Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga gammal hydrofor  (läst 7607 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Laga gammal hydrofor
« skrivet: 27 feb-10 kl 13:16 »
Hejsan
Har en gammal hydrofor där ett plaströr frusit sönder. Det är ett genomskinligt plaströr som löper längs med hydroforen, tror att det är någon form av indikator på trycket i den, eller luftmängden kanske..

Någon som vet vart man skulle kunna hitta ett genomskinligt plaströr, 10 mm grovt och någon meter långt?

Den är ju ganska gammal och sliten denna hydrofor men det är sådant jäkla jobb att byta ut hela så om man kunde skrämma igång den igen så sparar men en massa arbete..

Tord_Lj

• Gäst
SV: Laga gammal hydrofor
« Svar #1 skrivet: 27 feb-10 kl 13:28 »
Jag köpte nytt synrör och kopplingar hos Robota AB (robota.se).
Kommer inte ihåg vad det kostade men var inte så dyrt har jag för mig.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-10 kl 13:43 »
Halaj!

Om du inte känner att du har ett behov av att se nivån kan du väl bara ersätta röret med en bit 10 mm kopparrör från närmaste VVSbutik?

//T

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 feb-10 kl 13:45 »
Ja.. Funderade faktiskt på det.. Jag är själv imobiliserad för tillfället men far var här nyss och pluggade ändarna med några plastbrickor så länge. Drar nog dit ett kopparrör när jag är på benen igen om någon månad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 27 feb-10 kl 17:44 »
Annars borde väl ett PEX-rör (vitt och halvgenomskinligt) kunna passa bra där?

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-10 kl 09:37 »
Hittar du inget rör som passar, går det på de flesta att stänga av tilloppen till nivåröret.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-10 kl 12:25 »
Men leta i första han efter ett genomskinligt, det måste ju varenda rörfirma kunna fixa. Att se nivån är ju väldigt praktiskt för att veta om det är lagom med luft i den.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 feb-10 kl 14:47 »
När det börjar bli för lite luft, hör man det, den startar för ofta.  Min läcker lite luft så den töms några ggr per år.  Röret är inte genomskinligt så länge här, det är gott om järn, och jag har ett björnfilter för att fånga upp den mesta rosten.

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-10 kl 10:12 »
hejsan.
Ett nytt sådant rör inkulsive packningar kostar 31:- på rinkabyrör, sen blir det tyvärr frakt och expeditionsavgift på 128:-
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 02 mar-10 kl 10:27 »
Köp en ny hydrofor! Dom är inte så dyra och är mindre och smäckrare. Du får mer plots över! Och så drar de mindre ström. :D
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 02 mar-10 kl 10:29 »
Köp en ny hydrofor! Dom är inte så dyra och är mindre och smäckrare. Du får mer plots över! Och så drar de mindre ström. :D
plats, har svårt att stava ibland ;)
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 mar-10 kl 10:33 »
Är de mindre startar de oftare, eller menar du de där små hydrpressarna, som har en gummiblära?  En sådan skulle jag absolut inte byta till om jag hade en hydrofor.
Och de drar inte mindre ström, en hydrofor drar ingen ström alls, däremot kan pumpen göra det.

http://www.winnerhaga.com/vatten131.html

« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 10:48 av Skytten »

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 mar-10 kl 11:01 »
Det spelar ju ingen roll vad man har, strömåtgången blir ju samma. Vattnet ska från brunn till kran, oavsett hur det går till så drar det lika mycket energi. Såvida man inte hämtar med hink.
En hydropress har väl inte riktigt samma kapacitet som en vanlig hydrofor?

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-10 kl 13:01 »
Halaj!

Har för mig att en 50 liters hydropress ersätter en 150 liters hydrofor i kapacitet.
Luften är sas ”förspänd” i en hydropress.

//T

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 mar-10 kl 13:05 »
Vattnet luftas dåligt i en hydropress och när bläran ska bytas dyker ofta en gägga som luktar apa upp.

Har man  inte plats till en hydrofor, kan man ju bli tvungen att koppla en hydropress, men jag anser att en hydrofor  är bättre. man kan lätt koppla ett filter till en hydrofor dessutom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare
skogaliten, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser