Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har jag bestämt mig, jag ska bygga hönshus.  (läst 11639 gånger)

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
Nu har jag bestämt mig, jag ska bygga hönshus.
« skrivet: 03 mar-10 kl 12:21 »
Nu har jag bestämt mig för att höns är något jag vill ha på villatomten. Tillstånd ska sökas och hönshus skall byggas innan det är frågan om att skaffa höns.

Jag vill bygga ett litet och praktiskt hus, det skadar ju självklart inte heller om det ser bra ut. Jag har blivit lite inspirerad av det hönshus som finns på www.honshus.se men jag inser att det kan göras både bättre och mer anpassat för mina behov om jag bygger själv.

Självklart kommer hönornas väl i första hand och därför vill jag ställa ett antal (kanske dumma) frågor till alla kloka här.

Bakgrund: Jag har tänkt mig ha 4-5 hönor, ingen tupp. Troligtvis blir det bruna Bovan. Hönshuset kommer vara upphöjt och 2*4meter i golvyta. Till hönshuset kommer det att finnas en voljär på ca 2 kvadratmeter där hönsen kan vara när jag inte är hemma. Jag kommer försöka bygga huset så rationellt som möjligt, det ska funka på en villaträdgård samtidigt som det ska funka med hur mitt liv ser ut. Det ska med andra ord vara enkelt att sköta de vardagliga sysslorna (rengöring, påfyllning av mat och dryck och att plocka ägg), samtidigt vill jag att hönorna har det bra.

• Är antalet hönor rimligt för den golvyta som jag tänker mig?
  • Hur många cm sittpinne per höna?
  • Hur många reden är det vettigt att ha?
  • Var ska reden vara placerade relativt in/ut-gång och sittpinnar?
  • Var skall mat/dryck vara placerat relativt in/utgång, reden och sittpinnar?
  • Hur lång tid in på hösten klarar man sig med 2,5cm isolering?
Jag skulle vilja ha svar på ovanstående frågor men jag tar tacksamt emot alla andra goda förslag ni kan ha.

Tack på förhand
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nu har jag bestämt mig, jag ska bygga hönshus.
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 12:39 »
8kvadrat där får du ha 72hönor enligt lag men max 16är mer ok.. 4-5blir jättebra.. kan inte jbv riktlinjer men 30cm sittpinne per höna räcker,2 reden räcker till 4-5hönor placerade mörkt halvvägs upp på väggen.. hönsen sitter så högt upp som möjligt på natten och bajsar i redena om de placeras för högt. sittpinnarna sätts högt och gärna en skiva under som samlar upp nattbajset(då blir det lättstädat),sitter de högt klarar hönsen kylan bättre då värme stiger uppåt. hönsluckan sätts i golvnivå... en friskluftsventil sätts i takhöjd för att vädra ut fukt. fönster ska finnas enligt lag.hönshus dörren ska vara bred så att det blir lätt att komma till med skottkärra...bra att ha kompost i närheten av hönshuset. vatten och mat är lättast att ha innanför dörren för då behöver man inte klampa in varje gång man matar o vattnar.. litet förråd för foder i anslutning till hönshuset är bra att ha.. planera för en liten del i huset där kycklingar eller skadad höna kan vara...
Fjäderfän och kaniner

johe71

« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 13:09 »
klistrar in ett svar från en gammal tråd

Enligt jordbruksverket gäller följande
* för avståndet mellan sittpinnarna "Centrumavstånd 300 mm, avstånd till vägg 200 mm.", varje höna ska ha 15 cm sittpinne. Det finns inga regler om vilken höjd de ska sitta på, de flesta brukar dock montera dem en bit upp och ha en gödselbräda under, detta gör det möjligt för hönsen att gå på golvet under gödselbrädan (=mer golvyta åt hönsen)
* och om öppningarna ut "21 §  Övriga mått m.m. för frigående värphöns. Öppningar till utomhusytorna: Höjd 0,35 m, Bredd 0,40 m" (det är minimimåttet, har man mer än 200 höns behövs det större öppningar)
* och om storleken på värpreden: "minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m",  minimimåttet blir alltså 24 cm x 31 cm, har man dessa mått ska man ha minst ett rede per 6 hönor.
lite andra bra-att-ha-mått:
* fodertråg, ska vara 10 cm per höna om det är rakt, 4 cm per höna om det är runt
* vattenbehållaren ska vara 2,5 cm per höna om det är rakt, 1 cm per höna om det är runt
* minst 1/3 av golvet ska vara ströarea

detta är minimimått, det gör inget alls att de har mer plats, fler reden etc...

Intricate

« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 13:14 »
2 kvm utegård låter väldigt lite!

Skulle ha byggt minst 10 kvm. Eller köpt mindre höns om man inte får plats med mer i villaträdgården.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 13:15 »
2 kvm utegård låter väldigt lite!

Skulle ha byggt minst 10 kvm. Eller köpt mindre höns om man inte får plats med mer i villaträdgården.
ute gården var när han inte var hemma... i övrigt ska de gå fritt så fattade jag det...
Fjäderfän och kaniner

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 13:22 »
ute gården var när han inte var hemma... i övrigt ska de gå fritt så fattade jag det...

Det stämmer. När jag är hemma och på helgerna kommer de få gå fritt i trädgården.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 13:26 »
Det finns inga regler om vilken höjd de ska sitta på, de flesta brukar dock montera dem en bit upp och ha en gödselbräda under, detta gör det möjligt för hönsen att gå på golvet under gödselbrädan (=mer golvyta åt hönsen)

Att höns 'gör ifrån sig' medan de sitter på sittpinnarna och sover har jag förstått men gör de samma sak medan de äter?

Intricate

« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 13:33 »
Det stämmer. När jag är hemma och på helgerna kommer de få gå fritt i trädgården.

Tänkte på att de flesta jobbar ju ändå heltid men så kanske inte är fallet.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 14:13 »
Det finns ju väldigt bra böcker som man inte kan låta bli att läsa när man går i hönstankar, tex klassikern "Höns i trädgård" av Karin Neuschûtz, "Hönsboken" av Jansson och Östman och "Hönsraser" av Annette Grandin. Där finns massor av bra och inspirerande fakta. Men, någon riktigt bra ritning på ett hönshus för en villaträdgård har jag tyvärr inte hittat.

johe71

« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 14:20 »
tex klassikern "Höns i trädgård" av Karin Neuschûtz

inte för att det är en dålig bok, men jag skulle istället kika på boken "Höns" av samma författare (som är en "uppdaterad" variant utgiven 2005, "höns i trädgård" är utgiven 2001)

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-10 kl 14:25 »
Absolut! Håller med!

äppelpaj

• Småland
« Svar #11 skrivet: 03 mar-10 kl 14:33 »
Kommer hönshuset med voljären vara flyttbar? Annars kommer 2 kvm utegård bli uppgrävd väldigt snabbt, även om du har de lösa ganska mycket. Bara en tanke..

äppelpaj

• Småland
« Svar #12 skrivet: 03 mar-10 kl 14:35 »
Att höns 'gör ifrån sig' medan de sitter på sittpinnarna och sover har jag förstått men gör de samma sak medan de äter?

Dom bajsar lite här och där lite när som helst. Fast kanske mest på pinnarna på natten?

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #13 skrivet: 03 mar-10 kl 14:36 »
Kommer hönshuset med voljären vara flyttbar? Annars kommer 2 kvm utegård bli uppgrävd väldigt snabbt, även om du har de lösa ganska mycket. Bara en tanke..

Ja, jag hade tänkt att bygga den så att den är flyttbar, voljären likaså.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 03 mar-10 kl 15:22 »
En tanke som jag har tagit till mej är att ha en öppningsbar lucka på den väggen som redena sitter från utsidan .
Alltså jag öppnar luckan utifrån o tar äggen eller tittar till liggande höna .
Likadan lucka ska jag bygga från utsidan för mat påfyllning .
Vatten kan vara knepigare men det kanske man kan fnura på .
jag tänkte just att man slipper gå in varje gång jag vill hämta ägg eller fylla på mat.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #15 skrivet: 04 mar-10 kl 09:07 »
Oj vad svar det har kommit. Om jag sammanfattar svaren så ser jag att vissa frågor fortfarande är stora frågetecken för mig men andra har jag fått svar på.

Min sammanfattning är nu alltså följande: Jag har tänkt mig ha 4-5 hönor, ingen tupp. Det blir sannolikt hönor av sorten Bovan. Mitt ’hönshus’ kommer vara inspirerat av det på www.honshus.se, det kommer alltså vara flyttbart och vara upphöjt. I nuläget pekar mycket på att jag kommer ha en botten-yta som mäter 1*2 meter. Av denna kommer en tredjedel vara strö-yta där hönsen kan sprätta (minst 10cm djup).
Sittpinne kommer hönsen att ha cirka 20-25cm per höna. Under sittpinnarna kommer det finnas en bricka för att samla upp avträde, brickan skall vara övertäckt med hönsnät. Det är möjligt att brickan kommer gå att dra ut och tömma utan att öppna hela hönshuset. Det får bli två reden som mäter 30*30*30 som det kommer vara möjligt att nå utifrån utan att behöva öppna hela hönshuset.
Utanför huset kommer det att finnas en voljär under tak på mellan 3 och 4 kvadratmeter. Utanför voljären en inhägnad där hönsen kan gå fritt när jag är hemma, jag tänker mig en yta på ca 10 kvadratmeter.

Till hönshuset kommer det att finnas en voljär på ca 2 kvadratmeter där hönsen kan vara när jag inte är hemma. Jag kommer försöka bygga huset så rationellt som möjligt, det ska funka på en villaträdgård samtidigt som det ska funka med hur mitt liv ser ut. Det ska med andra ord vara enkelt att sköta de vardagliga sysslorna (rengöring, påfyllning av mat och dryck och att plocka ägg), samtidigt vill jag att hönorna har det bra.

Några frågor är kvar att besvara innan jag börjar göra en ritning.

•Var ska reden vara placerade relativt in/ut-gång och sittpinnar?
•Var skall mat/dryck vara placerat relativt in/utgång, reden och sittpinnar?
•Hur lång tid in på hösten klarar man sig med 2,5cm isolering?

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare (1 dolda)
KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser