Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obetald stallhyra  (läst 7627 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Obetald stallhyra
« Svar #20 skrivet: 19 mar-10 kl 21:34 »
Jag ser inte riktigt motsättningen mellan att försöka driva in sina pengar med alla möjliga medel och att kunna lita på folks ärliga avsikter..

Jag har alltid försökt att lita på folks ärlighet, men blåser man mig får man ta konsekvenserna av det. Pengar eller hämnd är de alternativen som finns för vederbörande.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 19 mar-10 kl 22:23 »
Klart man ska försöka minimera skadorna och få igen det man ska ha.

Men det finns en risk att man ska hämnas och ge igen. Okej för mig om nån vill göra detta. För mig så får man lägga en månadslön eller två och bita i det sura äpplet och göra bättre i framtiden.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 19 mar-10 kl 22:45 »
Jag ser inte riktigt motsättningen mellan att försöka driva in sina pengar med alla möjliga medel och att kunna lita på folks ärliga avsikter..

Jag har alltid försökt att lita på folks ärlighet, men blåser man mig får man ta konsekvenserna av det. Pengar eller hämnd är de alternativen som finns för vederbörande.
Jag håller med !!
Folk måste lära sej folkvett !
Så jävligt när man blir blåst av folk man känner tom  >:D
Nee jag håller med dej ,, antingen pungar dom upp annars får dom springa .....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #23 skrivet: 20 mar-10 kl 16:08 »
Om inte den här jäkeln är riktigt översmart så tror jag inte det skall vara helt omöjligt att ta reda på var han/hon befinner sig.
Varifrån brukar personen surfa på nätet? (Det finns gratis spårningsfunktioner.) Kan man luska ut det kan man antagligen hitta personen. Likaså för mobiltelefon finns det spårningsfunktioner. Inte lika lätt för privatpersoner, men det går...
Använder personen sociala media av någon form på nätet? Det går att luska fram mer än man tror från vad andra skriver om en osv... "Tack för i onsdags på blahaträffen" och liknande... Det går lätt att hitta mönster om man tar sig några minuter.
Vet du någon annan som känner personen?

Jag uppmanar absolut inte till att skada personen fysiskt, men när nu han/hon har tagit denna rätt stora mängd pengar av dig kan du t.ex. försöka få tag i något som tillhör personen - varför inte hästarna t.ex. som det redan skrivits kontrakt på att de tillfaller dig om personen inte kan betala hyran ordentligt. Och även om det inte är helt lätt så har du nog viss rätt på din sida gällande elräkningen. Ett muntligt avtal är också ett avtal.

Alternativt kan du ta reda på var personen är och se till att ta dig dit tillsammans med kronofogde/polis som nog inte har lagt ned något särskilt krut på att få tag i personen egentligen. De brukar mer eller mindre nöja sig med att söka personen på folkbokföringsadressen om det inte handlar om skulder på mångmiljonbelopp....

Att ta till goda vänner med stora muskler eller vapen kan tyvärr slå tillbaka på dig själv klart dyrare än den ursprungliga skulden, både pengamässigt och straffmässigt. Men det är förståeligt att folk tar till såna lösningar när samhället fungerar så uselt gällande såna här problem. :(
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 21 mar-10 kl 12:14 »
Skit i att tjata ,åk dit dräm till honom ta en sadel och åk hem.

Jag bestämde mig när mina inbrottstjuvar kom tillbaks dagen efter och skulle hämta mer att den bilen åker inte härifrån .Det gjorde den inte heller jag sköt några skott bilen körde i diket. Det blev polisutredning mina vapen togs i förvar men jag blev inte åtalad ,farsan tog över vapen 1,5 år .Priset det kostade mig att ge igen på de jävlarna var en massa brevsnack och 1500 kr i licensavgifter det var värt varenda krona.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

ingegärdsgårn

« Svar #25 skrivet: 05 apr-10 kl 14:43 »
han har ju tillgångar- hästar. Lägg inte fingrarna emellan utan lämna till inkasso och kronofogden. Det är ju ofta så att först till kvarn får pengarna. Sedan skadar deet ju inte med att tjata. Hota med kronofogden inom en vecka. Även om du inte får pengar så får han betalningsanmärkning och det sätter käppar i hjulet. Glöm inte heller att skulder har en preskriptionstid- 10 år tror jag.
 Sätt ihop en räkning dår du preciseera hela skulden, dra sedan av det han harbetalat in. Kräv betalning till ett visst datum. Skriv att du lämnar in för indrivning efter detta datum och ange sedan en normal skuldräntesats.Skicka i rekommenderat brev./ sök upp honom och låt honom skriva på skulden.
han har säkert bil och mobiltelefon de kan kronofogden ta. Gör det djävligt besvärligt för honom , ring och tjata och låt skulden öka med skuldränta...

Du har nog bra timpeng.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 apr-10 kl 16:53 »
Den här killen är nog inte speciellt rädd för kronofogden. Det finns en utväg som är effektivare, att begära personen i konkurs. Då brukar pengarna krypa fram innan.

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 apr-10 kl 18:26 »
Citera
Det finns en utväg som är effektivare, att begära personen i konkurs. Då brukar pengarna krypa fram innan.

Det låter intressant. Hur går man till väga då?

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 apr-10 kl 07:39 »
Man börjar med att lämna i ärendet till kronofogden så man får ett utslag, alltså att man har ett bevis på att ens fodran är riktigt och fastställd.
Ser man sen att utmätningar inte kommer att leda nånvart, man vet t.ex att skulderna hos kfm redan är stora, så struntar man i utätningsgrejen och lämnar istället in en konkursansökan till Tingsrätten.
I det här läget börjar det osa katt för de flesta och man betalar.
Gör dom inte det så försöker ju då tingsrätten se om personen är på obestånd, alltså saknar tillgångar. De annonserar i tidningen om att han söks för konkursförhandling, och struntar man i att komma, så kan man räkna med att bli försatt i konkurs.

Att bli satt i konkurs saboterar ju livet för en totalt, och därför vill de flesta undvika det i det längsta.
Det fina i kråksången för den som kräver pengar, är  ju dessutom att skulden inte på nåt vis försvinner bara för att personen sattes i konkurs. Skulderna ligger kvar livet ut om man kommer i håg att påminna var tredje år för en privatperson, eller var tionde år för en företagare, så preskriptionen bryts.

De som allra oftast begär personer i konkurs är ju skatteverket. Har dom lämnat en skatteskuld till kfm och den inte blir betald så lägger dom oftast inga fingrar emellan, utan begär rutinmässigt konkursförhandling.
Mig satte skatteverket i konkurs för en skatteskuld på 40 000, så det behöver inte vara några stora summor.
« Senast ändrad: 06 apr-10 kl 07:43 av Existens? »

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 apr-10 kl 16:13 »
Citera
Man börjar med att lämna i ärendet till kronofogden så man får ett utslag, alltså att man har ett bevis på att ens fodran är riktigt och fastställd.
Ser man sen att utmätningar inte kommer att leda nånvart, man vet t.ex att skulderna hos kfm redan är stora, så struntar man i utätningsgrejen och lämnar istället in en konkursansökan till Tingsrätten.
Gör dom inte det så försöker ju då tingsrätten se om personen är på obestånd, alltså saknar tillgångar. De annonserar i tidningen om att han söks för konkursförhandling, och struntar man i att komma, så kan man räkna med att bli försatt i konkurs.

Att bli satt i konkurs saboterar ju livet för en totalt, och därför vill de flesta undvika det i det längsta.
Det fina i kråksången för den som kräver pengar, är  ju dessutom att skulden inte på nåt vis försvinner bara för att personen sattes i konkurs. Skulderna ligger kvar livet ut om man kommer i håg att påminna var tredje år för en privatperson, eller var tionde år för en företagare, så preskriptionen bryts.

De som allra oftast begär personer i konkurs är ju skatteverket. Har dom lämnat en skatteskuld till kfm och den inte blir betald så lägger dom oftast inga fingrar emellan, utan begär rutinmässigt konkursförhandling.
Mig satte skatteverket i konkurs för en skatteskuld på 40 000, så det behöver inte vara några stora summor.

Tack för svaret. Det här måste undersökas närmare.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 apr-10 kl 16:22 »
Ja det kan ju vara ett alternativ.. Synd att behöva dra det så långt bara, det är ju ingen rolig sits vederbörande hamnar i..

Har mejlat, sms:at, talat in på telefonsvararen att det enklaste vore att han skrev över ena bilen, eller hästen på mig så är ju detta ur världen.. Försöker förklara att det är det billigaste alternativet för honom, att inte betala kommer bli betydligt dyrare och jobbigare.. Men jag får inga svar, ingen respons alls.

trädman

« Svar #31 skrivet: 06 apr-10 kl 22:26 »

Jag tror också man genom att på en påminnelsefaktura skriva något i stil med att om inte betalning erhållits inom en månad (?) förbehåller sig borgenären rätten att begära gäldenären i konkurs. När månaden (?) gått och inga pengar kommit är det bara att vända sig till tingsrätten med konkursansökan. Då blir det gäldenärens sak att visa att han inte är konkursmässig.

Detta med reservation för missuppfattningar från min sida. Formkraven måste säkert vara uppfyllda så läs på/konsultera någon kunnig innan "metoden" prövas.

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 apr-10 kl 22:53 »
I mitt fall så skulle fakturan varit betald för 1,5 år sedan och skulden har legat hos fogden 1 år drygt. Under hela tiden har de också haft skatteskulder och enligt fogden har de inga tillgångar av värde.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #33 skrivet: 07 apr-10 kl 15:24 »
Jag har också pengar i klämm. Har gjort ett hantverksjob hos en kund som skulle betalat i oktober 09. Åkte förbi henne i början på november för att kolla att hon hade fått fakturan, man vet ju aldrig med posten. Hon sa att hon skulle betala den dagen efter men inga pengar kom o jag fick inte tag på henne pr telefon o inga svar på varken brev eller mejl. Satte en jurist på henne o fick en begäran om avbetalningsplan vilket hon fick men inga pengar till avtalat tid. Sen lämnades ärendet till kronofogden och den 28 mars hade hon daterat ett brev som dom fick. Där stod att hon hade betalat skulden men jag har inga pengar fått än. Ringde kronofogden i går o fick veta att hon har 37 ärenden där! Kommentaren var att : "Ja antigen betalar hon eller också springer hon tit som tät i rätte"
Fick också veta att när hon säger sig ha betalat skulden så lägger Kronofogden ner ärendet!!!!  Jag har altid trott att dom såg till att folk fick sina pengar men icke. Dom driver bara in pengarna om den som är skuldig andra pengar säger att ja jag är skuldig dessa pengar. Hon skall inte ens bevisa att hon har betalat dom. Desutom är hon JURIST!
Jävla kärring >:D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ersam

• -
« Svar #34 skrivet: 07 apr-10 kl 15:33 »
Att ni orkar hålla på!  :)

Håller med att det är förjävligt när folk beter sig men att lägga kraft på sånt här...

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #35 skrivet: 07 apr-10 kl 16:05 »
Klart man ska försöka minimera skadorna och få igen det man ska ha.

Men det finns en risk att man ska hämnas och ge igen. Okej för mig om nån vill göra detta. För mig så får man lägga en månadslön eller två och bita i det sura äpplet och göra bättre i framtiden.

Tja om man kunde lägga en månadslön eller två...............
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 apr-10 kl 16:14 »
Att ni orkar hålla på!  :)

Håller med att det är förjävligt när folk beter sig men att lägga kraft på sånt här...
Ja det är klart att man bara ska låta folk hållas.. Några tjugotusen hit eller dit spelar ju ingen större roll.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #37 skrivet: 07 apr-10 kl 16:35 »
En kompis till mig blåste en annan närmare vän på 6000kr i obetalda hyror. Jag åkte dit och puttade bort han och tog hans platt-tv och körde därifrån och meddelade att tvn kommer tillbaks när skulden blir betald. Dagen efter betalade han pengarna som min vän väntat och tjatat om i fyra månader...

Så man behöver inga stora grabbar i väst. Skulle verkligen aldrig av någon anledning ta kontakt med dom och jag kan inte begripa folk som är imponerade av såna typer.

Hoppas du får tillbaka dina pengar
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

trädman

« Svar #38 skrivet: 07 apr-10 kl 23:13 »
Jag har också pengar i klämm. Har gjort ett hantverksjob hos en kund som skulle betalat i oktober 09. Åkte förbi henne i början på november för att kolla att hon hade fått fakturan, man vet ju aldrig med posten. Hon sa att hon skulle betala den dagen efter men inga pengar kom o jag fick inte tag på henne pr telefon o inga svar på varken brev eller mejl. Satte en jurist på henne o fick en begäran om avbetalningsplan vilket hon fick men inga pengar till avtalat tid. Sen lämnades ärendet till kronofogden och den 28 mars hade hon daterat ett brev som dom fick. Där stod att hon hade betalat skulden men jag har inga pengar fått än. Ringde kronofogden i går o fick veta att hon har 37 ärenden där! Kommentaren var att : "Ja antigen betalar hon eller också springer hon tit som tät i rätte"
Fick också veta att när hon säger sig ha betalat skulden så lägger Kronofogden ner ärendet!!!!  Jag har altid trott att dom såg till att folk fick sina pengar men icke. Dom driver bara in pengarna om den som är skuldig andra pengar säger att ja jag är skuldig dessa pengar. Hon skall inte ens bevisa att hon har betalat dom. Desutom är hon JURIST!
Jävla kärring >:D

Pröva att begära henne i konkurs?!

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 08 apr-10 kl 07:23 »
Snarrbon måste ha missuppfattat något, eller så har dom svarat på nåt annat än du frågade.
Kfm lägger inte ner ett ärende för att man säger att man betalat. Man måste visa kvitto på det, eller så måste fodringsägaren eller dess ombud dra tillbaka ärendet.

Därmed inte sagt att det kommer in några pengar.
 Har den som är skyldig inget, ingen lön att mäta ut och inga tillgångar så kan ju inte kfm göra så mycket mer.
Deras jobb är att se till så det kommer ett utslag på skulden, utslaget fastställer att den är riktig och att den som är skyldig pengar godkänner skulden.
Sen försöker dom driva in pengarna genom sina kanaler, och går inte det, så är deras jobb över.
Sen är det upp till fodringsägaren att göra vad han vill med skulden, t.ex gå till tinget och begära motparten i konkurs.

Det är ju dock meningslöst att begära en person som uppenbart saknar alla tillgångar i konkurs, det är ju ett verkningslöst hot i det fallet.  De man hotar med konkurs är sådana där man förstår att det finns tillgångar dolda eller att dom driver företag. För dom "ställer en konkurs till det" betydligt mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser