Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkultivering efter denna vargavinter?  (läst 7699 gånger)

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
Förkultivering efter denna vargavinter?
« skrivet: 01 mar-10 kl 20:59 »
Hello
Jag är ganska ny på detta område, så jag undrar om
någon vänlig själ kan tipsa mig om hur länge man skall skjuta på sådd/förkultivering
av kål, broccoli m.m. efter denna vintern.
Tror inte att det är nån "mördartjäle" i backen, men sjukt mycket snö.
Jag bor på småländska höglandet och glor på snödrivorna och bläddrar bland fröpåsarna om vartannat.
Vill inte dröja för länge eller vara för tidigt ute så att plantorna blir fula och gängliga..
Tacksam för ideéer !
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Förkultivering efter denna vargavinter?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 21:47 »
Det är bättre att så lite för sent än lite för tidigt, plantorna tar igen det snabbt. Jag skulle räkna med att utplantering av köldkänsliga plantor sker första veckan i juni, som vanligt, sommaren brukar komma då, även år med jobbigt lång vinter. Det är de som man brukar kunna så på frilande eller plantera ut tidigt som blir försenade, typ lök, vitlök, viss kål osv.

Men mitten av maj borde funka för dessa. Det finns bra tabeller i odlingsböcker om hur lång tid före utplantering som olika växter ska sås.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 21:51 »
Med tanke på att det knappt är tjäle under all jäkla snö tror jag våren kommer som ett skott när det är dags. Jag följer rekommendationerna på påsarna.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 14:54 »
Har precis sått tomater, en del blommor och kryddväxter samt kål (röd-, grön-, bryssel-). Kål mår bara bra av att planteras om flera gånger. Den tål ju lite kyla ocks.
Jag tror som Ulric att våren kommer som ett skott.
Har röjt i växthuset (kallväxthus) häromdagen, fick gräva och skotta mig fram först förstås, och skyfflat in en massa snö så att det kommer in lite fukt. Det mesta har smält nu efter 1 solig dag och det finns inte mycket frost under lövtäcket jag la in i höstas. Ska så där inne de närmaste dagarna, plockåsallad, rucola, krasse mm.
Sedan när det blir varmare ska tomaterna mm bäras ut till växthuset på morgonen och in på kvällen.

johena

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 22:06 »
här i dalarna kom  tyvärr kylan före snön. två, tre veckor med 25 minus och knappa decimetern snö gör att vi alla oroar oss för rosor och perenner och annan växtlighet. ska bli intressant att se hur de klarat sig... nu har vi dock snö så det räcker och blir över :)
jag har sått purjolök och persilja, och kommer inom de närmsta dagarna sätta lite blommor (tobak, blå salvia, zinnia) och basilika. kålen väntar jag nån månad till med, liksom tagetes, lejongap o.s.v. tomater får jag av mor min :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 04 mar-10 kl 12:15 »
Jag skulle nog inte förkultivera kål förens i början av Maj, eller kanske något tidigare. Cirka en månad innan utplantering.
Jag odlar i zon 2.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-10 kl 10:37 »
Jag skulle nog inte förkultivera kål förens i början av Maj, eller kanske något tidigare. Cirka en månad innan utplantering.
Jag odlar i zon 2.
För mig är det en månad innan utplantering, zon 3, med fiberduk. Har gjort så i över 20 år och det har gått bra.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 05 mar-10 kl 10:52 »
För mig är det en månad innan utplantering, zon 3, med fiberduk. Har gjort så i över 20 år och det har gått bra.
Så du sätter ut kålen redan i början av April alltså? Jag undrar om ens tjälen släppt här där jag bor då :S
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-10 kl 11:10 »
Jo, jag ställer lådorna i växthuset på dagtid så snart det är varmare där än inne, brukar vara från mitten på mars när solen ligger på, inte varje dag förstås, då får de vara inne. Jag gör så med alla mina utplanteringsväxter, ett evigt kånkande men som tur är har jag fått en gammal bagagekärra som jag kan dra alla lådor fram och tillbaka med.
Sedan brukar jag sätta ut kålen i mitten på april. Dubbelt fiberduk över. Kanske jag ska nämna att jag odlar i sand, där brukar det bli varmt ganska fort.

Nu är det 18 grader i växthuset och jag ska ut nu och så rucola, sallad mm.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 05 mar-10 kl 11:12 »
Låter både smidigt och osmidigt med växthus alltså. Jag förkultiverar inomhus och har liksom ingenstanns att mellanlanda. Men jag kanske ska testa att sätta ut blomkålen tidigt i år.
Må gott \o/

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 mar-10 kl 11:17 »
Jag gillar den här killens lösning, små flyttbara bågväxthus.
Han smälter bort snön och kan förgro, och så är grejerna skyddade för den värsta frosten.

http://onestraw.wordpress.com/2010/02/11/mini-hoopty-100-awesome/
http://onestraw.wordpress.com/2010/03/04/mini-hoopty-frost-free/
« Senast ändrad: 05 mar-10 kl 11:20 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 05 mar-10 kl 11:33 »
Ser ut ungefär som jag gjorde förra sommaren, och tänkte göra nu också. Problemet är att rören inte går ner i marken, så det blir till att vänta på att tjälen ska går ur. Till nästa år får jag förbereda och sätta ut rören på hösten, det tråkiga är bara att kylan och vintersolen får rören att åldras snabbare. Jag använder vanliga elrör, och till de högre växterna använder jag rättviksknuten för att förbinda elrören så att jag kan göra en högre men ändå stadig konstruktion.

Svårigheten är att fästa plasten i jordnivå, det får inte blåsa in för då går plasten sönder, samtidigt ska det vara lätt att lyfta plasten för bevattning, skötsel och skörd. Om någon har en bra lösning på det problemet, helst billig också, tas förslag tacksamt emot.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 mar-10 kl 11:55 »
Kanske lösa brädor med en dm-lång pinne mitt på, som du sätter i varje rör-ände?
Då kommer de dels upp en liten bit, och så får de en fot. På utsidan av varje bräda sätter du en liten krok eller nåt annat som plasten kan fästas i. Kardborr?

vanliga elrör,  plast alltså?

Kolla manicken den här killen har för att böja metallrör!
« Senast ändrad: 05 mar-10 kl 11:58 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 05 mar-10 kl 12:11 »
Plasten skulle i sådana fall ligga under en bräda, problemet är att brädan blir fuktig och inte håller särskilt länge. Plast rivs lätt sönder så så stor anläggningsyta som möjligt är nödvändig för att plasten inte ska gå sönder. Krokar går bort, håller inte ens för en liten vindstöt.

Och att inte trycka ner rören i marken går också bort, vinden skulle flytta hela konstruktionen annars. Och det blåser inte extremt mycket hos mig, snarare ganska lite, men det blir stora vindfång, tunnlarna är mellan 60 cm och 120 cm höga, 120 cm breda och ca 10 m långa.

Jag vill använda kostnadseffektiva och hållbara alternativ, de ska helst hålla länge, själva plasten är byggplast, och väl förankrad, samt förvarad under tak på vintern håller den i 2 säsonger, elrören röknar jag med att ska hålla i genomsnitt 10 år, det är fästena som är kluriga.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 mar-10 kl 12:15 »
Som fäste för elrören kan användas stumpar av armeringsjärn som bankas ner i marken. Fästa byggplasten är besvärligare om det skall vara både hållbart och lättlossat.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 05 mar-10 kl 12:19 »
Man kan sätta öglor på plasten, som krokarna ska fästa i.
Krokarna ska sitta fast på brädan, men plasten ska inte ligga under brädan utan vara precis utmätt för att precis fästa i kroken. Om du kan göra dig en bild av hur jag menar.
Det kräver lite förarbete såklart.

Egentligen skulle det vara enklare att gjuta betongklumpar med pinne och krok.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 05 mar-10 kl 12:39 »
Öglor i plasten kräven en helt annan och dyrare plast. Det går inte med vanlig byggplast. Och investeringskostnaden blir alldeles för hög för mig. Dessutom brukar inte öglorna hålla särskilt bra på sådan plast heller. Både presenningar och lastbilsöverdrag (vad de nu heter) blåser ju sönder om vinden får fäste i dem.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #17 skrivet: 05 mar-10 kl 12:40 »
Ser ut ungefär som jag gjorde förra sommaren, och tänkte göra nu också. Problemet är att rören inte går ner i marken, så det blir till att vänta på att tjälen ska går ur. Till nästa år får jag förbereda och sätta ut rören på hösten, det tråkiga är bara att kylan och vintersolen får rören att åldras snabbare. Jag använder vanliga elrör, och till de högre växterna använder jag rättviksknuten för att förbinda elrören så att jag kan göra en högre men ändå stadig konstruktion.

Svårigheten är att fästa plasten i jordnivå, det får inte blåsa in för då går plasten sönder, samtidigt ska det vara lätt att lyfta plasten för bevattning, skötsel och skörd. Om någon har en bra lösning på det problemet, helst billig också, tas förslag tacksamt emot.

Något sådant här kanske kan fungera för bevattning?
http://www.rattviksknuten-massan.com/bevattning.htm
Må gott \o/

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 mar-10 kl 12:45 »
Jag har sådana här odlingstunnlar och det borde gå att ha plast istället för väv:

http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=192&ArtID=30525&page=1

De fästs i marken med speciella "klämmor". Här har de stått kvar även under stark blåst.
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 05 mar-10 kl 12:53 »
En sådan lösning, fast hembyggd har jag också provat. Funkar utmärkt till fiberduk, men inte till plast. Fiberduken släpper igenom tillräckligt med vind för att inte bli ett ordentligt vindfång, det gör inte plast.

Det finns ringar, som är lite mer än halvcirkelrunda, som passar på elrören, de funkar bra till att fästa plasten med upptill, och för att det inte ska röra sig i sidled.

Nertill har jag använt brädor som plasten lindas 1,5 varv runt, men då måste man vira loss brädan och lyfta på plasten varje gång man ska vattna osv. Därför använder jag bara den lösningen på våren och sensommaren till känsliga växter, de andra får klara sig. Men om man kom på en smidigare lösning kunde man förlänga odlingssäsongen med minst 2 månader för de flesta växter. Samtidigt kan man inte lägga 3 h varje dag på att sköta odlingarna, det orkar man inte i längden...

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser