Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkultivering efter denna vargavinter?  (läst 7683 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Förkultivering efter denna vargavinter?
« Svar #20 skrivet: 05 mar-10 kl 12:57 »
Jag har ett växthus med byggplast på. Plasten sitter fast med fastspikade och fastskruvade ribbor. Från början satt ribborna med enbart spik, men de drogs ur av vinden när det blåste ordentligt. :o Lösningar med öglor och liknande kan man glömma.
« Senast ändrad: 05 mar-10 kl 13:03 av Ulric »

Micki o Molly

• -
« Svar #21 skrivet: 05 mar-10 kl 13:25 »

Vi har rullat ihop grässvålen till en lång "dolme" , 12 m lång och 1 m hög, med bevattningsslang. Sedan har hela rullen slagits in i  dubbel svart  kraftig plast  som hämtats gratis ifrån brädvaruhuset.

Över den fula plasten har halm lagts, några trådar håller halmen på plats. Plaströr och Rättviksknut som underlag till väv/plast,nät  eller skyddsnät för rådjur.

Massor med olika jordgubbssorter har planterats runt 0m huller och buller.
Bara att skära ett kryss och stoppa ned plantan.
Tackvare att det är upphöjt och möjlighet att driva på och tina snön så har vi jordgubbar veckan innan midsommar och några sorter ger sig inte förrens mycket sent på hösten.

Så varför inte upphöjda odligsbäddar som han killen på länken,,,, ::) med båge över  :P?

*ute och stegar i snön*
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 05 mar-10 kl 13:47 »
Micke&Molly: Smart!  :D
Gammelsur: Smart!  :D
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 05 mar-10 kl 13:53 »
Man förstyvar plastkanterna enkelt på följande vis. Plasten tages till ordentligt i bredd och rullas några varv på var sin sida av valvet, runt styv POLYETENSLANG (vattenslang), förslagsvis PEM-10 (16mm). Pris cirka 400kr för 100m. På lämpligt (lagom) avstånd borras hål genom såväl plast som plaströr och kan då skruvas eller fästas på annat vis mot träregel 2x4tum eller grövre.
Jättebra lösning om man inte ska flytta på plasten, det håller säkert. Om man använder odlingstunnlar behöver man dock kunna lyfta halva plasten så att man kommer åt att vattna. Och en pemslang på 10 meter får man inte att ligga kvar på toppen av 11 böjda elrör...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 05 mar-10 kl 14:06 »
Nej men....PEM-slangen ska alltså vara längs med nederkanten, som förstärkning! Så uppfattade jag det.
För att kunna använda denna lösning och ändå kunna lyfta och vattna, kanske man ska dela upp tunneln i delar, kanske 4 sammanhängande delar, som sitter fast i marken på ena långsidan, men kan lyftas på andra. Tack vare PEM och plastregeln så blir det mer hanterbart.

Å andra sidan blir det svårare att plocka isär och ta in för vinterförvaring. Fast det kanske man inte ska då..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 05 mar-10 kl 14:30 »
Som jag ser det måste man kunna lyfta från båda sidor, fast ena i taget annars kan man inte sköta odlingen. Att ha den i flera delar är svårt, antingen får man, även med lång överlappning, glipor där vinden får fatt, och man måste öppna och stänga i samma ordning varje gång. Eller så får man ha mellanrum på minst 50 cm för att ha en till gavel där, med sin egen lösning för fastsättning - då förlorar man värdefull odlingsyta, plus att det blir svårare att planera odlingen.

Anledningen till att man måste kunna öppna från båda sidor är att annars når man inte över den 120 cm breda bädden utan att trampa i odlingen, och att trampa i odlingen är en dödssynd i min värld.

Alltid annars är 120 cm bäddar optimalt, man når halva bädden från varje håll, och därför vill jag att alla bäddarna ska vara exakt (nåja, nästan) likadana, så att växelbruket fungerar.

Jag fattade att pemslangen skulle vara i nederkanten, det funkar säkert utmärkt om man bara odlar pyttelite, och landen inte är mer än 2 meter långa, eller om man inte är ensam när man sköter odlingarna.

Som jag gjort tidigare har jag haft flera kortare (2-3 m korta...) brädor som jag virat in i plasten för att fästa den, och sedan virat loss, och dragit plasten längs med elrören tills vecket är nästan uppe på toppen, det kunde jag göra själv, genom att dra en gång i vardera änden, vattna osv, och sedan dra tillbaka och vira in brädorna.

Jag vet inte hur ni andra odlar, men för mig är det avgörande att odlingen kostar mindre än att köpa grönsakerna, annars får jag inte mat. Frön, gödsel, material osv måste under sin livstid betalas av det som produceras. Och då jämför jag inte med dyr ekologisk mat, utan den billigaste som går att hitta. Min mat får inte snitta på mer än max 600 kr per månad, inklusive djurhållning och grönsaksodling, annars spricker min ekonomi. Då räknar jag bort det jag kan sälja av djur och växter, men jag säljer inte särskilt mycket.

Om grönsakerna täcker hälften av mitt totala födointag får alltså frön, gödsel, plast osv kosta max 3600 kr om året, vilket snabbt går åt till allt som behövs.

Man kan dela upp den i mindre partier, men plastslangen är inte tung och det är inte svårt att dra upp långa partier upp på valvbågarna. Är man dessutom två personer kan man lätt dra upp tio meter långa partier. Vid små låga valv kan man till och med slänga upp såväl plastslangen som den träregel den är fastskruvad/fastsatt i.
Då kommer inte plasten att hålla i två säsonger, att hålla på att slänga den är att ta en stor risk. Och att alltid behöva vara två är inte hållbart, det ska göras varje dag, ibland flera gånger om dagen. Hade man metallrör hade det kanske gått att dra allt längs rören, men nu har jag inte det. Bäst vore om man kunde skapa en anordning så att man kunde fästa pemslangen på högsta punkten, men det r svårt om inte man ska riskera att anordningen är i vägen och har sönder plasten när den inte används.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 mar-10 kl 14:35 »
Man kan fästa plasten på ramar av läkt och sätta fast på en regelstomme med gångjärn.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 05 mar-10 kl 14:46 »
Man kan fästa plasten på ramar av läkt och sätta fast på en regelstomme med gångjärn.
Har funderat på det, men då måste det gå att flytta hela alltet till en annan bädd nästa år, jag har inte råd att göra den lösningen till alla mina ca 200 kvadrat (och ökande). Till de mer köldtåliga skulle jag då fortfarande använda elrör, täckt med odlingsväv/fiberduk mot insektsangrepp.

Dessutom är det svårt att göra en billig trälösning, som är giftfri och dessutom håller i många år.

Många bra idéer har kommit fram, jag vill inte vara negativ, men om jag kommenterar brister, är det inte för att kritisera utan för att jag vill hitta den lösning som är billigast, snabbast, smidikast och mest miljövänlig.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 05 mar-10 kl 14:56 »
Du vill inte ha lite du...billigt, giftfritt och hållbart?!   ;D

Micke&Mollys tips var bra, fast jag skulle köra på halmbalar som väggar, då blir det vindskyddat, man kan bygga upp bäddarna med skit i botten, och bäst av allt, man kan köra ner bågarna i halmen!
Hållbarheten vet jag inget om, ej heller hur pass billigt det blir.

Ett krux är att man inte vill ha för höga väggar, så solen kan nå växterna. Detta kan man lösa genom att gräva ner balarna en liten bit, vilket också gynnar mikrolivet och gör att det blir lagom fuktigt i bäddarna. Inbillar jag mig.

« Senast ändrad: 05 mar-10 kl 15:01 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 05 mar-10 kl 14:58 »
Mitt växthus har trästomme och jag räknar med att stommen kommer att överleva plasten med bred marginal.

Sektionerna kan göras löstagbara och därmed enkla att flytta.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 05 mar-10 kl 15:06 »
Vad har du för plast, Ulric?
~ Kahlil Gibran~

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 mar-10 kl 15:12 »
Sådan billig "byggplast" som används som ångspärr i innertak och väggar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 05 mar-10 kl 15:20 »
Du vill inte ha lite du...billigt, giftfritt och hållbart?!   ;D
Dessutom måste det vara platseffektivt. Utan att ha många önskemål blir inget tillräckligt bra  ;). Eller var det tvärt om...

Halmbalar tar för stor plats. Min odlingsyta består av 120 cm bädd och 40 cm gång, inte en centimeter till godo.

Om man gräver ner halmbalarna bryts de ner snabbare, men de kanske håller för att sätta bågarna i, om man inte gräver ner dem bryts de inte ner lika snabbt, men håller garanterat inte för att sätta bågar i, hela härligheten kommer att blåsa sönder.

Ulric, självklart håller träet betydligt längre än plasten, men kostnad per år om man räknar med extra inoljningar, blir troligen högre än produktionsökningen. I ett stillastående växthus blir det troligen bättre, man vattnar troligen mindre på stommen, men i odlingsbäddarna är man nästan tvungen att använda vattenspridare, och då håller träet inte så länge.

Mina bäddar har ännu så länge inga ramar, om de hade det vore det lättare att göra en flyttbar stomme. Bäddarna är ca 15-25 cm höga och har bara jordkanter, vilket gör det svårt att fästa något som helst där.

Men som vanligt är det väl bara att spara mer pengar och investera i en bra långsiktig lösning. Det är bara så mycket som kräver investering när man nyligen flyttat, snart är matbudgeten tvungen att sjunka ändå mer, tv-n åker ut och om det fanns ett bredbandsalternativ skulle jag välja det... Men vad gör man inte för att bli självförsörjande och oberoende...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 05 mar-10 kl 15:32 »
Ja, det kan ju bli lite problem att hantera detta om man oftast är själv. Den relativt veka elrörskonstruktionen gör det ju även riskabelt med uppläggning av något tyngre.
Om man nu tänker sig en, för en person, realistisk längd på valven med kanske fem meter, vore det möjligt att utanför de ömtåliga plastvalven, i ändarna eller framför/bakom sätta upp fristående stolpar. Kanske vajer emellan och hissa/dra pemrören bit för bit rakt upp i denna? Det är inte många kilon det handlar om.
Sedan jag läste om pemslangen har jag klurat på detta, problemet är inte vikten, jag lyfter mycket mer än 10-15 m pemslang, faktiskt  ;).

Utan problemet är att få styrsel på eländet, gången är bara 40 cm, och sedan finns det växter eller nästa odlingstunnel, som man inte får skada. Men om man satte stolpar med tex hängrännefästen på, borde man kunna lägga upp pemslangen där. Om man satte 4 sådana stolpar på varje sida borde man klara hela längden på 10-15 m. Fast det går åt 4 stolpar*2 sidor*10 bäddar (och antalet bäddar ska öka) = 80 stolpar och 80 fästen i nuläget. Det kostar nog ca 2500 kr bara det. Någon som har förslag på billigare hållare än den till hängrännor, som ändå inte är spetsig eller riskerar att punktera plasten?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 05 mar-10 kl 15:40 »
STolpar på var sida, med vajer som sitter fast i bågens ena nederkant i ena änden, och i en tyngd på andra änden. När du lyfter så ska tyngden hålla kvar tunneln i position.

Eller om man vill göra det ännu enklare: vik tunneln hela vägen bakåt över gången. Sätt fast en pinne i mitten så kan du försiktigt luta tunneln bakåt över gången.

*ser fram emot att höra nästa invändning*  :P ;D
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 05 mar-10 kl 15:47 »
STolpar på var sida, med vajer som sitter fast i bågens ena nederkant i ena änden, och i en tyngd på andra änden. När du lyfter så ska tyngden hålla kvar tunneln i position.

Eller om man vill göra det ännu enklare: vik tunneln hela vägen bakåt över gången. Sätt fast en pinne i mitten så kan du försiktigt luta tunneln bakåt över gången.

*ser fram emot att höra nästa invändning*  :P ;D
Givetvis kommer det en invändning  ;).

Mina bågar håller inte formen om man lyfter upp dem ur backen, då måste de sitta i en ram, och det har jag definitivt inte råd med nu. Elrörsbågarna måste därför sitta stilla, och bara plasten flytta på sig.

Om jag gjorde ställningar i enlighet med Ulrics idé, skulle det inte heller fungera, eftersom gångarna är för smala, ställningen kommer att gå i grannställningen.

Tror mer på idén med att hänga upp en pemslang, eller något som är billigare, i någon billig hållare på stolpar.

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #36 skrivet: 05 mar-10 kl 16:35 »
Tack för alla tips! :)

Det där med odlingstunnlar låter ju kanon!
Nåt att fundera på att fixa med till nästa vinter/vår !
I år tror jag att jag väntar nån vecka extra och hoppas på en solig sommar
så att godsakerna hinner mogna.

// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 05 mar-10 kl 17:28 »
Det finns smala försinkade hålade plåtband på rulle, avsedda för upphängningsändamål, men är tillräckligt starka för att kunna användas till ditt ändamål. En obruten längd veckas till i avsatser och skruvas längs hela/halva stolpens längd.
Spikband? Kan vara en idé, de är inte jättebilliga, men troligen billigare än hängrännehållare, om man snålar lite med längden. Frågan är om det håller formen? Men det är värt att prova, absolut.

Vad gäller att fästa plasten vid pemslangen, så är nog maskeringstejp för mycket budget även för mig, även om jag är sparsam  :-[. Dessutom sitter maskeringstejp dåligt i fuktig miljö. Men silvertejp kanske vore ett alternativ? Lite dyrare, men man måste ju inte tejpa längs med hela längden. Frågan är om man kan använda tex elrör istället för pemslang, om man använder någon form av tyngder? Pemslang är inte helt billig om man ska ha 200 m.

signe

« Svar #38 skrivet: 18 mar-10 kl 14:19 »
Om man söker på Hoop house på Youtube så finns det mycket tips!

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 27 mar-10 kl 13:02 »
Hej på er!
Vi gjorde så här: Vi grävde en bassäng, 50 cm djup, 2m bred, 5 m lång. Satte ihop en ram av stockar, 2 gånger 5 meter och ramade in bassängen. Borrade hål,10 st på var sida, böjde 10 st. elrör i plast 3 meter långa, och stoppade ner i hålen. Stagade med en träribba längst upp på varje båge. Sedan lade vi en stor kraftig plast över. Längs med sidorna fäste vi plasten i varsin ribba, och med ett snöre blev det som en rullgardin på bägge långsidorna. Kanonbra! Det såg ut som ett flyghangar.
Odlingsbädden bestod av hästskit, löv, kompost och lite torvmull. Vi satte 8 stycken Squashplantor (Black beauty). Det var 7 st. för mycket...Har aldrig sett maken till skörd!
Ska testa med nån jättepumpa i år.
Hälsningar Krantzgården

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser