Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Tacka låg på rygg  (läst 12405 gånger)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Hjälp! Tacka låg på rygg
« Svar #20 skrivet: 24 feb-10 kl 10:52 »
Hon kunde inte resa sig nu heller men kravlar om kring lite så piggare borde hon vara. Hon ville dock inte äta eller dricka och hon idisslar inte.

Jag vet inte vad du ska gör åt att hon verkar slö i benen, det kanske är lammningsförlamning, acidos eller nåt annat, men jag hade en bagge som låg på rygg ett tag, han tog sig upp själv precis när jag var på väg att gå för att putta upp honom.
Ungefär 30 minuter senare såg jag att han bara stod som en staty i hagen och stirrade och nar jag gick dit och kollade. Det var magen som hade stannat. Det hördes inte ett ljud från magen, som det annars gör...
Jag ringde i panik till en bekant som had får och hon sa åt mig att hålla i honom 25 gram jäst upplöst i 0,5 liter vatten. Det var väl lite kinkigt att få i "Hoppe" det men magen kom igång snart efteråt...
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

purelyplatonic

« Svar #21 skrivet: 24 feb-10 kl 12:38 »
Nu har jag pratat med vet. Hon hade ett alternativ till innan avlivning. Vi ska få en kortisonspruta att ge henne och det skulle kanske göra så att hon kommer upp på benen och lammar lite tidigare. Sen får vi hoppas på att hon är stark nog att kunna återhämta sig.

purelyplatonic

« Svar #22 skrivet: 25 feb-10 kl 10:48 »
Nu har hon börjat att äta lite smått. Hon är jätte intresserad av havre men frågan är om jag vågar ge henne sådant om idisslingen inte har kommit igång eller hur funkar det?
Men hon borde väl iofs idissla om hon har börjat att äta lite hö.

Hon fick en kortisonspruta igår (hoppas jag lyckades med den) men hon har fortfarande inte ställt sig upp. Jag fortsätter att ge henne kalk under huden och jag tycker nog att hon har lite mer rörlighet i kroppen än igår.

När jag försöker att ställa henne upp så gör hon inga försök till att hjälpa till så där lyckas jag inte.

Hur länge kan de ligga utan att ta skada? Eller har hon legat förlänge för att sen orka ta sig upp efter lamning?

Enligt vet så kan hon lamma tidigare nu pga kortisonsprutan, är det någon som vet hur tidigt det kan bli?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 25 feb-10 kl 15:34 »
Hon kom inte upp ifrån där hon lagt sig och eftersom det var en slänt så rullade hon nerför ett bra tag och när hon stannade så hade hornen hakat tag i marken så hon skadade nacken.
Hade ett rosslande läte när hon andades.

Får som hamnar helt på rygg, riskerar att få våmvätska som rinner ner i lungorna.
Då hörs ett rosslande läte när de andas sen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 25 feb-10 kl 16:43 »
Har för mig att undertemp tyder på kalkbrist... Kanske att hon inte fått tillräckligt med kalk?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 25 feb-10 kl 17:23 »
I får boken, upplaga 7,  står att dräktighets toxikos  leder till sänkt temperatur pga att ämnesomsättningen minskar (kropps temperatur  under 38,5). Vid dräktighetsförlamning kan kropps temperaturen sjunka långt under 38 .0. sidan 155 och 156.

Förra året hade jag 2 tackor som la sig ca 1 vecka före lammning, de orkade inte upp för de var så tunga, men de åt och drack och var glada för övrigt . Fick betfor och morötter och energibalans och vanligt vatten att välja på , ensilage och kraftfoder som vanligt. Jag puttade runt dem så de inte låg lika dant hela tiden . De lammade 4 lamm var....Direkt efter lammning så reste de sig igen . Tyvärr          " glömde " båda bort en varsin, för 4 lamm hade de aldrig varit med om att man kunde ha, så de blev flasklamm....  ;D
 Har aldrig sprutat någon med kortison så jag vet inte .....   ???

purelyplatonic

« Svar #26 skrivet: 25 feb-10 kl 20:21 »
Nu verkar hon piggare och äter och drack lite också. Men hon kan fortfarande inte stå upp.

Hur taniga och små är lamm som blir 2-3 veckor förtidigt födda, klarar de sig?

Va skönt att dina klarade av att resa sig efter 1 veckas liggande. ¨Då kanske det finns hopp för min tacka också om hon har någon energi kvar. Hon hasar sig fram liggandes så hon rör sig lite i alla fall. Troligtvis har hon för många foster i sig för att klara av dem näringsmässig pga att hon är mager och gammal.

ulfg

« Svar #27 skrivet: 25 feb-10 kl 21:30 »
Jag vill inte såra några hängivna finullsägare, men jag måste ärligt säga att jag ryser när jag läser alla de här skräckhistorierna om finullstackor som får ända upp till 4 lamm och i så många fall verkar få alla de här problemen. Upprepade fellägen, kan inte resa sig, dräktighetstoxikos, osv, osv. Det kan inte vara rimlig djurhållning att en tacka utvecklar alla de här problemen för att hon får så många lamm. Rätta mig om jag har fel. Borde inte aveln för finull rikta in sig på att även de får max två lamm?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 25 feb-10 kl 22:06 »
Jag vill inte såra några hängivna finullsägare, men jag måste ärligt säga att jag ryser när jag läser alla de här skräckhistorierna om finullstackor som får ända upp till 4 lamm och i så många fall verkar få alla de här problemen. Upprepade fellägen, kan inte resa sig, dräktighetstoxikos, osv, osv. Det kan inte vara rimlig djurhållning att en tacka utvecklar alla de här problemen för att hon får så många lamm. Rätta mig om jag har fel. Borde inte aveln för finull rikta in sig på att även de får max två lamm?
Hur många finullsfårsägare som INTE har problem tror du skriver och ber om hjälp här Ulfg ;) Jag känner en del....
Trillingar brukar inte vara något problem för en tacka som utfodrats rätt och fått mineraler osv
Finull är en fruktsam ras och den måste naturligtvis skötas därefter och för att det ska bli riktigt rättvist får vi nog be att alla berättar om varje lamning som faktiskt går bra också :)
                                          Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #29 skrivet: 26 feb-10 kl 06:50 »
Jag tog säkert i för hårt och ber alla finullsägare om ursäkt. Det är naturligtvis så att man får en skev bild av hur många som får problem med finullstackor när man bara läser frågorna. De som inte har problem skriver ju inte. Men alla kan väl enas om att det inte är någon nybörjarras utan definitivt en ras för fårägare med erfarenhet och möjlighet att ha koll på den kraftiga fertiliten som kan ställa till det?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #30 skrivet: 26 feb-10 kl 09:08 »
Det är ju upp till var och en hur man sköter sina får. Men har man finullsfår och VILL ha färre lamm så kan man ju läsa vad Birgit skriver, hur hon höll sina finullsfår, när hon hade den rasen. Jag tycker det är intressant att se att man faktiskt KAN påverka lamningen, även om man vill ha få lamm. På samma sätt som man kan påverka hur man ska få många lamm per tacka, det hör man ofta men mera sällan tvärt om.
Åsenfår, hundar och katter

Maddie

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 26 feb-10 kl 09:14 »
 :o     De som fick fyra hos mig var shrop shire..... !!!   Ganska ovanligt tror jag. Dessa tackor hade tidigare år begåvats med 3 lamm vardera, mycket det också . Jag tog bort bägge dessa tackor förra året, de började bli gamla . Få se om det blir någon fyrling  i år.... För 35 år sedan fanns här finull. En tacka fick 7 lamm   alla klarade sig    :)  .
Purelyplatonic ... är det inte risk att lammen föds döda när man gett mycket kalk..  Det har inte hänt mig men jag har läst i tidigare trådar att så kan ske....

Birgit

« Svar #32 skrivet: 26 feb-10 kl 11:00 »
Som f.d styrelseledamot i finullsföreningen kan jag intyga att det är mängder av folk som har enormt med problem. MEN... de berättar ogärna om det. Det anses inte rumsrent att avslöja att tackor hamnar på rygg osv.
Många finullsägare bor i lagården vid lammning. Har själv varit i den situationen.
Har också berättat förut vad jag gjorde för att få ordning på problemen och det funkade över förväntan. Om man istället scannar sina tackor och vet att de väntar fler foster och därför behöver extra kraftfoder, så legaliserar man tackans beteende och hon fortsätter att föda "för" många lamm. Bästa receptet är att se till att de får snål fodertilldelning innan betäckning och öka efteråt, så är risken för många foster betydligt mindre.
Håller helt med ulfg. det är djurplågeri att forsätta i denna karusell. Det är varken snällt mot tackan eller lammen, som får en mycket sämre start än en/två födda lamm. Tackan slits ju ut betydligt fortare än motsvarande med ett lamm.

Det tragiska är väl att flerfödslar börjar dyka upp allt oftare hos både gutar och allmogefår. (Men det kan väl inte ha att göra med utfodringen?)

purelyplatonic

« Svar #33 skrivet: 26 feb-10 kl 12:55 »
Jag vet faktiskt inte vad det är för ras på henne, kanske finull med tanke på att hon får så många men hon kan mycket väl vara en blandning av något.

Vår tanke har inte varit att få många lamm av henne utan vi har tänkt att 2 / tacka är lagom för annars blir det så mycket flasklamm och de blir så små i växten.

Jag tror inte vi utfodra dem med kraftfoder innan beteckning men de gick på bra efterbete, det var ju grönt och fint länge in på hösten i år.

Det där med kalk vet jag inget om faktiskt. Jag har också läst i en tråd att de föds död när det är kalkbrist.

Min tacka verkade piggare idag tyckte jag och hade temoen 37,7 så det går åt rätt håll. Jag tyckte också att det var lite slem i baken så förhoppningsvis så lammar hon snart och hon blir bättre då.

hustran

« Svar #34 skrivet: 26 feb-10 kl 15:15 »
Vi hade finullsfår i många år. I början hade vi problem så de fick senare endast livnära sig på torra löv inför betäckning. Inte hjälpte det inte, vissa nedkom med 4rlingar i alla fall. Ett år fick 17 st. 4 var och det var mest besvärligt att få plats med dem men alla klarade sina utan lammnäring. Duktiga tackor. Vi sparade också en linje som hade 4 spenar! Det fungerade så länge lammen var små men sedan blev det för trångt. (Hon hade mjölk i alla 4 ) så orkar man så finns det nog möjligheter att avla fram sådant. Men numera hoppas jag på max. 2 st.  Gutar. ;)

purelyplatonic

« Svar #35 skrivet: 26 feb-10 kl 16:59 »
Nu har hon legat i 4 dagar och verkar inte ens nära att komma upp på benen.
Absolut tidigast hon skulle kunna lamma (om man bortser från kortisonsprutan som skulle kunna tidigare lägga lamning enligt vet) är om 1 vecka och jag tror inte hon blev betäckt första dagen. Hon har inte varit tidig de andra åren så därför vore det inte troligt att hon skulle vara det i år heller.

Är det djurplågeri att låta henne ligga tills hon lammar (kan egentligen ta flera veckor)? Ska jag ta bort henne, eller tror ni att hon blir bättre?
Jag har så svårt att ta detta beslut och problemet är att jag ska åka på skidsemester på söndag och min pappa skulle ta djuren och han har ingen direkt kunskap och jag kan ju inte slänga över problemet på honom.
Frågan är också hur snart hon kan lamma av denna kortisonspruta, någon som har en gissning?

Maddie

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 26 feb-10 kl 18:52 »
Fråga veterinären som var dit och behandlade henne. De jag hade som låg, fick ligga tills de lammade sa veterinären, så länge de åt o drack och var glada , alltså inte hade ont någonstans .

purelyplatonic

« Svar #37 skrivet: 28 feb-10 kl 08:24 »
Sista uppdateringen i denna tråd.

Min tacka lammade igår kväll, tre svaga små lamm kom och hon kunde fortfarande inte ställa sig upp. Vi fick upp henne men hon var helt sne i ryggen samt att hon stod konstigt med ena klöven och hon var såååå mager. Hon har nog inte käkat mycket under denna vecka så vi tog beslutet att avliva henne direkt, det fanns inget annat att göra.

Nu ångrar jag mig att jag inte fullföljde min instinkt för ett par dagar sedan att ta bort henne då men man vill ju inte göra något sådant i onödan men i detta fall hade det varit bäst nu i efterhand.

Tack i alla fall för råd och tips.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 28 feb-10 kl 09:04 »
det var ledsamt, men hur gick det med lammen?

Fåraherden

• -
« Svar #39 skrivet: 04 mar-10 kl 07:03 »
Sådant där händer, speciellt med stora kraftiga köttrastackor. De är liksom för otypliga, speciellt givetvis vid dräktighet. De ramlar av något skäl, ofta tror jag det händer när de ska resa sig. Jag har varit med om att det hänt när tackor lammat också.

Ligger de en stund är det dödligt. Magen klara inte att ligga upp och ner, organ och sådant kommer i kläm. Det är inte säkert de trasslar ut sig
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser