Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om oljemåleri på masonit/mdf  (läst 13785 gånger)

Vild blomma

• Småland
Om oljemåleri på masonit/mdf
« skrivet: 01 mar-10 kl 10:55 »
Hej! :)

Jag ska börja måla i olja :D. Funderar på att använda masonit, eftersom det verkar billigt och bra. I en av böckerna om oljemåleri som jag läst står det att man, för att kunna använda masoniten, först måste tvätta av den med aceton, eftersom ytan är täckt av paraffin, sedan torka av den med terpentin och stryka den med mellanfernissa. Detta verkar onödigt krångligt ::), och dessutom hade jag inte tänkt köpa någon terpentin eftersom jag ska måla med vattenlösliga oljefärger. Finns det andra sätt att göra masoniten målningsduglig? Går det att måla direkt på mdf eller gäller samma sak där? Någon som har erfarenhet av oljemåling på masonit/mdf - blir det snyggt? Eller rekommenderar ni nåt annat underlag?  ???
Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Om oljemåleri på masonit/mdf
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 11:06 »
Jag har målat olja på masonit. Om jag inte minns helt jäkla galet så rollade jag bara vanlig vit färg på och målade på detta sedan.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vild blomma

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 11:10 »
Tack för det snabba svaret :D !

Låter enkelt och bra.
Vilken typ av vit färg använde du?

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 11:16 »
Jadu, det är mer än 10 år sen jag hade tid med måleri.. :-\ Så jag minns inte riktigt, men skulle kännas logiskt att ta nån vit inomhusfärg bara.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vild blomma

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 11:22 »
Okej, tackar!  :)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 12:08 »
Så länge ni tänker måla fult och slänga bort, så gör som ni känner.. när ni tänker ge bort/sälja/spara till eftervärlden, gör så att det HÅLLER.

Hint: man vet aldrig när den där magiska bilden blir.

Vild blomma

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 14:43 »
Tack. :)

Hur gör man så att det HÅLLER då? ;)
I fråga om att förbereda masoniten/mdf:en alltså. Måste det vara krångligt för att bli hållbart? >:D
Blir det hållbart att grunda med inomhusfärg tror ni? Hur påverkar det oljefärgerna?

Jag vill gärna att mina bilder ska vara hållbara nog att ge bort eller behålla...

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 mar-10 kl 11:10 »
Rolla masoniten med vanlig vit takfärg, enkelt och billigt och jag vågar påstå att det blir hållbart. Har gjort såna panåer som är iaf. 20år gamla utan att påverkats.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 mar-10 kl 23:27 »
Måla ytan, mindre risk att skivorna blir fuktiga och ojämna i ytan och resultatet blir dåligt, måla även kanterna. Sätt gärna in en bild eller fler...Nyfiken.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 23:31 »
Tack. :)

Hur gör man så att det HÅLLER då? ;)
I fråga om att förbereda masoniten/mdf:en alltså. Måste det vara krångligt för att bli hållbart? >:D
Blir det hållbart att grunda med inomhusfärg tror ni? Hur påverkar det oljefärgerna?

Jag vill gärna att mina bilder ska vara hållbara nog att ge bort eller behålla...

Kanske är jag bara feg och lydig - men eftersom jag vill att mina mästerverk ska hålla hög kvalitet inte tjugo utan hellre tvåhundra år, så lyder jag snällt de krångliga gamla reglerna. Eftersom jag inte har tid att testa hur alternativen funkar (tillräckligt bra kvalla efter sisådär sjuttiofem år?), innan jag börjar måla.
Säger inte att alla måste göra så. Bara att det är så JAG tänker, personligen.  :)

Visigot

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 jun-10 kl 22:27 »
Jag har målat på masonit och det blir helt okej om man grundar ordentligt.

Annars kan man ju snickra ihop ramar av läkt, över dem spänner man lakansväv som man också grundmålar ordentligt. Bra att ha som billiga kladd dukar i mottsats till köpta (lite dyrare) dukar.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 jun-10 kl 18:10 »
Kan avlägga en liten rapport om hållbarheten.. Hittade en masonitmålning som jag började måla 1996. Den har legat på en fuktig vind i ett av uthusen och är helt opåverkad, kanske skulle jag ta och måla klart den nån gång  :)

Råless

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 28 sep-14 kl 01:33 »
Jag funderar också på oljemålning på masonite. Gärna större saker. Men slår sig inte masoniten om det börjar vara 1x2 meter eller så?

malarmaster

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 sep-14 kl 10:29 »
det finns ingen parafin på dagens masonite,det var i begynnelsen man använde det i tillverkningsprocessen,dagens masonite är helt enkelt bara högtryckspressat och det är den naturliga ligninen i massan som håller ihop den.
Till grundning på masonit går det alldeles utmärkt att använda dels oljebaserade innegrundfärger men ur arbetsmiljösynpunkt en vattenbaserad innegrundfärg till snickeri.
Takfärg går att använda om det är en kvalitetsfärg,de billiga innehåller stor halt av krita och lite bindningsmedel så det är risk för krackelering på just masonit.
Hållbarheten på tavlor med masonit och modern grundfärg är jättebra,jag har pannåer som är 30 år gamla och de är fortfarande perfekta trots lite fuktig förvaring ibland.
Man målade faktiskt tavlor på masonite redan när masoniten kom,och de tavlorna börjar närma sig 100 års jubileum.
Vill man undvika att stora skivor slår sig bör man måla bägge sidor,alternativet är att blöta ner skivan med rejält med vatten och sedan spika upp den på ett ramverk,i blött tillstånd,där sträcker den upp sig i torkningen.
masonit är ett fantastiskt material och oerhört tåligt,tyvärr finns det inte längre någon svensk tillverkning. Ulf

Råless

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 28 sep-14 kl 19:52 »
Tackar för tipsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser