Detta har hänt mig några gånger, det som händer är ofta att de lagt sig i någon grop eller åt fel håll för nära väggen, i kombination med att de är så klumpiga som högdräktiga.
Det hände senast för några veckor sedan med en tacka född -08 som är bred som en schetlandsponny över ryggen

Hon låg på rygg när jag kom ner på morgonen, jag vände upp henne och hon ville inte resa sig först. Hon kom upp darrigt på bakbenen men fick inte upp frambenen. Jag gav henne en stund och puttade sen på henne igen. Till slut kom hon upp men var alldeles darrig och vinglig. Jag gav henne en stund till och började sedan milt putta runt henne så hon fick ta några steg i taget så hon fick igång blodcirkulation och mage.
På kvällen var hon bättre, men fortfarande lite ostadig och passiv. Det tog drygt ett dygn innan hon var OK igen. Så lång tid har det inte tagit förut, och detta var ändå en ung tacka.
Ligger de för länge så kan våmmen stanna och de kan behöva hjälp att komma igång med den igen. Annar sskulle jag fortsätta försöka få upp henne så hon kommer igång, men det är väl inte fel med överysn av veterinär heller.