Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i hönshuset?  (läst 8925 gånger)

C-Lina

• Bohuslän
Golv i hönshuset?
« skrivet: 23 feb-10 kl 21:17 »
Hej alla!

Jag är helt ny här men har läst många trådar här i forumet. Nu ska vi äntligen bygga om en del av en äldre byggnad till hönshus! Och jag har en mängd frågor som jag hoppas ni kan hjälpa till med  :)

Det är trägolv idag, stora breda plank, hur ska jag göra med golvet? Det blir väl inte så trevligt efter ett tag med trägolv eller? Ska självklart städa hos mina nya skyddslingar men har ingen erfarenhet av hur blött och så det blir av höns, har bara haft hästar i hela mitt liv och jämför med dem... Har läst i någon tråd att de lagt in en våtrumsmatta som golv, har ni tips om den ska vara lös eller sättas fast? Kanter upp en bit mot väggarna? Vill ju ha det lättstadat vid storstädningarna oxå.

Funderar även på att isolera golvet lite så det inte blir så kallt, med den vintern vi har i år behövs nog det... Någon som har några tips om det med? Väggar och tak är redan isolerade. Vet inte riktigt hur det ser ut under golvet eller om det bara är ett lager plank, alldeles för mycket snö just nu och har inte funderat på hur det ser ut där innan. Men det är i alla fall ingen gjuten platta.

Är det någon som har lite tips och idéer så är jag mer än tacksam!

MVH
Carolina
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

Bullerybo

• Närke
SV: Golv i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 21:53 »
Har tänkt smacka på sådana där blå frigolitliknande markisoleringsplattor och sedan något över. Enl. svärfar (som har haft höns länge) ska ett spontat brädgolv vara bra ovanpå. Tycker det låter som om det skulle suga upp skit men ska fråga vidare.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 22:02 »
Jag har breda vanliga golvbrädor i botten på mitt hönshus och trodde att de skulle bli jätteäckligt och ruttna eller något utan skydd så jag la en plastmatta ovanpå. Nu räkte biten jag fick tag i inte riktigt till hela ytan och såhär efter många års användning kan jag konstatera att golvet är intakt och riktigt lättrengjort medan plastmattan är utsliten och tråkigt sedan länge.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

turlar

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 feb-10 kl 22:41 »
Har byggt ett hönshus i en svinkätte
Där fanns ett betonggolv direkt på mark
Detta avjämnades med torr sand och täcktes med byggfolie.
för att stoppa ångvandring.
Därpå lades frgolit-cellplast 95 mm  Kval. 80
Däpå billig ply 12mm utan spånter
Limmade 15 cm.ers  Masonitremser under skarverna
Hellimmade en billig Plastmatta med 15cm uppvik som kemsvetsades.
Strör med kutterspån på detta, kan inte se att det blir något slitage på mattan   En nackdel halt för hönsen, som de dock har vant sig vid.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

C-Lina

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 10:09 »
Tack för alla tips! Får se hur vi gör när snön smält så vi kan kolla under byggnaden  ;)
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 10:17 »
Aldrig fel med betonggolv även om det är "fuskbygge". Det blir rejält med strö på golvet vintertid så bekymra dig inte om isolering.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-10 kl 13:32 »
Vi köpte en fin men billig plastmatta som vi la på golvet och upp på den vägg där sittpinnarna sitter. Sedan har vi målat de andra väggarna med vit våtrumsfärg och längst ner vid golvet sitter det en riktigt bred vitmålad planka som en golvlist. I alla tänkbara springor har vi fogat med latex.

Städningen går som en dans!

Absolut inga problem med plastmatta på golvet, vi har ju ändå täckande med strö och hö.
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 04 mar-10 kl 20:53 »
Golvbrunn och dusch?  ;)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 04 mar-10 kl 20:59 »
Min personliga erfarenhet är att det sällan eller aldrig blir vått eller skitigt på golvet i ett hönshus om man har gödselbord under sittpinnarna och hönsen har möjlighet till daglig utevistelse.

En ganska tjock ströbädd av t ex spån, torv eller en blandning av dessa som rörs om lite då och då så det inte blir packat håller sig torr hela vintern hos mig. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
piona, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser