Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Tacka låg på rygg  (läst 12427 gånger)

purelyplatonic

Hjälp! Tacka låg på rygg
« skrivet: 23 feb-10 kl 09:07 »
Nu måste ni ahjälpa mig med era fårkunskaper.
Jag var ute och skulle fodra nu och hittade vår gamla tacka liggandes på sidan/ryggen och kunde inte komma upp. Jag fick över henne till magläge och hon har försökt att ställa sig upp men lyckas ej. Hon är högdräktig ska lamma om 2-4 veckor antagligen och har minst 3 foster (hon hade 4 förr förra året).
Hon flåsar rätt mycket och jag har försökt att ställa henne upp men hon vill inte hjälpa till.

Vad gör jag? Jag antar att  jag måste ha upp henne på benen men finns det tips och trix på hur man gör eller är det bara att försöka att lyfta henne upp benen.
Hur länge kan hon ligga utan att det går utför för henne eller kan det redan vara försent?

Vad är det de drabbas av med att ligga på rygg?

Maddie

• Uppland
SV: Hjälp! Tacka låg på rygg
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 09:32 »
jag har rullat upp flera som legat  på rygg men de har inte varit dräktiga . De har inte kunnat gå direkt efter utan behövt hämta sig några timmar.( Liggandes normalt ) Sen har de kommit upp med lite hjälp . Men de har som sagt inte varit dräktiga... det brukar hända på sommaren ute på bete där de lagt sig  i en svacka/ grop och sen hamnat uppochner i stället

Obs: Det kanske finns en annan orsak till att hon låg på rygg/sida om hon inte låg fast ? ex början till dräktighetsförlamning ??  Acidos ?
« Senast ändrad: 23 feb-10 kl 09:38 av Maddie »

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 09:37 »
Tack för svar. Då kan jag pusta ut och varva ner lite och vänta och se vad som händer helt enkelt.
jag går väl ut och försöker putta på henne lite då och då och se om jag får någon reaktion.

När jag gav de andra kraftfoder så gjorde hon inte ett enda försök till att ställa sig upp. det känns inte bra men om hon får vila lite så kanske det ordnar sig.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-10 kl 09:48 »
Hoppas det ..... annars ring och rådfråga veterinären  :)

mosesmia

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-10 kl 10:03 »
Är du säker på att det inte är dags för lammning, och att fostren ligger fel.
Min ryatacka var så här förra året, men då hade lammningen satt igång och första låg fel. Fick dra ut 2 döda lamm och de tredje levde än.

Men om du är säker på tiden för lamning så kontakta vet.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 23 feb-10 kl 10:10 »
Första möjliga lamning (145 dagar från baggepåsläpp) är nästa torsdag.

Jag tittade henne i rumpan och det såg inte ut som att det var på gång och hennes juver är inte fullt ännu. Så därför antar jag att det inte är lamning.

Jag var precis ute och tvingade i henne energibalans och då blev hon arg och försökte ta sig upp men lyckades inte. Jag hoppas att dte går bättre om hon förösker om 1 timme.

Funderar starkt på att ringa vet men jag kanske ska avvakta 1 timme till sen ringer jag.

purelyplatonic

« Svar #6 skrivet: 23 feb-10 kl 11:10 »
Hon har tyvärr inte rest sig och jag har nu ringt vet som inte had eså mycket att komma med utan trodde då på kalkbrist eller sockerbrist. Hon ska komma och kolla runt 2-3 tiden. Hoppas hoppas att dte har blivit en förbättring innan dess.

När de ger kalk....kaster de inte sina foster då om det är kalkbrist?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 23 feb-10 kl 11:42 »
Vi hade en tacka som lade sig ner förra året och hon blev bara sämre och sämre. Vi fick baxat in henne i kombin och for till veterinären (klockan 11 en fredag kväll, tur att vi har en vet som alltid är i tjänst.... :)). Tackan fick kalk direkt i blodet och även under huden + att vi gav henne kalk några gånger till efteråt.

Hon blev bra igen och födde, en månad senare, två fina lamm. Tacklammet har växt bra men bagglammet är en tanig stackare som antagligen fick en väl tuff start i livet. Han går kvar hos oss och vi hoppas att han lägger på sig under sommaren.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 13:11 »
Detta har hänt mig några gånger, det som händer är ofta att de lagt sig i någon grop eller åt fel håll för nära väggen, i kombination med att de är så klumpiga som högdräktiga.

Det hände senast för några veckor sedan med en tacka född -08 som är bred som en schetlandsponny över ryggen  ::) Hon låg på rygg när jag kom ner på morgonen, jag vände upp henne och hon ville inte resa sig först. Hon kom upp darrigt på bakbenen men fick inte upp frambenen. Jag gav henne en stund och puttade sen på henne igen. Till slut kom hon upp men var alldeles darrig och vinglig. Jag gav henne en stund till och började sedan milt putta runt henne så hon fick ta några steg i taget så hon fick igång blodcirkulation och mage.

På kvällen var hon bättre, men fortfarande lite ostadig och passiv. Det tog drygt ett dygn innan hon var OK igen. Så lång tid har det inte tagit förut, och detta var ändå en ung tacka.

Ligger de för länge så kan våmmen stanna och de kan behöva hjälp att komma igång med den igen. Annar sskulle jag fortsätta försöka få upp henne så hon kommer igång, men det är väl inte fel med överysn av veterinär heller.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

anne-lie50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 feb-10 kl 14:05 »
hade en tacka som låg påsidan o kunde inte komma upp, jag reste henne hon var lite vinglig men tog sig bra, 3 dygn senare kastade hon 2 lamm, de har dött i magen ,troligen för att hon låg fel för länge.

purelyplatonic

« Svar #10 skrivet: 23 feb-10 kl 15:40 »
Nu har vet varit här och gett henne kalk och sockerlösning. Vet trodde helt klart att det var kalkbrist men visste inte riktigt om hon skulle bli bra igen men hoppades verkligen på det.

Håll tummarna nu...jag återkommer vid förändring.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-10 kl 15:56 »
Bara som ett tillägg till ovanstående så säger man att ett får inte klarar med än 20 min på rygg. Detta eftersom våmmen vid ryggläge trycker på lungorna så att de får syrebrist/kvävs. 4 lamm i magen dessutom, trycker nog ännuvärre.
Nu får man ta 20 min med en nypa salt, det måste vara individuellt hur länge de klarar och beroende på ställning.
Detta kan vara bra att veta inför någon liknande situation.
Bra att veterinären varit där och behandlat eftersom uppenbarligen hon hade fler problem än att hon "körde fast" i ströbädden. ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

purelyplatonic

« Svar #12 skrivet: 23 feb-10 kl 16:13 »
Satt och läste i fårboken av sjödin och där står det att låga kalciumvärden kan uppstå veckorna före förlossning. Det har även setts vid köldstress efter klippning i stark kyla samt efter snabba foderbyten.

Vi klippte våra får för 1 vecka sedan och igår var det ju riktigt kallt ute. Så det kan ju vara orsaken samt att det är snart dags för lamning.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 23 feb-10 kl 18:14 »
Får som hamnar på rygg är för otympliga för att hantera sin kropp. Sker oftast vid högdräktighet hos produktionsraser. Har framförallt att göra med breda bogar och tackans egen passivitet.
Hade själv en hel del sådana problem med mina största o bredaste finullstackor. OBS: Vissa av dem fick aldrig mer än ett eller två lamm (kanske smygkorsade?).
Har aldrig inträffat efter att vi rensade ut alla större/breda tackor och inte ens i närheten av ryggläge på gutar och roslag. De är anpassade för terräng, inte plana golv!
Att de hamnar på rygg som högdräktiga tyder inte på någon sjukdom, men de överlever inte någon längre stund, som jag förstått kvävs de långsamt.

purelyplatonic

« Svar #14 skrivet: 23 feb-10 kl 19:09 »
Men att de kvävs är det när de fortfarande är i ryggläge eller gäller det efter att man har vänt dem rätt?

Nu ska jag ut och fodra och kolla till henne. Hade hon inte rest sig till sena kvällen så skulle jag spruta kalk under huden på henne.
hon hade låg temp också sa vet så nu ligger hon med täcke på sig.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 24 feb-10 kl 07:24 »
Kvävning gäller ryggläget.
Däremot kan magen vara svår att få igång efter, om de legat länge. Men att försöka få upp dem kvickt är det bästa, som svekhult-ia skrev. De kan behöva stöttning i början också, annars kan de ramla igen.

purelyplatonic

« Svar #16 skrivet: 24 feb-10 kl 08:56 »
Hon kunde inte resa sig nu heller men kravlar om kring lite så piggare borde hon vara. Hon ville dock inte äta eller dricka och hon idisslar inte.

Jag ska äta lite frukost och sen klä på barnen och ge mig ut och ge henne kalksprutona under huden och energibalans så hon får i sig socker och vätska.
Ska försöka hjälpa henne upp också. det ser ut som att det är baken som inte vill komma upp, benen verkar helt slöa.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 feb-10 kl 09:53 »
Förra våren hade jag en gute-tacka som var redigt bred.
Hon kom inte upp ifrån där hon lagt sig och eftersom det var en slänt så rullade hon nerför ett bra tag och när hon stannade så hade hornen hakat tag i marken så hon skadade nacken.
Hade ett rosslande läte när hon andades.
Hon kastade två lamm men kom på benen och åt men tyvärr var det inget att göra och hon fick gå vidare.

purelyplatonic

« Svar #18 skrivet: 24 feb-10 kl 10:00 »
Det ser rätt kört ut här också tror jag.
Hon verkar väldigt "lam" i benen, alla fyra och hennes temp ligger bara på 36,4 så det är väl bara att ringa vet för avlivning.  :(

Nu är jag väldigt glad över att jag betalade min fårförsäkring, velade rätt länge om jag skulle säga upp den eller ej.

Birgit

« Svar #19 skrivet: 24 feb-10 kl 10:45 »
Hon är väl antagligen medtagen av att ha legat för länge? Efter ryggläget är ju magen i oordning ett tag, upp till något dygn innan de börjar äta ordentligt.
Men försök få upp henne, stötta osv. så hon får igång benen. Massera dem osv.
Efter alla andra åtgärder med vet o annat slår man väl inte ihjäl henne utan att ha försökt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
Galaxie, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser