Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler till dräktiga tackor??  (läst 2726 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Mineraler till dräktiga tackor??
« skrivet: 01 mar-10 kl 16:23 »
Vad ger ni för mineraler til era får?? Jag har två dräktiga tackor (ryafår) som ska lamma i april. Något mer de behöver nu före lamning. (jag ger dem fårpellets morgon och kväll samt fritt med hö/hösilage)
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Charlotte

• -
SV: Mineraler till dräktiga tackor??
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 16:36 »
   Jag tycker alltid att får ska ha tillgång till mineralfoder (du får säkert andra åsikter här ;)), men det är min åsikt :)
Det är enkelt att ha en balja som dom kan äta ur som dom vill. Mina har aldrig överkonsumerat (här får du säkert också andra åsikter), det enda man kan märka är att dom äter ovanligt mycket om dom varit utan ett tag av någon anledning.
Ger man dom grenar och kvistar att gnaga på äter dom mindre så dom tycks kunna reglera intaget själva och då är ju baljan en bra försäkring mot mineralbrist. lite beroende på vilken ras du har och vad övrigt foder innehåller kan du välja balja med eller utan koppar.
 Annars finns det mineralfoder i säck som man portionerar ut i kraftfodret varje dag.
En saltsten har du väl också till dom?
    Lycka till med lammen!
                             Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 01 mar-10 kl 16:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 19:16 »
Mina har fri tillgång på fårmineral med koppar och en saltsten, förutom det får dom tockosel i vattnet ett par gånger i månaden.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 19:40 »
   Jag tycker alltid att får ska ha tillgång till mineralfoder (du får säkert andra åsikter här ;)), men det är min åsikt :)
Det är enkelt att ha en balja som dom kan äta ur som dom vill. Mina har aldrig överkonsumerat (här får du säkert också andra åsikter), det enda man kan märka är att dom äter ovanligt mycket om dom varit utan ett tag av någon anledning.
Ger man dom grenar och kvistar att gnaga på äter dom mindre så dom tycks kunna reglera intaget själva och då är ju baljan en bra försäkring mot mineralbrist. lite beroende på vilken ras du har och vad övrigt foder innehåller kan du välja balja med eller utan koppar.
 Annars finns det mineralfoder i säck som man portionerar ut i kraftfodret varje dag.
En saltsten har du väl också till dom?
    Lycka till med lammen!
                             Mvh
                         Charlotte

Hur vet man om man ska ha med koppar eller utan koppar?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 19:43 »
Mjölkfår och texel har en känslighet för koppar alla andra raser och raskorsningar skall ha koppar. Lika väl som för mycket koppar kan för lite vara skadligt.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 19:53 »
 Det är så olika bud om det där (eller rättare sagt "rönen" har ändrats)...
Förut sa man att Texel och Mjölkfår var känsliga för koppar men övriga raser behöver koppar i mineralerna.
Numera har jag hört att om man inte har påvisade fall av kopparförgiftning i sin besättning så ska man ge mineralfoder med koppar. Och att Texel och Mjölkfårens" känslighet" kanske bara beror på att dom ofta äter mer kraftfoder än andra raser och därigenom får i sig mer koppar.
 Men är det så att man har kopparledningar till vattnet och kanske utfodrar med kopellets (som innehåller mer koppar än fårpellets) så kanske man ska ta sig en funderare och prata med en veterinär innan man bestämmer sig.
                                                      Mvh
                                                   Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 20:26 »
Jo, visst har de saltsten. Och jag har gett dem ett örtmineralfoder som egentligen är till hästar  :-[
Är det inte syntetiska mineraler i "baljorna"??  Kan de ta upp det? (hästar kan inte det)
Tokosel har jag förstått är viktigt så det får införskaffas.  Jag ger dem även brännässlor men har inte gett dem grenar och så än. 
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #7 skrivet: 02 mar-10 kl 14:12 »
Ryafår skall ha mineraler med koppar.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 02 mar-10 kl 18:38 »
Nässlor innehåller massor av mineraler, så det är bra att ge dem, även grenar att gnaga på. Tycker också mig se på mina får att har de tillgång till "naturliga" mineraler så föredrar de dem. De verkar också ha bra koll på vad de ska äta för att få i sig det de behöver för tillfället.

Men att ha mineraler och selen hemma är ju bra.
Själv ger jag lite löst mineralfoder för får med koppar, men inte fri tillgång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser