Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nästa hund...  (läst 23383 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #60 skrivet: 28 feb-10 kl 17:31 »
Jag hade till att börja med kikat runt på lite hemsidor och kollat hur det ser ut rent generellt. När jag fastnat för någon skulle jag kolla Hunddata och se över hur väl uppföljda tidigare valpar och framför allt föräldradjuren är gällande mentalitet och hälsa. Tävlingsresultat är givetvis plus men inte ett måste om man har många MHn/Korningar att se på.
Det bästa är väl om man har träffat några hundar irl och kan kolla upp dem för att kanske få ett litet hum om vilka linjer som är vad så att säga.

Jag har några kennlar i huvudet som då när jag var väldigt insatt var mycket bra, det är ingen garanti för att det fortfarande är så givetvis men om du vill ha några namn droppade, nån varning och kanske lite mera info om just vår hanes stam så kan du ju PMa. Kommer inte diskutera såna saker helt öppet ;)

Japp, Pm:a gärna!  :D Det är alltid intressant med lite inside-info för en annan som är helt oinsatt i hoffe-världen.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 28 feb-10 kl 18:25 »
I "mitt-förra-liv" var jag testledare vid korning, och fick se ett antal riktigt läskiga exemplar hoffar, framförallt en som inte kunde "släppa" - stressa av. Den hunden fick avbryta pga detta. Det måste väl finnas MUH & korningsresultat hos rasklubbarna?

Bouvier var en av min ungdoms kärlekar..  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #62 skrivet: 28 feb-10 kl 20:06 »
Har på AH nu fått tips om Australian Cattledog... Är det nån som har nån erfarenhet av den?

/Sara

Birgit

« Svar #63 skrivet: 01 mar-10 kl 12:50 »
Vill bara svara AnetteK. Karelsk Björnhund är en utpräglad jakthund av spets typ. Har själv haft en. De är inte speciellt skälliga om de inte sitter i löplina, men de har en förmåga att dra iväg till skogs när det passar. Inte helt lätta att få dit man vill heller, utom när det gäller jakt. Ganska egensinniga.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 02 mar-10 kl 20:45 »
Australian Cattledog - dominanta, små muskelknippen som är byggda för att ta mycket stryk... och resa sig upp och göra om samma sak igen, och igen, och igen. Klarar du det så är det en trevlig hund.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #65 skrivet: 03 mar-10 kl 00:05 »
Australian Cattledog - dominanta, små muskelknippen som är byggda för att ta mycket stryk... och resa sig upp och göra om samma sak igen, och igen, och igen. Klarar du det så är det en trevlig hund.

Jag hade ju inte tänkt att ge den en massa stryk...  ;)

/Sara

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 03 mar-10 kl 00:15 »
Lapsk vallhund.

Tål klimatet, enkel pälsvård, skön att jobba med och tydlig på- och avknapp.
Smart, och dessutom 'urhund'.. och om vi så gärna kör med lantraser när det gäller allt annat..

Lapsk vallhund är en toppenhund!
Speciellt när man har just de önskemål du har.

Lev mjukt
/Lotta

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #67 skrivet: 03 mar-10 kl 06:50 »
Jag tyckte att det var grannens Vorsteh du beskrev, den gillar att dra och voffar lite lätt när det kommer nån. Ligger gärna i soffan och blir kliad med.   Och till vardags märks jakttendenserna bara då man går i stan och hon stannar i steget när hon ser duvor och kajor...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #68 skrivet: 03 mar-10 kl 14:23 »
Lapsk vallhund.

Tål klimatet, enkel pälsvård, skön att jobba med och tydlig på- och avknapp.
Smart, och dessutom 'urhund'.. och om vi så gärna kör med lantraser när det gäller allt annat..

Lapsk vallhund är en toppenhund!
Speciellt när man har just de önskemål du har.

Lev mjukt
/Lotta

Jo, dom verkar himla trevliga, men dom känns en aning för "ulliga och gullige" för att klara av vakt-biten... Jag vet inte om en huskey eller liknande blir så värst avskräckt om det kommer en lapsk vallhund och mopsar sig...  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #69 skrivet: 03 mar-10 kl 14:26 »
Jag tyckte att det var grannens Vorsteh du beskrev, den gillar att dra och voffar lite lätt när det kommer nån. Ligger gärna i soffan och blir kliad med.   Och till vardags märks jakttendenserna bara då man går i stan och hon stannar i steget när hon ser duvor och kajor...

Min kusin har två vorstrar, och jag kan inte riktigt se dom som vaktande hundar...  ;) Dom är lite mer som min flatte, dom pussar ihjäl allt och alla som kommer innanför grindarna.  ;D

Hade jag bara velat ha "moffet" när det gäller vaktandet så hade jag tagit ytterligare en flatte.  ;D

/Sara

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 03 mar-10 kl 14:43 »
Jo, dom verkar himla trevliga, men dom känns en aning för "ulliga och gullige" för att klara av vakt-biten... Jag vet inte om en huskey eller liknande blir så värst avskräckt om det kommer en lapsk vallhund och mopsar sig...  ;)

/Sara

Jag tänker inte försöka övertyga dig. Vill bara vara säker på att du vetat om att det är ett existerande alternativ.  :-[ Men en lapsk vallhund är generellt ingen fjolla, utan ska fixa att valla och vakta uppe i fjällvärlden, där ett möte med en husky är en piss i missisippi.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #71 skrivet: 03 mar-10 kl 14:45 »
Jag tänker inte försöka övertyga dig. Vill bara vara säker på att du vetat om att det är ett existerande alternativ.  :-[ Men en lapsk vallhund är generellt ingen fjolla, utan ska fixa att valla och vakta uppe i fjällvärlden, där ett möte med en husky är en piss i missisippi.

Jag ska absolut kolla på den lite närmare.  :)

/Sara

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #72 skrivet: 03 mar-10 kl 14:59 »
Vorstehn har ofta en god insikt i vad som behöver vaktas mot och inte..... framförallt de strävhåriga kanske.
Väljer du rätt strävhår så kommer du absolut få en hund med stor beslutsamhet som kommer försvara dig om det behövs.
Min vorsteh (strävhår/korthår) är världens mes i vanliga fall och gillar alla, men har "vallat" ut diverse ovälkomna från gården när det har behövts.

Eller som en gammal vorste-entusiast sa en gång: Man vet att man har en vorsteh när man cyklar in till stan med den, lutar cykeln mot en lyktsolpe och trär kopplet över styret. När man kommer tillbaka till cykeln igen så har hunden bitit ihjäl alla som rört vid cykeln, men cykeln står fortfarande upp...

Ovanstående skall såklart läsas med en nypa salt och lite humor men det stämmer till viss del, en bra vorsteh är bestämd och dådkraftig men vet sina gränser

När det gäller vorsteh i allmänhet så kan jag tycka att korthåren har blivit för höga, snabba och har svårt att hålla tyst. Säger jag att de är stressiga också så får jag väl hotbrev... Jag kan helt enkelt tycka att en del av de "nya vindsnabba" modellerna har tappat av/på knappen medan den finns kvar hos gamla typen.

Hur som helst jag har spårat, tävlat lite lydnad, agility med min och han har uppskattat allt men naturligtvis är det roligare med jakt, apportering och drag.
Jag lovar att en vettig vorsteh skulle gilla din träning men DU måste ju vilja ha en sån hund också annars blir det ju helt fel :)
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #73 skrivet: 03 mar-10 kl 15:42 »
Labrador är den hund som är mest allround. Du kan tävla bruks, viltspår,vanligt spår, sök, eftersök, agility, rallylydnad, apportering, jaktträning och inte minst utbilda den till försvarsmaktshund och räddningshund. Labradorer används även som jakthundar till älg. Sen har du en väldigt trevligfamilje hund som älskar barn men samtidigt ha skärpa och då menar jag den gamla labben och ingen jakt labbe. Vi har en labbe som är snart 9 år och försvarsmaktshund och tävlats mycket med samt även varit med i fågeljakt, där kan man snacka om en on och off knapp.
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 03 mar-10 kl 20:42 »
Men jag vill gärna att min nästa hund inte ska tycka jätte, jätte, jätte synd om sig själv om den inte får hälsa överväldigande på precis alla som kommer i närheten, vilket enligt mina erfarenheter exkluderar både vorsteh och labbe.  ;D
Labben är förresten alldeles för sjukdoms-tyngd för att jag skulle vilja välja den.

/Sara

sonja på slätten

• Halland
« Svar #75 skrivet: 03 mar-10 kl 20:54 »

Apropå det här med att rashundar ska vara så sjuka. Jag har nu min sjunde långhårscollie, den första  föddes 1969. Endast en av dem har varit sjuk över huvud taget före 10 års ålder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 03 mar-10 kl 22:08 »
Sonja - nerverna på collie idag är ju inte vad man skulle kunna önska.. Finns det någon uppfödare på collie i Sverige idag ( jag skulle gärna ha en korthårig ) som har hundar som har en smula mod o dådkraft?
undrar Annika nyfiket - jag kapar tråden helt hämmningslöst!  ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #77 skrivet: 03 mar-10 kl 22:14 »
Varför inte flytta över till  "Långhårig collie" längre ner på sidan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #78 skrivet: 04 mar-10 kl 10:57 »
En av mina träningkompisar har två Austr cattledogar och de är jätte trevliga hundar/ras. Hon tränar lyd/sök/spår/vallning med dom. De har en liten "kan/vill göra på mitt sätt" men jag ser många likheter med dom och min schäfer träningsmässigt. Hade jag plats så skulle jag gärna ha en cattledog att tävla med.

Labben är ett bra förslag. En riktig allroundhund och då framförallt jaktlabben som är min favorit. Nackdelen är väl att de inte är så vaktiga. Visst så vaktar och skäller de men den inger ingen respekt. Alla människor tror ju att labbar bara är glada och viftar på svansen.

Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

höna

« Svar #79 skrivet: 04 mar-10 kl 12:29 »
det finns bara en hund som passar in på din lista. pyreneer. absolut världens bästa vakthund otroligt intuitiv. klok. frisk ras med starkt psyke och mycket pondus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, Bokohammare, MaBr, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser