" står på olika släktingar. Hon har fortsatt driva näringsverksamhet genom sin dotters firma. Numera har hon dock ålderspension, så vi kommer att fortsätta driva ärendet. Den som tycker att det är märkligt att vi "orkar hålla på" har nog inte befunnit sig i en sådan här situation. Vi kunde tex säsongsöppna vår restaurang först efter att vi fått hjälp av snälla alternativvänner att flytta fd hyresgästen enorma maskin till ett förrad (vi rådgjorde med kfm:s jurister först).

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 08 apr-10 kl 08:45 »
Nu har vi iofs en annan situation, då vår fd hyresgäst dels är skyldig oss runt tjugo laxar, dels (vilket är jobbigare) varken har avhämtat sina skrymmande ägodelar eller lämnat nyckeln. Just nu har vi "bara" haft kfm på henne för avhysning. Hon har dock (vilket jag nog redan skrivit) hållit sig undan så att kfm inte kunnat delge henne. Nu har tre månader gått, och kfm kan inget mer göra. Det är upp till oss att "sköta delgivningen själva" eller vända oss till tingsrätten. Personen vi vill bli av med är redan försatt i konkurs och samtliga "ägodelar" står på olika släktingar. Hon har fortsatt driva näringsverksamhet genom sin dotters firma. Numera har hon dock ålderspension, så vi kommer att fortsätta driva ärendet. Den som tycker att det är märkligt att vi "orkar hålla på" har nog inte befunnit sig i en sådan här situation. Vi kunde tex säsongsöppna vår restaurang först efter att vi fått hjälp av snälla alternativvänner att flytta fd hyresgästen enorma maskin till ett förrad (vi rådgjorde med kfm:s jurister först).

Hmm, har månne kfm drabbats av samma lathet och nån-annanism som övriga samhället??
Jag har ju varit i sitsen jagad, och det var ju visserligen 10 år sen nu, men då använde dom alla tricks som tänkas kunde för att få tag på mig. Sena kvällar knackade dom på här, eller mitt på dan i semestertider när man satt i trädgården och fikade så bara kom dom gående helt plötsligt.
När inget annat funkade så använde dom polisen för att delge, dom kunde stoppa mig precis närsomhelst för att sticka ett papper i näven.
Känns som att dom legat av sig..såå omöjligt är det ju inte att få tag på en person om man vill.

ersam

• -
« Svar #42 skrivet: 08 apr-10 kl 09:10 »
Jo jag har gått på mina nitar genom åren. Men att driva in pengarna och den energi det tar att jaga någon för i mitt fall ca 20000 kr tycker inte jag är värt mödan.

Jag har lagt detta till erfarenhetskontot och jobbat extra i tre månader.

Idioten som nu bor i Norge hoppas jag allt ont och jag tror inte han är särskilt nöjd med sitt liv.

Fast den dan den jäveln kommer tillbaka ska ha få sina fiskar varma!  >:D

Jag vet hur mycket det krävs av en att sköta alla myndighetskontakter och i många fall krävs det dessutom hjälp av jurist (eller alternativ kanske) för att få det rätt. Annars riskerar man att stå där med lång näsa iallafall.

Ibland kostar det mer än det smakar - världen är full av orättvisor!  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 08 apr-10 kl 09:20 »
Jo, nitar åker man ju på.. En restaurangägare blev skyldig mig 30 000 i en konkurs, sen startade han upp restaurangen igen och ville ha mina leveranser. Då frågade jag om han tänkte betala det gamla...
Han bara tittade helt frågande på mig och sa :-Nej, sånt där får du lära dig att ta..så är det bara..

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #44 skrivet: 08 apr-10 kl 10:18 »
Finns det inga jurister eller företag som jobbar mot att de får en stor del av de eventuella pengar de driver in. Nu tänker jag mig lagliga alternativ just i fall där man har förlorat en stor summa som Ersam. När man helt enkelt skiter i pengarna men kan koppla in såna för att jävlas helt enkelt. Ramlar det sen in några pengar efter ett år eller så, ja då är ju det trevligt :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 08 apr-10 kl 10:22 »
Det gör ju i princip alla de stora inkassobolagen. Hopplösa fodringar som dom lägger på långtidsbevakning har dom ju köpt billigt.  Därför går det att göra rätt bra uppgörelser med dom efter några år.  50% av kapitalbeloppet är ju sällan några problem att få igenom i en uppgörelse. Men då ska man ju inte se ut att ha ett toppjobb i Bryssel på gång om en månad..om man säger så :)

ersam

• -
« Svar #46 skrivet: 08 apr-10 kl 11:29 »
Med tanke att jag förlorade en rejäl peng i it-kraschen 2000 och ser hur man spelar med mina pensionspengar så tycker jag det finns större tjyvar än idioter som sabbar kompisrelationer och sitt liv för småslantar.

20000 kr i dessa sammanhang är växlingspengar när banken och staten i många fall står före i kön för att kassera in det som oftast inte finns.

Hoppas de mår dåligt men samtidigt verkar det som de saknar nån sorts spärr som normala människor har. Exemplet ovan med restaurangen är bra! Hur fanken kan man bli sån och orka hålla på?  :o

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 08 apr-10 kl 11:44 »
Till saken i mitt fall hör ju att han HAR tillgångar som skulle täcka både mina skulder plus de övriga skulde han har som ligger hos kronofogden.. Det är bara det att han inte anser att jag och de andra har mer rätt till dessa pengar än han själv.

Men det jag tänker göra nu, efter att ha pratat lite mer med handläggaren hos fogden och en jurist, är att helt sonika bara lämna över fakturan till fogden, betala de 900 som det kostar, och sedan vänta och se om han bestrider fakturan. Han borde rimligtvis inte göra detta då det i så fall kräver att han inställer sig till tingsrätten för en överläggning, och kommer han dit står ju fogden där och väntar.. Bestrider han INTE fakturan så sällar jag mig ju till kön av andra intressenter, men jag tycker nog att hans tillgångar borde överstiga de sammanlagda skulderna med råge så det borde bli lite över till mig..

Jag har ju dessutom en aning om vart han befinner sig så den informationen kommer jag att överlämna till fogden så fort jag har fått skulden fastställd.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 09 apr-10 kl 06:29 »
Det låter klokt, Gångtrött. Jag håller alla tummar för dig!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #49 skrivet: 09 apr-10 kl 16:16 »
Snarrbon måste ha missuppfattat något, eller så har dom svarat på nåt annat än du frågade.
Kfm lägger inte ner ett ärende för att man säger att man betalat. Man måste visa kvitto på det, eller så måste fodringsägaren eller dess ombud dra tillbaka ärendet.

Därmed inte sagt att det kommer in några pengar.
 Har den som är skyldig inget, ingen lön att mäta ut och inga tillgångar så kan ju inte kfm göra så mycket mer.
Deras jobb är att se till så det kommer ett utslag på skulden, utslaget fastställer att den är riktig och att den som är skyldig pengar godkänner skulden.
Sen försöker dom driva in pengarna genom sina kanaler, och går inte det, så är deras jobb över.
Sen är det upp till fodringsägaren att göra vad han vill med skulden, t.ex gå till tinget och begära motparten i konkurs.

Det är ju dock meningslöst att begära en person som uppenbart saknar alla tillgångar i konkurs, det är ju ett verkningslöst hot i det fallet.  De man hotar med konkurs är sådana där man förstår att det finns tillgångar dolda eller att dom driver företag. För dom "ställer en konkurs till det" betydligt mer.
Jag fick faktisk fråga en gång till men svaret var att kfm inte är någon rättslig instans o om hon säger sig ha betalat så räkner dom med att det är riktigt. I brevet står att kfm är behjälplig med att föra målet vidare till rätten om inte pengarna är betalat. Då är det rätten som fastställer skulden o sen tar kfm över o driver in pengarna. Det vet hon om o på detta sättet fördröjer hon bare det hela.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser