Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantera gammalt strö  (läst 3199 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Hantera gammalt strö
« skrivet: 23 feb-10 kl 23:50 »
Jag bor i ett villasamhälle och planerar nu att skaffa en liten flock hönor (4-6st). Nu funderar jag på hur jag ska hantera ströbädden och gödseln när jag städar hönshuset... jag kan ju liksom inte anlägga en gödselstack... grannarna blir nog inte så glada då. Har någon nått tips hur man kan förvara och sedan bli av med det?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hantera gammalt strö
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 08:08 »
Köp en sluten kompost, avsedd för hushållskompost. Eller snarare två. Gödseln komposteras snabbt och luktfritt, och kan sedan användas som gödning/jordförbättring hos dig och hos trädgårdsintresserade grannar. Det borde göra dina höns populära, det finns inget bättre än komposterad hönsgödsel om man odlar grönsaker.

Fyll den ena komposten, vänta tre varma månader, under tiden använder du den andra komposten. Töm den första komposten på härlig näringsrik jordförbättrande hönskompost, och fyll den igen medan du väntar på att den andra komposten komposteras.

Du måste ha två komposter som rymmer ca 6 månaders gödsel, eftersom den inte komposteras tillräckligt på vintern (i normalfallet). Om du bedömmer att 6 månaders gödsel inte får plats i den kompost som du hittar kan du ha tre istället, enligt samma princip.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 25 feb-10 kl 20:33 »
hej,

jag har 8 höns hemma på tomten i en villa område.... det bästa man kan göra är att ha en gödselbräda under pinnarna... jag får ut 15l skit varannan vecka.. då är den helt fri ifrån spån... spånet håller sig mycket rent ( man kan plocka upp enstaka skit högar när de torkat) Jag byter spån bäddet 2 gånger per år.... Den är kruttorr och luktar inget. Mina höns som bor i en lada har inte gödselbräda och där får jag byta spånet under pinnarna en gång i veckan... men där har jag mer plats till gödseln. Jag har två kompostar igång ( gröna anna heter de) och får ut någon kubik kompost per år ifrån dessa 6 höns.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-10 kl 21:07 »
>>ieenilorac>>  Menar du att man komposterar endast hönsskit eller strö+hönsskit?

>>earthangel>>  Om man säljer hönsgödsel, vill då "kunderna" ha hönsskiten som den är eller komposterad på nått sätt?

Om man komposterar strö och hönsskit tillsammans... blir det en bra kompost med sågsppån? Eller ska man hellre strö med torv i hönshuset?

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

patrick.

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 feb-10 kl 21:11 »

>>earthangel>>  Om man säljer hönsgödsel, vill då "kunderna" ha hönsskiten som den är eller komposterad på nått sätt?

tänk på att inte ge hönsen helt spannmål om du ska sälja gödslen... tror inte kunderna blir så glade när de får en hel sädes åker i trädgårds landet :P :P :P

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 25 feb-10 kl 21:21 »
hej,

vissa grannar ta komposterat gödsel och andrar ta det färskt och blandar med vatten...

Jag använder ströet som spån i komposten med god resultat.....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-10 kl 21:36 »
tänk på att inte ge hönsen helt spannmål om du ska sälja gödslen... tror inte kunderna blir så glade när de får en hel sädes åker i trädgårds landet :P :P :P

Tack för tipset! ;)

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 25 feb-10 kl 21:44 »
Tack för tipset! ;)

hej,

man kan blandar med vatten och använder kanna med stril......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 25 feb-10 kl 21:47 »
>>ieenilorac>>  Menar du att man komposterar endast hönsskit eller strö+hönsskit?
Om komposten ska fungera bra måste man blanda rimliga mängder kväverikt material (hönsskit) med en rimlig andel kolrikt material (strö, torra löv, torv, halm).

Man får prova sig fram, men om det ska kompsteras, inte ruttna eller jäsa, bör man inte ha mer än max 60% skit är min bedömning.

Om man vill kan man blanda gödseln direkt med vatten, som earthangel skriver. Då blandar man typ hälften skit, hälften vatten, låter stå ett par dagar, och sedan späder man vattnet till ljus tefärg, samtidigt som man fyller på mer vatten på skiten. När vattnet inte längre blir mörkare än te kan man sprida gödseln direkt i rabatten, då har kvävenivån sjunkit så att man inte längre riskerar att bränna växternas blad och rötter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 09:20 »
Vi har haft en del problem med våra två varmkomposter denna iskalla vinter. De fryser!

Vi har gödselbinge, men vill raka av i hink dagligdags. På golvet har vi strö i form av spån. Det blir ca 5L dagligen att kompostera. Det var inte riktigt vad vi tänkt oss att köra resterande till VAFAB för förbränning, men detta är status.

Till viss del bekymrad I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 18:27 »
Vi har haft en del problem med våra två varmkomposter denna iskalla vinter. De fryser!
Få varmkomposter är tillräckligt isolerade för en sådan här vinter. Jag lägger glatt i mer färskt material i min, det börjar komposteras när det blir varmare, inget problem.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 04 mar-10 kl 20:56 »
Har aldrig haft problem med lukt. Den kan gott bränna om det skulle behövas. Kanske inte lämpligt om du har radhustomt på 120 kvm men då har du väl knappast hönor?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 04 mar-10 kl 23:09 »
Har iaf en tomt på 1910kvm som bara har grannar på två sidor.
« Senast ändrad: 09 mar-10 kl 10:20 av Helena R »

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 4 användare (2 dolda)
Conorcccc, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser