Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv  (läst 1188 gånger)

Gunhild

Golv
« skrivet: 06 mar-10 kl 17:47 »
Vi har ett mycket vackert gammalt trägolv i vardagsrummet, tyverr går det inte isolera utan det drar så mycket att det är svin kallt i rummet. vi måste plock upp det och vi tror inte att det kommer gå att lägga tillbaks det då några brädor redan är i dåligt skick. Jag har tittat runt lite på golv och undrar om någon har erfarenheter om ett företag som heter REAgolvet och finns på blocket? Är det värt ett besök?

Bullerybo

• Närke
SV: Golv
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 17:56 »
Vill gärna köpa det om du tänker slänga ut det...hur gammalt är det o vart bor du?

Gunhild

« Svar #2 skrivet: 07 mar-10 kl 09:32 »
Jo vi kan tänka oss att sälja det. Vi vet inte riktigt hur gammalt det är brädorna är i olika dimension från 10cm till drygt 20cm. Huset är från 1800-talet och vi har dörrar från 1700-talet. Jag skulle tro att gollvet kan täcka 20m2 när man lägger om det. Rummet är i dag 6X4m. Vi finns i mitten av småland.

Bullerybo

• Närke
« Svar #3 skrivet: 07 mar-10 kl 09:48 »
Absolut intresserad!!! Jag skickar meddelande till dig!

Gunhild

« Svar #4 skrivet: 07 mar-10 kl 18:58 »
det var ju inte golvet jag ville bli av med, men det gjorde ju inget. Finns det någon med erfarenheter om REAgolvet? Eller tipps om andra bra prisvärda golv?

davidB

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-10 kl 15:27 »
Jag köpte ett massivt furugolv av ett lokalt sågverk. Det var 34mm tjockt för att kunna läggas på befintligt bjäklag och det var blandade bredder 120,145,170mm för att få ett lite mer levande golv. Detta kostade 200:-/kvm.
Jämfört med ett klickgolv så måste du ju först lägga inn ett undergolv med spånskivor eller liknade.
Regelavståndet är troligen inte cc60 som behövs för att lätt kunna lägga ett nytt undergolv. Det var därför jag valde ett lite tjockare golv som kunde klare ett lite större spann utan att svikta för mycket.
Nackdelen att köpa utav det lokala sågverket var att jag fick vänta länge. Först skulle träden sågas ner sågas torkas och hyvlas så det tog drygt ett halvår innan jag fick golvet.
Som du förstår så gillar jag själv äkta trägolv men nästa golv som läggs blir i groventren och där blir det plastmatta så allt beror på vad det är för rum, det ska vara praktiskt också.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 4 användare
Bokohammare, Aevitas, Zoë Martin, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser