Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egna fröer?  (läst 2991 gånger)

drömmer

• Gäst
egna fröer?
« skrivet: 06 apr-06 kl 11:23 »
Hej

Köper ni alla era fröer eller går det att ifrån gamla grönsaksplantor samla in nya fröer?
Vilka sorter ger i så fall bäst resultat?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:egna fröer?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-06 kl 12:57 »
Det går bra att samla in sina egna fröer. Du kan läsa om det i Lena Israelssons bok "Köksträdgården - det gröna arvet" och på Runåbergs hemsida http://www.runabergsfroer.se/html/froodling.htm

Jag har bara provat att fröodla gråärter (som inte finns att köpa) och bondbönor. Ska så dem i år och se hur det går. Ambitionen är att lära mig ta vara på fler egna fröer.

När det gäller sorter som inte finns i handeln så måste man ju fröodla själv om man vill fortsätta att odla sorten. Och det är ju onekligen en kulturgärning av stor vikt att hålla liv i gamla sorter - inte bara för att det är kul med gamla ovanliga sorter utan för den genetiska variationens skull. Med de stora fröföretagens policy och EU:s regler, är snart de flesta gamla sorter borta och ersatta av standardiserade F1-hybrider, om inte vi småskaliga odlare håller liv i dem. Och med en alltför liten genetisk variation blir grönsakerna väldigt utsatta för sjukdomar/insekter, d.v.s. i behov av stora doser bekämpningsmedel... Som då så välvilligt tillhandahålles av företag i kompanjon med fröföretagen... Gissa hur dyrt och besvärligt det blir för bönder i t.ex. Tredje världen??

Fröodla själv - en lagom subversiv och trevlig verksamhet! Därtill helt laglig (ännu så länge) och billig  ;D

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #2 skrivet: 06 apr-06 kl 13:07 »
Visst är det lätt att odla egna fröer. Allra helst de sorter som sätter frö samma säsong. Alla bönor, ärtor, squash, sallad osv. det är lite svårare med kålsorterna för de kräver att man vinterförvarar dem så att det finns liv kvar när våren kommer så att man kan sätta tillbaka dem i backen för att få frön andra året. Jag har några kålrötter som ligger i källaren och förtvinar i väntan på våren (sollrot och vit bjursing). Min och andras erfarenheter är att det blir bättre utsäde än det man köper och det gäller allra helst blommor.
kan själv

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 14:08 »
jag odlade frön av rovor , det blev drygt en meter höga blommor och massor av frön. jätteroligt :)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 apr-06 kl 18:49 »
Paprika och chili går bra att ta frön från men man får se upp om man har olika sorter på samma ställe, då kan dom korsa sig. Det kan ju också vara kul men vet inte alltid vad man får.

Tomater brukar gå bra, dom befruktar sig i regel själva redan innan blomman öppnas och nån korsbefruktning kan då inte äga rum.

Som tidigare tjatats om, avkomman från frön från sk. F1-hybrider blir inte samma som "mamman".

Suresh

• Gäst
Yes!
« Svar #5 skrivet: 10 apr-06 kl 11:58 »
Idag har skotten skjutit upp från mitt första egna fröodlade majs.

Om alla kommer upp får jag till en halv åker.

Suresh

• Gäst
Odla egna fröer
« Svar #6 skrivet: 25 jun-06 kl 16:47 »
Frågan var:

Hur odlar du dina egna fröer?

Svaret är:

Genom att låta naturen ha sin gång.

Normalt sett avbryter vi en grönsaks livscykel genom att äta upp den. Får den stå för länge blir den seg, bitter, träig etc. Detta gäller de flesta grönsaker, utom de där vi är ute efter själva fröet eller frukten. Men i det fallet blir ju inte fröodling någon konst - det blir ju bara att sätta en del av skörden i jorden nästa år.

Själv ser jag alltid till att skörda lite slarvigt. Ett par stora och fina palsternackor, rotpersiljor, morötter, lökar, svartrötter och rädisor får stå kvar och fullborda sin livscykel när jag skördar resten.  

Enda skillnaden här blir mellan ettåriga och tvååriga grönsaker. Ettåriga ger frö samma år. Hit hör t ex rädisan som bildar en stor buske om den får stå kvar. 2-3 st borde räcka för nästa års sådd om du odlar försjälvhushåll.

Exempel på tvååriga är lök, palsternacka och rotpersilja. Låt ett par av varje stå kvar i jorden över vintern. På våren sätter de fart igen och bildar snabbt stora buskage med fröstänger. Om du inte vill förstöra landet med gamla plator tar du varsamt upp dem när du vårgräver och planterar om dem i ett hörn av trädgården.

Löken kan enligt min erfarenhet vara svår att få att övervintra om det är kallt. Men att sätta en fullvuxen matlök på våren igen, särskilten sån där som börjat skicka upp gröna stänglar i kylskåpet funkar alldeles utmärkt.

Ibland kan du få fina överaskningar när du experimenterar. Svartroten som jag fröodlar i år för första gången visade sig ge vackra gula maskrosliknande blommor. Perfekt som prydnad i kryddträdgården.

PS. Jag lär få ett stort överskott av palsternackefrö i år. Intresserad är välkomna att höra av sig.

« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 16:49 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Feke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser