Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obetald stallhyra  (läst 7626 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Obetald stallhyra
« skrivet: 07 mar-10 kl 12:53 »
Hejsan
Nu har jag förvisso hjälp från en vän här på forumet som nystar lite i detta problem åt mig, men det skadar ju inte att försöka nysta lite på eget bevåg också..

Vi har haft en person som har haft 2 hästar inhysta i vårat stall, detta finns det kontrakt på och i kontraktet står bland annat att hästar och utrustning inte får flyttas från gården förens alla ev. skulder är reglerade, är inte dessa reglerade 3 månader efter kontraktets upphörande ska dessa tillfalla stallägaren.

Nu är denna person skyldig oss 3 månadshyror och han har flyttat både hästar och utrustning utan vårt godkännande, okänt vart de flyttats. Han vill heller inte betala för sig, vare sig genom kontanter eller genom att skriva över tillgångar. Att gå till kronofogden är ingen idé eftersom att de redan är på jakt efter honom men han håller sig undan för att slippa delgivning p.g.a. en större mängd obetalda skulder.

Någon som vet vad man kan göra i detta läge? Kan man gå till tingsrätten med kontraktet och få någon form av fullmakt på att hästarna tillhör oss tills skulden är reglerad? På så sätt skulle man ju kunna förhindra att han säljer av med dem..

Som sagt, någon som har erfarenhet av något liknande och vet hur vi bäst går tillväga för att få ut våra pengar?

Maddie

• Uppland
SV: Obetald stallhyra
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 15:08 »
jag vet inte hur man gör ,  men jag blir så arg !!!!    >:D   
Hur kan bara folk bete sig så ???  Är inte det självklart för alla att man betalar för sig ???    Är det fel på folks uppfostran eller vad ?                                                                 

Jag skulle sälja ett halvblods sto en gång ( 11 år sen nu ) , den intresserade köparen ville ha hästen på avbetalning... jaaa... okey säger man eftersom man litar på människor....... skrev fodervärds avtal i stället  och gjorde upp en muntlig avbetalnings plan.... Inga pengar kom.... efter tre månader kom hästen tillbaka på en transport, oanmält, med hovbens fraktur.... ringde tjejen,  nummret hade upphört, åkte dit... huset var obebott..... Arrrrgggggggg !!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-10 kl 15:35 »
Jo jag vet.. Vansinnigt irriterande! Inte nog med att det är obetald stallhyra, han hyrde ett hus av oss också, även 3 av dessa hyror är obetalda. Plus att eftersom att jag litade på honom, och räknade honom som en form av vän, så övertalade han mig att stå för elkontraktet också, eftersom att vi hade ett mera förmånligt avtal just då.. Så nu står jag med 3 elräkningar på totalt 12 000 kronor också.. Så det är 25 000 kronor totalt som han drog ifrån.

Han passade på att dra medans jag låg på sjukhus eftersom att jag trillade ner från ladugårdstaket och slog mig ganska illa.. Annars hade han inte fått med sig vare sig hästar eller utrustning.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-10 kl 15:55 »
Men fyyy >:D
Tror du ska vara glad över att bli av med en sådan "vän"...
*Kram*
Landsflykting i storstan...

kanka

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 07 mar-10 kl 16:21 »
Tyvärr är det nog så att man måste kolla upp även sina vänner när det gäller hyror och andra affärer.
Har själv blivit blåst av vän, känner flera andra. En bekant har haft sitt ärende hos kronofogden i 15 år.
Det finns tydligen regler om existensminimum som gör att fogden inte kan plocka personen.
Har inte kollat upp, men borde det inte vara olagligt att inte ens försöka komma tillrätta med sina skulder.
Hästar och utrustning bör ju i alla fall gå att sälja för att få in pengar.

Önskar dig lycka till.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 mar-10 kl 17:44 »
Njaaa.. Glömma det, det tänker jag inte göra.. Sedan om jag inkasserar pengarna lagligt eller inte det är en annan fråga. Jag är en ärlig människa, och laglydig till en viss gräns. Den gränsen har passerats i och med detta så på ett eller annat sätt kommer jag att få tillbaka mina pengar.. Helst skulle jag ju vilja att det gick till på rätt sätt, får väl se vad han som undersöker dessa möjligheter kommer fram till i veckan.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 mar-10 kl 20:45 »
Tyvärr är nog kronofogden den enda lagliga vägen.
Begär kvarstad/utmätning på hästen.

Att han flyttat hästen är kontraksbrott, men faller inte inom något som kan åtalas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 07 mar-10 kl 20:49 »
Njaaa.. Glömma det, det tänker jag inte göra.. Sedan om jag inkasserar pengarna lagligt eller inte det är en annan fråga. Jag är en ärlig människa, och laglydig till en viss gräns. Den gränsen har passerats i och med detta så på ett eller annat sätt kommer jag att få tillbaka mina pengar.. Helst skulle jag ju vilja att det gick till på rätt sätt, får väl se vad han som undersöker dessa möjligheter kommer fram till i veckan.

Ehum... du känner inte några grabbiga grabbar med stora motorcyklar.... host host...  >:D

Fy f*n va arg jag skulle ha varit om jag var i samma situation!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #8 skrivet: 09 mar-10 kl 12:03 »
Tyvärr ska man inte lita på folk när det gäller pengar, hur hårt det än låter. Antingen kollar man upp personen nogrannt och skriver endast ett avtal om det verkar vara en person som kan betala eller så gör man det inte och räknar de eventuella pengar man får in som bonus. Även om man gör allt rätt så kan man ändå bli blåst men risken minskar. Lär från det här och gör endast affärer med folk som kan betala för sig. Har de skulder och man ändå vill ha dem som hyresgäst så kräv förskott och/eller säkerhet.
elliha.blogspot.com

Intricate

« Svar #9 skrivet: 09 mar-10 kl 12:24 »
Ta ärendet till kronofogden ändå!! Hade samma sak med en hund förut. Personen betalade aldrig för hunden och jag visste förstås inte att han hade en massa skulder sedan innan också. Kronofogden hade länge försökt få tag på honom och det tog ett år innan vi fick våra pengar. Skriv även att du vill ha betalt för dina kostnader i och med anmälan mot personen.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-10 kl 12:28 »
Gå de vanliga vägarna, men släpp det sedan. Ibland är 25000 kr ett litet pris för att slippa dra saker i olika rättsinstanser i all evighet. Jag vet. Visst skulle jag i ett annat, barnlöst, liv kunnat vända upp och ner på himmel och jord för att skipa rättvisa på mitt sätt. Men nä, det är inte värt det.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 mar-10 kl 12:50 »
Tyvärr tror inte heller jag att du kommer att få betalt, men jag tycker absolut att du ska försöka gå den lagliga vägen, det vill säga kontakta Kronofogden. Vi är själva inne i en härva med en hyresgäst som vi begärt både indrivning och avhysning av. Hon håller sig undan så att de inte ska kunna delge henne, men hennes saker finns kvar i vår lokal. Det är skit att vissa människor inte kan göra rätt för sig, och det här har inneburit en hård ekonomisk smäll för oss. Vi har i alla fall lärt oss två viktiga läxor:
1. man kan inte vara nog försiktig med vem man litar på
2. ett kontrakt räcker aldrig som säkerhet

Lycka till och hoppas att du slipper engagera hårdföra personer i skinnväst! ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 mar-10 kl 12:55 »
Ska man hyra ut nåt så är det väl lämpligt att göra som alla bostadsbolag gör..ta hyra i förskott.
Håller man på det, så riskerar man ju sällan mer än 2 veckors hyrestapp.

Jag har sålt kött på kredit..det funkar inte heller.
En god vän har ica-butik och har låtit folk handla på krita, även han tvingades sluta med det för att skulderna bara växte.

Det är helt enkelt för stora risker.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 mar-10 kl 13:23 »
Just nu försöker jag få in pengarna från honom genom tjat.. Kanske kanske att det lyckas med en del av pengarna ändå. I natt svarade han på mejl att han skulle betala in delar av hyran i morgon och delar av stallhyran den 16:e. Gör han det har vi fått in en tredjedel av pengarna ändå. Men i mejlet klargjorde han tydligt vad det var han betalade, d.v.s. att han kommer att försöka komma undan elräkningarna som står i mitt namn.. Dessa är ju svårt att ta via fogden men jag ska göra ett försök med det ändå, det är ju trots allt ganska tydligt att det är han som har förbrukat elen i och med att han hyrt huset och bott där under den tiden.

Går inte det så funderar jag på en anmälan för "bedrägligt beteende" när det gäller elen, jag hyser numer inga som helst tvivel om att detta var ett avsiktligt förfarande från han sida.

moppe

« Svar #14 skrivet: 09 mar-10 kl 13:38 »
Kämpa på >:D. Gå till kronofogden, lägg in om allt som ska dit. Även om det idag finns en massa på honom så är det dumt att hamna längre ner i listan än nödvändigt. Troligtvis kommer det att komma in mer saker på honom och ju färre som står före dig i pengakön ju större är chansen. En risk till som finns är att han flyttar utomlands och då är det tack och godnatt.
Har själv blivit sittandes med två hästar varpå de hann och hämta ena hästen innan jag fattade vad som hände. Ägaren var bosatt utomlands och därmed var jag rättslös. Det gick inte att delge dom och jag kunde inte få rättshjälp eftersom att de inte bodde i sverige. Det hela slutade hyfsat med hästen på auktion och jag fick inte vad juristen kostat och lite till i alla fall.
Men det kostar ork och pengar. Om du har en folkbokföringsadress så kan du skicka delgivningen dit. Bäst är rekomenderat brev då vet du att han har hämtat ut det.
Lyckat till  (:)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-10 kl 14:16 »
Fick precis in hushyran för februari och mars in på kontot.. Han har skrivit i meddelandefältet att det är det som pengarna gäller. Det visar ju att han är förbannat slipad i att blåsa folk, han vet att jag har mindre chans med elräkningen och att han kan undvika kvarstad på hästarna om han skriver att det gäller hyran. Helvetes jävla pisshuvud till människa, hur faan kan man vara så satans beräknande och ändå orka leva med sig själv?

Men mig blåser man inte ostraffat.. Skulle det vara så så har jag kontakter som inte är lika snälla som jag, jag blir jävligt sällan fly förbannad men när jag blir det så glömmer jag aldrig en oförrätt, på ett eller annat sätt kommer jag få min hämnd för de där jävla elräkningarna om jag så ska behöva sitta av några veckor för det.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 09 mar-10 kl 14:37 »
på ett eller annat sätt kommer jag få min hämnd för de där jävla elräkningarna om jag så ska behöva sitta av några veckor för det.
Problemet är ju att det är så nedrans svårt att sikta sig in i kurran. Du siktar på ett par veckor, får 10 år... ;)

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 18 mar-10 kl 22:00 »
Glöm det! Var glad för de pengar du fick in. Själv vill jag hellre vara lite naiv och bli blåst emellanåt än vara misstänksam mot alla. Men jag är betydligt försiktigare efter liknande saker. Var försiktig med att låna ut verktyg, bil och liknande.

Dags att gå vidare i livet. Det är ju bara 2-3 månadslöner.  ;)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 19 mar-10 kl 09:51 »
Själv vill jag hellre vara lite naiv och bli blåst emellanåt än vara misstänksam mot alla.
Amen.

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 19 mar-10 kl 21:17 »
Skulle inte klara motsatsen. Men det är upp till var och en. Amen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser