Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönsterkit Linoljebaserat eller Silikon  (läst 28065 gånger)

fyytl

• Gästrikland
    • Järbo trädgårdsservice
Fönsterkit Linoljebaserat eller Silikon
« skrivet: 24 feb-10 kl 19:35 »
När vi var inne i affären häromdagen för att köpa fönsterkit. Så började biträdet argumentera  och prata om att vi borde köpa silikonbaserat kit, att det skulle vara så mycket bättre. Vi åkte trots allt hem med vår linolje kit men vad tycker ni andra? ::)

Egen företagare som vill kunna leva på egen skog och trädgårdsskötsel. Driver med min sambo ett solosågverk och en trädgårdsfirma. Producerar lokalt virke med målet att få rätt virke, skapat med långsam tillväxt. Drömmer om höns, kaniner och andra matnyttiga djur samt egen odling på vår gård.

Bullerybo

• Närke
SV: Fönsterkit Linoljebaserat eller Silikon
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 19:48 »
Linoljefärg fäster inte på silikon så det skulle väl bli lite trixigt...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 24 feb-10 kl 19:56 »
Man ska överhuvudtaget passa sig för allt som har med silikon att göra om man vill kunna måla eller limma något i närheten och förväntar sig att det ska gå bra.  Ska man absolut använda ett "modernt" kitt eller tätningsmassa så bör man välja något som inte är silikonbaserat - det finns många produkter som är baserade på t ex butylgummi, alkydharts, latex eller polyuretan, och som det inte kryper ut silikonolja ifrån.

Ska man absolut använda silikonbaserade tätningsmassor, så kolla noga att den inte luktar ättika under härdningen. Det är typiskt för de allra sämsta sorterna som sprider mycket silikonolja ifrån sig. Dessutom kan de syror som utsöndras under härdningen ge korrosion på metallföremål i närheten.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 20:00 »
Har själv råkat ut för säljarna i bygghandeln som sa att man inte håller på med vanligt kitt längre. Utan självklart skulle ha något nytt high-tech på tub.

Kände mig som en riktig kuf och värsta bakåtsträvaren. *suckar*

Jag förstår inte vad det är för fel på sånt som har använts i många, många år. Och varför nya moderna material anses som bättre utan att ha blivit testade ordentligt.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-10 kl 20:00 »
Beror på vad du ska måla med... är det ingen målning planerad så är det nog hugget som stucket, skulle kunna tänka mig att det silikonbaserade bättre behåller sin elasticitet jmf med linoljekit.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-10 kl 20:03 »
En gång i tiden var linolja också nytt och oprövat... allt nytt är inte bra bara för att det är nytt, men allt gammalt är inte heller bra bara för att det är gammalt.

Hade man aldrig provat på nått nytt så hade vi fortfarande bott i grottor  ;)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #6 skrivet: 24 feb-10 kl 20:19 »
Linoljekitt såklart. Silikon i vilken form det nu må vara kan man möjligtvis använda i badrum. Det är nästan inget som fäster på silikon, och ger man sig på att försöka få bort eländet får man lätt silikonpartiklar som smittar närliggande ytor med fula fiskögon som resultat vid målning.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 feb-10 kl 20:35 »
Jag brukar säga att har du använt polyuretanskum, när du satte dit fönstret, så ska det tamejfan vara silkonkitt i fönstret, annars linoljekitt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-10 kl 21:34 »
Köp det som i inte talgoxarna pickar bort !!!!    Mina fönster är kitt ätna fast det är målade. Köpte en sort som talgoxarna inte ville ha ! och det kittet är iaf övermålningsbart.  Prövade först med att blanda vitpeppar i men det hjälpte inte    ;D

ninni

• Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
« Svar #9 skrivet: 24 feb-10 kl 22:55 »
LINOLJEKITT,helst hemgjort enligt recept ur denna utmärkta skift för ngt år sedan,köp KRITA O KOKT LINOLJA,enkelt o mycket billigt!
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-10 kl 23:19 »
Skulle oxå satsa på något inte småfåglarna tycker om, jag måste kitta om mina fönster för fåglarna ätit upp merparten av linoljekittet med vitppar i, Kitta fönster vill man ju inte göra fler ggr än nödvändigt! =)=)
   Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

trädman

« Svar #11 skrivet: 25 feb-10 kl 00:06 »
Jag har använt linoljekitt som jag köpt från Ottossons färgmakeri. Tycker det har fungerat bra. Hittills inga fågelproblem och färgen sitter kvar

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-10 kl 07:39 »
LINOLJEKITT,helst hemgjort enligt recept ur denna utmärkta skift för ngt år sedan,köp KRITA O KOKT LINOLJA,enkelt o mycket billigt!
Det ska helst vara rå linolja så håller sig kittet smidigt längre.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 feb-10 kl 07:59 »
Spelar mindre roll om linoljan är kokt eller ej. Kokt linolja torkar fortare, och det har sina fördelar, om man vill måla utan att vänta för länge, och andra sidan kan man inte förvara den lika länge pga av den torkar. 

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 25 feb-10 kl 08:53 »
Spelar mindre roll om linoljan är kokt eller ej. Kokt linolja torkar fortare, och det har sina fördelar, om man vill måla utan att vänta för länge, och andra sidan kan man inte förvara den lika länge pga av den torkar.
I gamla recept är det rå som gäller. Helst skulle en del av kritan ersättas med blyvitt också, för ett riktigt smidigt och hållbart kitt. Undra om zinkvitt skulle gå att använda som ersättning idag för att uppnå liknande egenskaper?

När jag har satt tillbaka de gamla fönstren i kåken så spelar allt detta mindre roll då  nästan alla är spårfalsade... :)

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 feb-10 kl 09:02 »
Blyet var nog mest till för att avskräcka de som betraktade det som mat.
Jag gissar att zinkvitt går bra att blanda i. Men tror inte det gör sådär mycket nytta.
Någon detterent  mot fåglarna kan man nog hellre ha i den färg man målar över.

Peppar och sådant som våra smaklökar reagerar på, behöver inte ha samma verkan på fåglarnas.

Fåglarna äter kittet huvudsakligen innan det helt torkat, och det är bla därför kokt linolja kan föredras, eftersom det torkar fortare.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 25 feb-10 kl 09:25 »
Nej, vidhåller att blyvitt var till för smidighet och hållbarhet. Kitt med enbart krita ansågs vara en fattigmanslösning. Har läst det i ett utdrag ur någon gammal byggnadslära. Tror den stod citerat i "Så målade man". Även gammal linoljefärg med blyvitt håller ju extremt länge och blir inte sprött i första taget. 

Tror inte att det skulle få fåglar att låta bli kittet heller, men de kommer ju garanterat att dö om de äter det.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 25 feb-10 kl 09:39 »
Blyvitt förbjöds redan på 1800-talet pga dess giftighet, istället införde man zinkvitt.

Bly är inget som man stoppar in i färger lite hipp som happ.

Att använda blyfärger vittnar om en total avsaknad av "miljötänk".

Låt blyfärgerna höra till det förgångna precis som arsenik, kvicksilver, DDT och andra farliga miljögifter.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 feb-10 kl 09:42 »
Blyvitt förbjöds redan på 1800-talet pga dess giftighet, istället införde man zinkvitt.

Bly är inget som man stoppar in i färger lite hipp som happ.

Att använda blyfärger vittnar om en total avsaknad av "miljötänk".

Låt blyfärgerna höra till det förgångna precis som arsenik, kvicksilver, DDT och andra farliga miljögifter.

Läs inte för fortare än du tillgodogör dej, ingen har rekommenderat blyvitt!!!!!

man hade blyvitt och zinkvitt   som pigment i vit linoljefärg förr, och man tog helt sonika och rörde ut färgen med krita för att få kitt.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 25 feb-10 kl 09:51 »
Ska man använda blyvitt idag så lär det bli att framställa den själv... Givetvis är blyvitt inget som ska användas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser