Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Panel på taket.  (läst 5045 gånger)

ulf

Panel på taket.
« skrivet: 03 mar-10 kl 14:17 »
Jag håller på att göra om det gamla taket hemma och ska lägga underlags papp på hela taket. Tanken var sedan att jag sedan skulle använda shingel i tjärpapp. Men sen kom jag att fundera på om man inte skulle kunna lägga träpanel på taket istället. Jag fick för mig att jag läst en artikel om detta nån gång, men hittar inte den nu. Jag bor i Skåne och traditionen är paneloch läkt som gäller på väggarna, men kanske också på taket. Jag vet att det kanske låter helt galet, men är det någon som vet något om det här så uppskattas hjälp.

Så länge snön är kvar är det bara teorier.

Skytten

• Skåne
SV: Panel på taket.
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 16:35 »
Många äldre hus hade trätak, det har även mitt haft, sedan har man lagt tjära, som så småningom blev ett tjockt lager, efter det kom eternit. De hus som hade spåntak hade ofta kallvind. 

Jag tror att spånen hyvlades, men jag såg flera hus i min barndom där man lappade på spåntaket med tunna brädor från fruktlådor.

http://www.halsingegardar.com/byggnadsvard/pdf/Spantak.pdf

http://www.hallahus.se/stilhistoria/pdf/takspaan.pdf
« Senast ändrad: 03 mar-10 kl 16:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 19:18 »
http://www.ecotimber.se/sider/spec_prodinfo.html

Här är någon som säljer nya paneltak.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 19:38 »
Sök annars på vedtak, det finns en del på nätet om det. Jag har egentligen ingen aning men jag inbillar mig att kluvet trä som ved och kluvet spån står emot sol och vatten bättre än sågat trä.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 19:52 »
De gamla vedtaken var i huvudsak ett nävertak. Vedens primära uppgift var att hålla nävern på plats. I senare tid (med ångsågarna) så kom det mer renodlade trätak som just fungerade som en lockpanel. Viktigt då är att ytan är hyvlad om man vill ha någon hållbarhet på taket.  Visst skulle hållbarheten bli bättre om man klöv fram plankor själv men då försvinner idén med att det ska vara ett "enkelt" tak.

Bullerybo

• Närke
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 21:22 »
Lite OT men som någon påpekade måste det vara kluvet för att hålla. Dvs spånen i spåntak ska ej vara hyvlade utan kluvna.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 21:30 »
Lite OT men som någon påpekade måste det vara kluvet för att hålla. Dvs spånen i spåntak ska ej vara hyvlade utan kluvna.
Visst håller kluvna spån mycket bättre, men de behöver inte vara det. Spåntaken blev inte vanliga förrän det hyvlade spånet kom. Sätt dig ned och spänta fram spån till en kvadratmeter så kommer du nog snart på andra tankar och kör med hyvlat spån till resten av taket...  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 21:38 »
Tunna spåntak är svåra att klyva, men man hyvlade för att de skulle hålla i ca 40 år, de sågade spånen höll halva tiden, men kunde lättare framställas.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 22:41 »
Det är inte faltak du tänker på?
Ganska vanligt här på Gotland.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 10:39 »
Pört kanske? Takspån finns det en jättebra bok om i Alternativs bokklubb :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 11:13 »
Citera
Men sen kom jag att fundera på om man inte skulle kunna lägga träpanel på taket istället.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 mar-10 kl 11:17 »
Träpanel? vågräta sådana skulle knappast funka utan takpapp.
lodräta kanske, men det finns ju metoder som prövats med resultat.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 mar-10 kl 11:43 »
Lodräta trätak finns och kan visst byggas, ett problem är att man bör hitta rätt virke, mycket högkvalitativt kärnvirke eller möjligen lärk, inte lätt och i varjefall dyrt.
Är plånboken inget hinder såvisst kan man.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #14 skrivet: 04 mar-10 kl 12:21 »
Eler gör som vikingarna(?) och kör med halvklovar som du lägger första raden uppåt och andra raden uppepå med kärnsidan neråt samt med en liten förskjutning så att vattnet rinner från övre halvkloven ner i den undre och sen vidare längs med takfallet. Den undre halvkloven ska vara lite urtagen som en hängränna grovt förenklat :)

Det kostar ju inte så mycket om du har eget virke vill säga. Vet inte hur länge det håller. Men du kan kolla på tekniken på birka där dom håller kursen historiska byggtekniker genom Gotlands universitet. Där finns det minst ett hus med den tekniken.
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Bullerybo

• Närke
« Svar #15 skrivet: 04 mar-10 kl 14:11 »
strumpa: nej jag vet att de inte behöver vara det, men det håller bättre. Har båda delarna (fast nu som undertak).

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser