Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat från skogens skafferi?  (läst 9648 gånger)

metzan

• Gäst
Mat från skogens skafferi?
« skrivet: 22 feb-10 kl 16:36 »
Hej,

sitter här i snöyran och drömmer om sommaren...

Vad brukar ni mer ta vara på i skogens eget skafferi, än det mest uppenbara som svamp och bär...?

Björksav tänkte jag ta reda på i vår. Nässlor och maskrosblad till sallad. Johannesört kan man ju göra både te och krydda till sprit av.

Vad finns det mer i skogen som man kan ta tillvara?   ???

tench

• -
    • Solrot
SV: Mat från skogens skafferi?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-10 kl 16:49 »
Det finns praktiskt taget hur mycket som helst man kan plocka.
Lite de jag har använt;
porsblommor till té eller sprit (kan bli något bittert), fläderblommor till saft, vitplister, kärleksört,  kirskål och svinmålla i sallad, älgörtsblommor, gatkamomill, vanlig kamomill och nyponrosblad till té. Gråbo som krydda till lax (tycker inte det var märkvärdgt, kände ingen egentlig smak, men ville testa eftersom jag läste om det i någon bok).
Var lite försiktig på gråbo bara eftersom den enligt utsago ska innehålla ganska mycket tujon som är skadligt för levern.
Rosbladen får finast smak ifall man fermenterar först. Vi har bara gjort så att vi gnuggat kronbladen i händerna och haft dem i glasburkar som stått i solen. När de blivit bruna- brunaktiga så tar vi ut dem och torkar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-10 kl 16:50 »
Jag kommer att torka massor av nässlor , hallonblad , späda löv från björk och maskrosor .
Man kan torka det mesta ,,
Enbär ska plockas o vårlök.
Hmmm ...
massor av nypon så klart till djuren .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 16:52 »
Hittar du inte hallonblad så rekommenders annars blåbärsblad. Gott att torka till té.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

metzan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 feb-10 kl 16:53 »
Många snabba svar  ;D

Travelerhorses: Gör du té av alla bladen: nässlor , hallonblad , späda löv från björk och maskrosor... eller?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-10 kl 23:45 »
Smultronblad kan man också använda till te men ger inte så mycket smak...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 23:52 »
Många snabba svar  ;D

Travelerhorses: Gör du té av alla bladen: nässlor , hallonblad , späda löv från björk och maskrosor... eller?
Ja o läke örter av en del till både människa o djur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Acleja

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 23 feb-10 kl 00:08 »
Hittar du inte hallonblad så rekommenders annars blåbärsblad. Gott att torka till té.
Tycker hallonbladste mest smakar hö. Har aldrig provat att göra te på blåbärsblad - blir det mer smak av dem?

/Acleja

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 00:19 »
Hallonblad har läkande egenskaper .
Vill man ha smak på tè så ska man torka bären ist o blanda i tè koppen .

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-10 kl 00:45 »
Hallonbladste bör man inte ha i honung i för då blir det grått i färgen och ser oaptitligt ut... Jag tar i stället candysocker eller råsocker i om jag tar något...
Den här killen/mannen från england som hade program på tv om naturens skafferi och han gjorde hälsokost och mediciner och salvor mm av det som växer i naturen vilt och "tamt"...Kanske finns den på webben...Naturens apotek eller vad det hette...han var iallafall forskare och naturmänniska...Där kan du med få tips...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

tench

• -
    • Solrot
« Svar #10 skrivet: 23 feb-10 kl 10:29 »
Tycker hallonbladste mest smakar hö. Har aldrig provat att göra te på blåbärsblad - blir det mer smak av dem?

/Acleja
Ja, det tycker jag definitivt. Ifall jag dricker örtte och tycker smaken är lite för fattig så blandar jag gärna i honung. Det lyfter smaken.
Men vi kan ju ha olika smakpreferenser också. Jag kan gilla lite örtiga och "höiga" smaker ibland.
Må gott \o/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-10 kl 10:49 »
nässlor till soppa
kirskål till sallad
maskrosor till vin
svamp till matlagning
rönnbär till gele
bär till sylt,saft paj mm
granskott o tallbarr till te
finns massvis med ätliga växter,vassrötter mm armen´s överlevnadshandbok innehåller bra fakta.
Fjäderfän och kaniner

huldaskarin

« Svar #12 skrivet: 23 feb-10 kl 12:08 »
Förlåt en novis, men hur går man tillväga för att utvinna björksav?! Tacksam för tips.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-10 kl 12:10 »
man skär ett v-format jack i stammen, fäster en halv ölburk eller nån annan behållare med ståltråd som kan fånga upp saven som droppar... på våren..
Fjäderfän och kaniner

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #14 skrivet: 23 feb-10 kl 14:07 »
Förlåt en novis, men hur går man tillväga för att utvinna björksav?! Tacksam för tips.

borrar ett cirka 0,8 cm hål, ca 3 - 5 cm in i stammen på ca 1 meters höjd, trycker in ett rör och tätar med tex kåda eller tuggummi runt om röret för att få det tätt. Häng en spann, burk eller petflaska under röret för att samla in saven.

på en stor björk ska du kunna ta 20l sav.

När du har tagit den sav du behöver, så drar du ut röret och pluggar igen med en "Kork" i björkträ som du kokat. detta för att förhindra att trädet blöder under våren och slutligen dör.

Saven kan du dricka rent ur behållaren, men du kan även koka bort mycket av vätskan och göra te.x vin eller tillochmed Gele på det.

Björksav är något av det nyttigaste man kan få tag på på våren, förutom nässlor...

Lycka till ;)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #15 skrivet: 23 feb-10 kl 14:11 »
Björksav
Nässlor
harsyra (gott att torka och ha i nässelsoppan framåt hösten)
Fläder
vildhonnung (iofs på sommaren)
vildmorörter
svamp, svamp och åter svamp
Fisk - torka, röka, eller ät direkt
plus en j***a massa örter och växter..
Lyckades köra slut på nästan 5kg torkade nässlor och 2 kg torkad lavendel på 2 månaders sjukdommar..
*suck* Ja nu får det gärna bli vår...  ::)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

HerrestadGästis

• Skåne
    • Herrestad Gästis
« Svar #16 skrivet: 23 feb-10 kl 14:15 »
Vi väntar mest på att ramslöken ska titta upp, brukar ske i mitten av april, men när den kommer så kan man plocka enorma mängder ;D

/Jonas
« Senast ändrad: 23 feb-10 kl 14:19 av HerrestadGästis »
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

metzan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 feb-10 kl 14:39 »
Vilket bra forum det här är, tack för alla tips  ;D

Ramslök - vad gör ni av den? Googlade och då står det att den tappar smak om den värms...? Iofs finns den kanske inte ens där jag bor (Gästrikland).

Harsyra i soppan?! Spännande! Kan man göra te av den också?

HerrestadGästis

• Skåne
    • Herrestad Gästis
« Svar #18 skrivet: 23 feb-10 kl 16:50 »

Ramslök - vad gör ni av den? Googlade och då står det att den tappar smak om den värms...? Iofs finns den kanske inte ens där jag bor (Gästrikland).

Klart den tappar smak, och ibland är det bra,

-Gör soppa på den, liknande som till nässelsoppa fast ge bara löken ett snabbt uppkok i buljongen med lite smör innan den mixas.

-Hacka den och blanda med vispat smör, perfekt kryddsmör som passar till både kött och fisk,

-Hacka lite och ha i sallad, god löksmak.

-Jag tar gärna emot fler förslag nu inför skördetid

Ramslöken växer mig veteligen mest på gotland och i skåne. Det ska vara riktigt kalkhaltig jord för att den ska trivas. Där jag hittat den har det varit lövskog. Gästrikland låter lite svårt för en ramslök, men man vet ju alldrig ;)
« Senast ändrad: 23 feb-10 kl 16:54 av HerrestadGästis »
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

Astra

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 23 feb-10 kl 17:07 »
Tänk bara på att många växter kan ha lite "sidoeffekter" också om ni tänker stoppa i er kontinuerligt eller större mängder. T.ex. så kan johannesört  motverka effekten av p-piller och hallonbladste är värkstimulerande för gravida (sätter igång förlossningen), persilja är abortframkallande, oxalsyran i rabarber och harsyra ska man undvika om man har kalciumbrist eller lätt att få njursten (ökar risken för dessa).  ;D man kan ju snubbla på mattan å bryta nacken också, men tänkte bara uppmuntra till måttlighet så ni ej blir dåliga i onödan.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser