Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemslakt  (läst 13007 gånger)

gård t salu

• Uppland
SV: Hemslakt
« Svar #20 skrivet: 29 apr-10 kl 08:51 »
Även fast jag håller med dig, så är ju problemet bidragsberoendet. Bryter man mot ett tvärvillkor så kan orelaterade bidrag ryka. Och det blir dyrt för dom som bedriver jordbruk där bidragen är en del av inkomsten. Det är ett bra sätt ifrån storebrors sida att se till att alla kamrater följer pipan.

Just därför ska man låta bli att söka bidrag. Verksamheten ska kunna bära sig själv, alla eventuella bidrag bör ses som en bonus.
Mvh

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 apr-10 kl 10:13 »
slänger man resterna i soptunnan så går det till destruktion... sopräkningen kan man visa upp som intyg... djurparker,minkfarmar kennlar och sånt köper väl in slaktrester annars?
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 maj-10 kl 21:22 »
Skit i att dansa efter storebrors pipa..det är väl du som ska leva ditt liv..om du vill sno in dig i djurtarmar eller gräva ner dom i nån mosse är det väl ditt beslut och inte upp till pappa staten att bestämma över...vägra lyda idiotiska jävla översittarregelverk..slakta..släng tarmar och annat slaktavfall på kommunhusets trappa och åk hem och ta reda på köttet

Kanske inte den bästa iden, men ibland är det lugnast att inte fråga myndigheten om allt

Maddie

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 11 maj-10 kl 21:50 »
Detta är verkligen inte lätt, men kanske det är så att man kan säga att man kokar inälvorna  till hunden ( för hemslaktat får ju gå till hunden ), och skallen i en stooor gryta så man får allt kött på den också till hunden.... och sen ger man bort skallen till .... hunden som ben och skinnet har man lämnat på beredning och sen gett bort i julklapp till en kusin... ?  :-[   Kan det vara tillåtet ?  Kruxet med med att lämna avfallet till lantbrukstjänst är att det får inte följa med något annat än djuravfallet i kontainern...Och de lastar ju med en kran så jag kan alltså inte packa i säck ...  :-\   har inte riktigt kunnat lista ut detta... Man skickar ju ändå dödfödda lamm o kalvar så man kan ju lika gärna skicka slaktavfallet .. men hur...

edde_1

« Svar #24 skrivet: 11 maj-10 kl 22:20 »
Detta är verkligen inte lätt, men kanske det är så att man kan säga att man kokar inälvorna  till hunden ( för hemslaktat får ju gå till hunden ), och skallen i en stooor gryta så man får allt kött på den också till hunden.... och sen ger man bort skallen till .... hunden som ben och skinnet har man lämnat på beredning och sen gett bort i julklapp till en kusin... ?  :-[   Kan det vara tillåtet ?  Kruxet med med att lämna avfallet till lantbrukstjänst är att det får inte följa med något annat än djuravfallet i kontainern...Och de lastar ju med en kran så jag kan alltså inte packa i säck ...  :-\   har inte riktigt kunnat lista ut detta... Man skickar ju ändå dödfödda lamm o kalvar så man kan ju lika gärna skicka slaktavfallet .. men hur...

I skinnet kanske?

godegården

« Svar #25 skrivet: 14 maj-10 kl 21:06 »
Ja, ska man skicka från hemslakt så måste man vira in allt i skinnet och gärna knyta ihop så kadaver bilen får med  det med gripen

Maddie

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 14 maj-10 kl 21:26 »
Huva...  :-\   det verkar inte lätt... får försöka nästa gång....  o:)

Nina W

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 24 maj-10 kl 22:05 »
Jag har ingen aning om vart du bor, men i en del områden är det tillåtet att gräva ned döda djur och då borde det väl vara tillåtet att gräva ned slaktavfall också? Jag vet inte hur djupt man måste gräva, antagligen så djupt att inget rovdjur kan gräva upp härligheten.

godegården

« Svar #28 skrivet: 24 maj-10 kl 22:32 »
Det har mer med grundvatten och sådant än rovdjur att göra.
DEt är bara typ katter och hundar man får gräva ned. Häst krävs tillstånd, "produktions djur" måste skickas in

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 07 jun-10 kl 12:00 »
Jag vet att det inte är helt PK att försvara myndigheter på det här forumet, men det finns ju en anledning till att man ibland måste skriva folk på näsan vad de får och inte får göra.  ::)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 jun-10 kl 21:34 »
Jag brukar lämna in det på en biogasanläggning . Dom har tillstånd att ta in den typen av avfall i sin produktion

alo

« Svar #31 skrivet: 18 jul-10 kl 22:11 »
Lyfter denna tråd igen eftersom det blev aktuellt för oss nu.
Jag kollade vad hämtningen skulle kosta, ca 985 kr och sen ca 2,70/kg har jag för mig. Vi slaktar två ettåringar om året, en i juli en i oktober. Vi låter djuret hänga ca 10 dar före styckning.
Om jag väljer att ta två hämtningar så kostar det alltså ungefär 3000 kr. Nu blir det ju lite äckligt med  tarmar huvud och skinn väntandes på att benen från styckningen ska komma så tre hämtningar blir 4500 kr. I oktober kan man ju låta det ligga i tio dar om det nu inte finns nån regel som förbjuder det åxo, är det inte tillåtet så blir  uppåt 6000 kronor.
Vill man döda bort all småskalighet på landet där man har några djur för landskapsvård och självförsörjning?
Var kan man läsa reglerna, kan man skicka avfallet med nån grannes transport, hur länge får man vänta innan man skickar, hur mkt blir straffet om man avslöjas med att fuska?????

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 jul-10 kl 06:57 »
Kolla på www.sjv.se

Och visst är det så att man gör vad man kan för att det inte ska finnas djur i Sverige.
Det finns mängder med onödiga regler, som resten av världen inte har. Detta gör att allt vad djurhållning heter konkurrerar på olika vilkor

Kira

• Småland
« Svar #33 skrivet: 06 sep-11 kl 08:06 »
Väcker liv i denna tråd igen, hittade detta om hur man får göra i Finland, livet verkar lättare där.

http://www.evira.fi/portal/se/evira/sakenheter/animaliska_biprodukter/nedgravning/hemslakt_och_dodfodda_djur

Maddie

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 06 sep-11 kl 20:43 »
Men borde det inta vara så att de som är med i alla hälso program som finns på både nöt och får, borde väl få göra likadant ? Gräva ner det helt enkelt   ??? 

Vad kan det finnas kvar som kan smitta de vilda djuren om man har tex. A status i paratuberkulos och är Maedi Visna fri sedan 20 år tillbaka eller nåt.

Det hade kanske varit smart för då hade fler gått med i hälso programmen om man som " belöning" fick gräva ner sitt  slakt avfall (som ändå inte kan bli så mycket eftersom man bara får slakta för hus behov..  ::) )

Ek

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 06 sep-11 kl 22:10 »
Hemslaktat i åratal aldrig någon myndighet som frågat vad jag gör med räntera...

Maddie

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 07 sep-11 kl 12:43 »
Hemslaktat i åratal aldrig någon myndighet som frågat vad jag gör med räntera...

Jag har fått visa stall journaler,obduktionsrapporter, kadaver/ slaktavfallhämtnings papper vid kontroll . Allt måste finnas sparat sedan minst 6 år tillbaka. Allt var helt utan anmärkning  o:)

Körven

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 07 sep-11 kl 12:57 »
Det här är fan ta mig värre än i George Orwells bok 1984.........Myndigheternas utövning är inte så stolligt som man tror,det är stolligare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #38 skrivet: 07 sep-11 kl 20:58 »
VAd kan man riskera då om man inte "har sina papper i ordning" utan grävt ned slaktavfallet hemma? Indragna bidrag? Straffavgifter? Någon som har lyckats komma undan med att de äter allt och ger benen till hunden?
Som princip är det väl bra att följa regler och jag har full förståelse att dessa regler är viktiga när det gäller större besättningar men om jag slaktar ett par lamm om året hemma så är det ju helt galet om jag måste betala en massa för att få bli av med avfallet.
Smart om man kan lämna det på en biogasanläggning, fick du intyg på det då?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #39 skrivet: 07 sep-11 kl 21:28 »
Ja, visst kan man drabbas av konspirationsteorier för mindre ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser