Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemslakt  (läst 13020 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Hemslakt
« skrivet: 28 feb-10 kl 11:03 »
Hej! Har nu blivit skrämd av tvärvillkoren. Om man slaktar ett djur hemma måste man visa upp intyg på att inälvor och huvud gått till destruktion. Har man inte detta intyg blir det sanktioner. Jag vågar inte chansa.

Någon som vet om man kan få dispens för enstaka djur och lägga ut detta på skogen - egen mark? Hittar inte denna info någonstans, SLV, SJV osv.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hemslakt
« Svar #1 skrivet: 28 feb-10 kl 11:43 »
Ring och fråga. Vet av erfarenhet (bekant) att det kan bli jättedyrt om man gräver ner fel saker på fel ställe, men då är det kommunen man betalar böter till.

Man borde rimligen få slakta djur i liten skala för eget bruk (men svenska regler är sällan rimliga). Känner du någon som har broileruppfödning, eller någon som har slakteri, borde du kunna skicka det som ska destrueras i deras containrar, för en liten peng, och det borde inte myndigheterna kunna protestera mot, om du får ett kvitto.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 28 feb-10 kl 11:56 »
Kan man inte säga att man ger hunden inälvor och huvud?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 feb-10 kl 16:37 »
Det finns äldre kokböcker med recept för tillvaratagande av precis allt på en oxe.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #4 skrivet: 28 feb-10 kl 21:28 »
Det finns äldre kokböcker med recept för tillvaratagande av precis allt på en oxe.

Jag har thailändska kompisar som äter allt på djuret även skinnet!
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-10 kl 21:36 »
Det brukar stå i gamla kokböcker, att det man av olika skäl inte tog till vara, INTE fick slängas utan skänkas till fattiga husmödrar.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 28 feb-10 kl 22:06 »
Tack för svar!
Undrar vad myndigheterna säger om jag står på torget o skänker bort det hela!
Det verkar vara hårdare nu, faktiskt. Helt sjukt för det mest naturliga är ju att skogens djur får dra lite nytta av det jag inte vill ha.

Om jag hävdar att jag tagit reda på allt kanske jag måste visa min frysbox och det vill jag inte.

Det kanske är kommunen man ska fråga. Ska nog skaffa en anonym hotmailadress....

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 28 feb-10 kl 22:25 »
Du får säga att du åt upp inälvorna först...
Man kan väl ändå inte vara tvungen att visa sin frysbox. Eller de kanske skaffar en husrannsakans order om man vägrar...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #8 skrivet: 01 mar-10 kl 08:47 »
Nä, förmodligen kan de inte det. Myndigheter har nå'n lustig effekt på mig, jag vill bara gå och gömma mig. Kanske jag har gjort nå't fruktansvärt i ett tidigare liv så det är därför jag är rädd att göra fel!

Det är i alla fall sjukt när det som är naturligt blir så reglerat att det blir onaturligt. Förstår att många missbrukat alla "lagoma" regler så det då blir tuffare. Kollektiv bestraffning, kan man säga.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #9 skrivet: 09 mar-10 kl 23:24 »
Och nu ska man ta bse-prov om djuret är över 48 månader...Vad hittar de på nästa gång?

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 mar-10 kl 08:36 »
Man får inte lägga ut "Tamdjursavfall" på marken, vi har frågat, det är strängt förbjudet. BAra sådant som kommer från det vilda  får läggas ut, och enbart på det stället de skjutits.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 mar-10 kl 09:23 »
Bär man in det i köket, och sedan kommer på att man inte kan äta upp allt, så kan sådana matrester komposteras i godkänd kompost, som matavfall.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 10 mar-10 kl 12:04 »
Och nu ska man ta bse-prov om djuret är över 48 månader...Vad hittar de på nästa gång?

Så har det väl varit länge.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #13 skrivet: 10 mar-10 kl 12:13 »
Så har det väl varit länge.
Nej det börjar gälla 1a April när man slaktar hemma.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 10 mar-10 kl 13:49 »
Nej det börjar gälla 1a April när man slaktar hemma.

Å, sorry  :-[ tänkte  fel, vi slaktar ju inget hemma och på slakteriet har det ju varit länge iofs när djuren varit över 36 månader, men iaf.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #15 skrivet: 13 mar-10 kl 23:33 »
Bär man in det i köket, och sedan kommer på att man inte kan äta upp allt, så kan sådana matrester komposteras i godkänd kompost, som matavfall.

Undrar om det här resonemanget skulle hålla mot tvärvillkoren... Bra idé, dock.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #16 skrivet: 14 mar-10 kl 00:32 »
Skit i att dansa efter storebrors pipa..det är väl du som ska leva ditt liv..om du vill sno in dig i djurtarmar eller gräva ner dom i nån mosse är det väl ditt beslut och inte upp till pappa staten att bestämma över...vägra lyda idiotiska jävla översittarregelverk..slakta..släng tarmar och annat slaktavfall på kommunhusets trappa och åk hem och ta reda på köttet
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

bo_i_dala

« Svar #17 skrivet: 14 mar-10 kl 19:46 »
Hej!
Angående hemslakt av nöt och tvärvillkor finns ingen koppling idag! Har kollat med sjv!
MVH

Fritjoff

« Svar #18 skrivet: 14 mar-10 kl 19:52 »
Skit i att dansa efter storebrors pipa..det är väl du som ska leva ditt liv..om du vill sno in dig i djurtarmar eller gräva ner dom i nån mosse är det väl ditt beslut och inte upp till pappa staten att bestämma över...vägra lyda idiotiska jävla översittarregelverk..slakta..släng tarmar och annat slaktavfall på kommunhusets trappa och åk hem och ta reda på köttet

Även fast jag håller med dig, så är ju problemet bidragsberoendet. Bryter man mot ett tvärvillkor så kan orelaterade bidrag ryka. Och det blir dyrt för dom som bedriver jordbruk där bidragen är en del av inkomsten. Det är ett bra sätt ifrån storebrors sida att se till att alla kamrater följer pipan.

lj

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 26 apr-10 kl 18:31 »
Mitt färdiga svar om nån frågar var jag gör av slaktavfallet kommer att vara att jag gör hundmat av alltihopa.
Eftersom jag låter några slakta en del lamm härhemma kommer jag i år att beställa kadaverbilen så har jag kvitto på att jag ordentlig  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser