Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo själv - konstigt?  (läst 3461 gånger)

Rakel

• Gotland
Vill bo själv - konstigt?
« skrivet: 04 apr-06 kl 15:52 »
Hej..
nu börjar jag tröttna på redigt på folk här, är sugen på att ta mig ett torp och flytta ut i skogen. Är jag konstig? (Har alltid haft andra tankar än andra, men vill ändå inte vara olik de udda=) Eller nåt. Äh...vet inte vad jag tänkte på. Kanske hur man bemöter alla folks frågor, osv.? "ska du verkligen göra så" osv. Men ja, det är det jag vill, just nu är jag trött på stan o mänskor o vill bara ut i naturen o bo med djur.

hm jaja..

/n

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Vill bo själv - konstigt?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-06 kl 16:16 »
Jag vill flytta ut på en levande landsbygd. Många levande smågårdar på kanske 5-20 hektar vardera där man har sitt eget och kan vara ifred, men har andra människor ganska nära.
Jag vill leva utan fasta kabelanslutningartill omgivningen och med en robust möjlighet till självförsörjning.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Rakel

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-06 kl 16:28 »
Jo, så kan man sammanfatta det. vill heller inte ha el eller sådant..

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 04 apr-06 kl 16:32 »
Jag vill gärna ha el, men inte i kabel från fast nät. Jag vill ha egen elproduktion med solceller, vindsnurror, kanske lite vattenkraft om det finns en bäck och med en vettig förbränningsmotordriven generator som backup. Internet och telefoni kan man fixa trådlöst.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Rakel

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-06 kl 16:52 »
Smarta idéer.. vet inte ännu hur jag vill ha det. så enkelt som möjligt iallafall, men solceller låter ju bra...

tp

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 apr-06 kl 22:37 »

jag instämmer, precis så vill man ju ha det. Vet dock inte hur jag ska lyckas lura iväg min sambo på ett sånt ställe. Jag vet att jag skulle fixa det, jag var ju uppväxt så.

Nattmara fixar platsen i sverige?

saltkråkan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 apr-06 kl 22:39 »
Nej inte konstigare än mig isåfall :)

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 apr-06 kl 23:48 »
Sorry Nattmara, inte för att göra dig besviken men jag tycker inte heller att du verkar speciellt konstig.

Flytta ut på landet är det bästa jag gjort. Umgås med folk när jag vill och behöver inte ha massa människor runt mig resten av tiden. Fast det är ju klart, jag måste ju fortfarande åka till stan och jobba titt som tätt ...  :(

Det finns gott om plats här på landet så det är väl bara att komma hit !!  ;)

Men det tog förskräckligt lång tid för min egen del innan jag kom iväg ... men nu är jag här och tänker stanna !!

Rakel

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-06 kl 10:06 »
 :D

Vad bra. tack folk. Mja beroende på vilka man umgås med, men på universitetet där jag ser en massa studenter som bor i korridor etc, så skulle min dröm te sig utmärkande (och det har jag hört också, så jag vill inte få fler stämplar än de fördomar som finns, typ.=)

Men det lär nog dröja ett tag tills  jag är "klar" nog att flytta ut själv, nåra år till så..=) En del att lära sig lkänner jag.

tp: huh? Du, ärligt vet jag inte var jag vill bo - det går från Gotland (superdyrt o fullt av rikingar på sommaren) till Gävle (lagom nära berg o storstan) till riktiga fjällen.. Ahh där man kan ANDAS och skrika och vara i verligheten:) Mm..där är det nog inte så dyrt med hus heller, jämfört med t.ex. Skåne(där jag bor nu).

Mvh/N

davidB

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-06 kl 10:30 »
Hejsan. Jag flyttade själv till ett litet torp strax innan jul.
Helt underbart lungt och skönt. Nu så har ju jag el och jag kan nog inte tänka mig att vara utan konstant el då jag ibland måste vara borta flera dagar och då blir det lite väl kalt i huset på vintern. Jag har placerat sängen bredvid ett fönster så när man vaknar så lyfter man på huvudet och ser ut över din egen äng och skog och njuter av utsikten. Ser och hör småfåglarna i träden och vid fågelbordet, längre ner så ser man ett par rådjur som vandrar förbi. hm undrar vart de fina vårlökarna tog vägen som snart skulle börja blomma???
Sen har man väl fått endel komentarer som att får du inte lappsjuka eller hur tror du att du ska kunna hitta en tjej som vill flytta dit. Vadå det är ju bara 5 km in till stan och jobbet.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

tp

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 apr-06 kl 14:19 »

Vitis: Tog det tid? om du är 33 nu så tog det väl inte så lång tid? Jag hoppas jag hinner åstakomma något liknande innan jag är 40...Hade jag varit singel hade det ju inte varit problematiskt men med familj är beslutet helt klart större.

Nattmara: Jag har inte bott i skåne men i småland, östergötland, västerås, sthlm, gävle, umeå och uppvuxen i luleåtrakten.  Jag kan också tänka mig att bo på de mesta ställerna. Arjeplog? Där finns skogen, luften, vattnet och priset.

Kioskdavid: Låter helt klart ok! Du gjorde rätt som flyttade dit. Du har el, vad har du mer..vatten/avlopp och sånt med?

Rakel

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 05 apr-06 kl 14:47 »
Låter härligt, David!:)

tp(trivial pursuit?): Ja, jo...hur var det att bo i Gälve? Finns det mycket skog och berg - eller är min uppfattning helt fel? som skåning har jag inte mycket vett över vänern och vättern, förutom fina värmland och jämtland...men det är för långt inåt  land, behöver bo nära havet. :) Så...visby, gävle, göteborg tror jag det lutar åt (utbildning som lockar)..

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 apr-06 kl 16:01 »
tp : det stämmer att jag fyllde 33 förra veckan men jag har varit "på väg" sen mer än 10 år ... inte vetat vart eller hur eller vadför ... men nu har jag hittat mitt första lilla hus där jag kan leva ut allt jag drömt om alla dessa år.

Nattmara : Retas bara lite med dig ... f.ö. så tycker jag inte att din dröm är så utmärkande ... snarare utmärkt ... iaf. om du frågar majoriteten på det här forumet.

Skåne är dyrt ... eller billigt ... det beror på var man vill bo. Ett radhus i hamnen i Lomma kostar 5 mille, det är 10ggr så mycket som mitt hus och det tar ca. 15-20 minuter att köra där emellan. För min del så har jag absolut bättre möjligheter att försörja mig i Billeberga med 1/2 miljon människor inom 30min bilväg trots att jag bor på riktiga ur-bonnalandet, än i Arjeplog även om huset varit ännu billigare där.

Skog och berg saknas dock men det vet du ju redan. Fast jag vill ha fri utsikt den böljande slätten och korta vintrar och hoppas på att få dö i Skåne trots att jag är inflyttad från "Sverige."

Rakel

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 06 apr-06 kl 00:44 »
Vitis: kul att din dröm är uppfyllen vill jag först säga:) Välkommen till skåne. själv har jag bott här hela livet nästan och trivs ganska bra mellan slätterna, men jag saknar höjderna, och ö-känslan. mja. hus på gotland är dyrt men jag har en plan... om man hyr ut sitt hus under sommare till turister kan man få in en bra grund till det eventuella banklånet..kanske vore något? just nu lutar det åt lägenhet iallafall..men med lugna steg tar man sig längst, tror jag:)

dream on!

/N

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 06 apr-06 kl 01:12 »
Tack ! Men jag skulle väl inte säga att min dröm är uppfylld ... men iaf. påbörjad ! Har bott i Malmö och Lomma sen 1999 så jag börjar lära mig språket och har fått permanent uppehållstillstånd så jag behöver inte längre vara rädd för att bli deporterad hem till Blekinge igen.   ;)

Har man hus på Gotland så är nog det bästa man kan komma på att just hyra ut det under sommaren, om man har nånstans att bo själv då under tiden. Kan tänka mig att 2-3 månaders uthyrning kan betala hyran hela året med tanke på vilken rush det verkar vara efter hus och stugor där på sommaren. Men det är klart, det kan ju vara lite praktiska saker att fixa under tiden så man får nog se till att vara i värheten om nåt skulle hända, alt. ha nån som man kan lite på som ser efter det hela.

Lugna steg är bra, minst en fot på jorden i taget. Ibland kan man tom. behöva sätta ner bägge.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #15 skrivet: 06 apr-06 kl 12:38 »
Fossingarna i myllan och huvudet i det blå... mm... precis som jag vill ha det!  ;)
/y
Höns, stickning och pelargoner

tp

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 apr-06 kl 14:29 »

Ja, yrian det var alldeles för länge sedan man hade barfota fötter i varm jord.

Nattmara, saknar man verkligen berg och höjder om man vuxit upp i skåne eller därikring? Jag trodde man bara var tvungen att ha öppna slätter och hav i närheten får att må riktigt bra.

Vitis, vad är kvar av drömmen som återstår?

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 apr-06 kl 20:43 »
Fossingarna i myllan och huvudet i det blå... mm... precis som jag vill ha det!  ;)
/y

Vänta bara tills imorrn hjärtat ... då ska du få sätta händerna i mylla också !!! Hoppas du inte är rädd om "manikyren" !!!  ;D
« Senast ändrad: 06 apr-06 kl 20:44 av Vitis »

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 06 apr-06 kl 20:49 »

....

Vitis, vad är kvar av drömmen som återstår?

Drömmen består av ett helt liv fyllt av kreativt och stimulerande arbete för min egen skull. Att flytta ut och få möjligheterna var ju bara startskottet ... det är nu det börjar ! Våren är dessutom här !  ;D

2000 plantor ropar på mig nu så jag får skriva mer lite senare !  :)

Rakel

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 18 apr-06 kl 02:12 »

Nattmara, saknar man verkligen berg och höjder om man vuxit upp i skåne eller därikring? Jag trodde man bara var tvungen att ha öppna slätter och hav i närheten får att må riktigt bra.

Ja, fruktansvärt mycket.
Kan inte säga att jag drömmer om slätter och åkrar. Nej, det är indiantankar jag gått i sedan jag var barn. Höga berg, visserligen slätter också, men skogar...berg... Hoppas det händer någon gång. ::)

« Senast ändrad: 18 apr-06 kl 02:12 av Nattmara »

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser