Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klättrar?  (läst 1463 gånger)

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
klättrar?
« skrivet: 02 mar-10 kl 17:18 »
Undrar om höns klättrar?
hur högt måste ett stängsel vara för att de inte skall hoppa klättra över?

Funderar på att spärra av en avdelning till hönsen. men för att göra det så billigt och luftigt som möjligt har jag tänkt använda hönsnät. men frågan är då om det måste vara nät hela vägen upp i taket eller om man klarar sig med en "lagom" bit upp... Det är inte så högt men typ 1,5 meter eller något kanske högre i taknocken.

bilden kanske inte syns så bra höjd och så men man får en ide vad jag har tänkt... en dörr så man kan komma åt den avspärrade delan är förstås tänkt.

/Terry

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: klättrar?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 17:30 »
Mina hoppade inte över 120cm nät ---
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Intricate

« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 17:34 »
Det beror ju mycket på vilken ras du ska ha!
Små höns brukar ju flyga mycket och gärna men det är inte säkert att de stora tunga inte flyger. Hade en stor marantupp som flög över 2,20 m varje dag =)

För mig får gärna hönsen flyga hur mycket de vill men vill man det inte så är det väl bäst att hägna in alltihop. För att vara på den säkra sidan s.a.s

palseger

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 17:41 »
Ja... det blir väll kanske inte dyrare heller och kanske egentligen lättare. väldigt tacksam för era svar.

Vist kan de få flyga runt men inte där uppe... orkar inte kasta ut allt det tunga och farliga, bättre att lägga det i ett botre höörn och säkra. Så kan de stutsa runt nere hos getterna och ute i hagen. risk finns ju att de hoppar ur hagen men jag hoppas att kunna få dem att känna samma säkerhet som getterna känner i sin hage...

inte hela vägen. en ganska bra bit till vägen, men där vill vi inte ha dem.

Några tips på hur man får dem att lägga ägg i nästet och inte allt för mycket på andra ställen?
 o:)

äppelpaj

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 18:15 »

Några tips på hur man får dem att lägga ägg i nästet och inte allt för mycket på andra ställen?
 o:)

Du kan lägga ett eller ett par redägg (konstgjorda ägg) där du vill att de ska lägga sina ägg.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 21:27 »
Men det ser ut som detta är på en loge eller liknande, övervåning..... Hur ska du städa där? Blir det inte jobbigt tror du?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

palseger

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 16:07 »
Fick tips att lägga plastmatta i botten och så kommer jag avgränsa den så bra som möjligt så de åtminstionde inte kan springa över hela. sen blir det ju lite damm och så ändå men det får man ju storstäda och ohyrespraya. Det är ett loft som sitter ihop med geternas egna hem. man går in till geterna och sedan finns en dörr ca 1 meter upp eller vad det kan vara som leder in till loftet.

Här har jag tänkt göra ett hål i dörren och lite stadiga stegar... på så vis kan hönsen få ha maten i fred men också mysa så mycket de vill med getena... jag hoppas kunna lyckas med något liknande i alla fall... de kanske inte alls vill lägga sina ägg och äta sin mat där uppe  ;) man vet ju aldrig med djur...

någon som har erfarenhet med om de förstår lite vad man vill i sådana här lägen?
/Terry

Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser